Banner Portal
Does the practice of capoeira modify the psychomotor profile of people with intellectual disabilities?
capa 2023 com foto das primeiras edições da revista impressas
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Capoeira
Body image
Intellectual disability

How to Cite

ROCHA, Paulo Gabriel Lima; SIMIM, Mário Antônio de Moura; PEREIRA, Antonino Manuel de Almeida; ARANHA, Ágata Cristina Marques. Does the practice of capoeira modify the psychomotor profile of people with intellectual disabilities?. Conexões, Campinas, SP, v. 21, n. 00, p. e023036, 2024. DOI: 10.20396/conex.v21i00.8674547. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8674547. Acesso em: 13 may. 2024.

Abstract

Introduction: People with Intellectual Disability (ID) have difficulties in developing psychomotor skills, especially in the notion of the body. Objective: To identify whether an intervention with capoeira modifies the psychomotor profile of the body notion of people with ID. Methodology: Ten students with ID participated (Male: n = 7, 70%; Female: n = 3, 30%; Age: 15±9 years old). The body drawing test present in Fonseca's Psychomotor Battery - BPM (2012) was applied. Results and discussion: Our findings indicate that after the intervention with capoeira (8 weeks) the students improved their body representations, mainly in the recognition of the body scheme and recognition of anatomical details. Conclusion: We conclude that the capoeira program for people with ID was efficient in changing the research participants' body notion.

https://doi.org/10.20396/conex.v21i00.8674547
PDF (Português (Brasil))

References

APA, American Psychiatric Association. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-V. Porto Alegre: Artmed, 2014.

BÉDARD, Nicole. Como interpretar os desenhos das crianças. São Paulo: Editora Isis Ltda, 1998.

BOMBONATO, Giseli Aparecida; FARAGO, Alessandra Corrêa. As etapas do desenho infantil segundo autores contemporâneos. Cadernos de Educação: Ensino e Sociedade, São Paulo, v. 3, n. 1, p. 171-195, 2016. Disponível em: https://unifafibe.com.br/revistasonline/arquivos/cadernodeeducacao/sumario/40/30042016104546.pdf. Acesso em: 30 jul. 2023.

CABRAL, Suzana Veloso. Diagnóstico em clínica psicomotora. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Corpora Ediciones, 2019.

CAMPOS, Dinah Martins de Souza. O teste do desenho como instrumento de diagnóstico da personalidade. 47. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

COLUMÁ, Jorge Felipe. Capoeira e psicomotricidade: brincando e aprendendo a jogar. Petrópois, RJ: Vozes, 2017.

CUQUETTO, Douglas Columbi; ESTIGARRIBIA, Marta Isabel Canese de. A capoeira adaptada como alternativa de melhoria da qualidade de vida de pessoas com deficiência intelectual: desafios e possibilidades. Vitória – ES: Edifes, 2021.

DELAMONT, Sara; DUARTE, Tiago Ribeiro; LLOYD, Issie; STEPHENS, Neil. Os Joelhos! Os Joelhos! Protective Embodiment and Occasional Injury in Capoeira. Frontiers in sociology, Suécia, v. 5, p. 1-11, jan. 2021. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8022473/pdf/fsoc-05-584300.pdf. Acesso em: 30 jul. 2023.

DOS SANTOS, Gianluca Lindoso; LIMA, Gisele Duarte; SOUZA, Patricia Dineli de; AMORIM, Minerva Leopoldina de Castro; LOPES, Kathya Augusta Thomé. O perfil psicomotor de adultos com deficiência intelectual participantes do PROAMDE. Revista da Associação Brasileira de Atividade Motora Adaptada, Marília-SP, v. 22, n. 1, p. 163-174, 2021. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/sobama/article/view/10444. Acesso em: 30 jul. 2023.

FEUERSTEIN, Reuven. Além da inteligência: aprendizagem mediada e a capacidade de mudança do cérebro. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

FEUERSTEIN, Reuven; BENHAM, Ann Lewin. Como se dá aprendizagem: aprendizagem mediada no ensino fundamental I – teoria e prática. Petrópolis, RJ: Vozes, 2021.

FONSECA, Vitor da. Manual de Observação Psicomotora: significação psiconeurológica dos fatores psicomotores. 2. ed. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2012.

FONSECA, Vitor da. Neuropsicomotricidade: ensaio sobre as relações entre corpo, motricidade, cérebro e mente. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2018.

GOBETTI, Viviane Maria dos Santos; CASTRO, Maria Prado. O desenho infantil: um olhar psicopedagógico. Revista de Pós-Graduação Multidisciplinar, São Paulo, v. 1, n. 4, p. 37-46, mar-set, 2018.

GONÇALVES, Fátima. A neurociência sob o olhar da psicomotricidade: a prática terapêutica e educacional dos conceitos da neurociência na perspectiva do desenvolvimento global da psicomotricidade. São Paulo: Editora Cultural, 2019.

HARDOY, Maria Carolina; SERUIS, Maria Luisa; FLORIS, Francesca; SANCASSIANI, Federica; MORO, Maria Francesca; MELLINO, Gisa; LECCA, Maria Efisia; ADAMO, Siria; CARTA, Mauro Giovanni. Benefits of exercise with mini tennis in intellectual disabilities: effects on body image and psychopathology. Clin Pract Epidemiol Ment Health. v. 7, p. 157-60, 2021. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3195809/pdf/CPEMH-7-157.pdf. Acesso em: 30 jul. 2023.

MARTINS, Taís Oliveira; VIEIRA, Janine; EICHLER, Marcelo Leandro. O que acontece dentro da minha cabeça quando penso? Uma análise das representações infantis através do desenho. Ciências & Cognição, Rio Grande do Sul, v. 26, n. 2, 31 dez. 2021. Disponível em: https://www.cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/article/view/1725/1197. Acesso em: 30 jul. 2023.

MATURANA, Ana Paula Pacheco Moraes; MENDES, Enicéia Gonçalves. Inclusão e deficiência intelectual: escola especial e comum sob a ótica dos próprios alunos. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 66, 209-226, out./dez. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/3WWVXDMSPKfBf4dFXwZNQcw/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 30 jul. 2023.

MENDES, Ingrid Evans; SALES, Tâmara. O desenho como instrumento de emersão do inconsciente na psicopedagogia. Ideias & Inovação. Aracaju, v. 5, n. 2, p. 55-66, set. 2019. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/ideiaseinovacao/article/view/7910/3562. Acesso em: 30 jul. 2023.

MENESES, Ana Teresa de Almeida do Espírito Santo; MOTA, Rodrigo Paiva Rodrigues Bártolo. “O corpo do traço/o traço do corpo: o desenho como registo do movimento”. Revista Matéria-Prima. Lisboa, v. 5, n. 2, p. 50-61, maio 2017. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/29181/2/ULFBA_MP_v5_iss2_p.50-61.pdf. Acesso em: 30 jul. 2023.

MINGHELLI, Beatriz. Musculoskeletal Injuries in Capoeira Athletes: An Epidemiological Study. Healthcare. Basel, Switzerland, v. 11, n. 14, jul. 2023. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10379664/pdf/healthcare-11-01978.pdf. Acesso em: 30 jul. 2023.

MORAIS, Rodrigo; CHIANCHIRI, Roberto; MANTOVANI, Flávia. Mediação e propriocepção. Revista Eletrônica da Pós-Graduação da Cásper Líbero – ComTempo. São Paulo, v. 7, n. 3, set./dez. 2015.

MOREIRA, Sergio; TEIXEIRA-ARAÚJO, Alfredo; FILHO, Eduardo Numata; MORAES, Milton; SIMÕES, Herbert. Psychophysiological characterization of different capoeira performances in experienced individuals: A randomized controlled trial. PloS One. São Francisco, Califórnia, v. 13, n. 11, nov. 2018. Disponível em: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0207276#sec001. Acesso em: 30 jul. 2023.

MOREIRA, Sergio; TEIXEIRA-ARAUJO, Alfredo; SANTOS, Aristeu dos; SIMÕES, Herbert. Ten weeks of capoeira progressive training improved cardiovascular parameters in male practitioners. The Journal of sports medicine and physical fitness. Torino, v. 57, n. 3, p. 289–298, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.23736/s0022-4707.16.06030-8. Acesso em: 30 jul. 2023.

NASCIMENTO, Marcelo; PEREIRA, Luiz Dantas; JÚNIOR, Etevaldo Coelho; CASTRO, Hugo Gomes de; APPELL, Hans-Joachim. Avaliação da regulação exteroceptiva e interoceptiva do equilíbrio corporal de idosos ativos. Revista brasileira. Ciências e Movimento. Uberlândia - MG, v. 27, n. 1, p. 50-61, 2019. Disponível em: https://docs.bvsalud.org/biblioref/2019/06/998202/avaliacao-da-regulacao-exteroceptiva-e.pdf. Acesso em: 30 jul. 2023.

SCHWARTZMAN, José Salomão; LEDERMAN, Vivian Renne Gerber. Deficiência intelectual: causas e importância do diagnóstico e intervenção precoces. Inclusão Social. Brasília - DF, v. 10, n. 2, p. 17-27, jan./jun. 2017. Disponível em: https://revista.ibict.br/inclusao/article/view/4028. Acesso em: 30 jul. 2023.

SILVA, Diego Rodrigues; HERZBERG, Eliana. Desenho da Figura Humana: avaliação da imagem corporal na deficiência física. Avaliação Psicológica. Itatiba, v. 16, n. 1, p. 106-115. jan. 2017. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/avp/v16n1/v16n1a13.pdf. Acesso em: 30 jul. 2023.

SILVA, Jean Adriano Barros da; RABÊLLO, Roberto Sanches. Jogo da capoeira no" jogo" da aprendizagem de pessoas cegas. Revista Recôncavos. Bahia, v. 1, n. 5, p. 24-42, 2019. Disponível em: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/efr/article/view/974. Acesso em: 30 jul. 2023.

VUIJK, Pieter et al. Motor performance of children with mild intellectual disability and borderline intellectual functioning. J Intellect disability Res. v. 54, n. 11, p. 955-965, nov. 2010. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2788.2010.01318.x. Acesso em: 30 jul. 2023.

ZAIDMAN-ZAIT, Anat; YECHEZKIELY, Miri; DAFNA, Regev. The quality of the relationship between typically developing children and their siblings with and without intellectual disability: Insights from children's drawings. Research in Developmental Disabilities. London, v. 96, jan. 2020. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0891422219302045. Acesso em: 30 jul. 2023.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Conexões

Downloads

Download data is not yet available.