Banner Portal
Calidad de vida y aislamiento social por COVID-19 en estudiantes de Educación Física
capa 2023 com foto das primeiras edições da revista impressas
PDF (Português (Brasil))

Palabras clave

Calidad de vida
Aislamiento social
estudiantes

Cómo citar

LEGNANI, Rosimeide Francisco Santos; RESSETI, Gabriel; FOSCHIERA, Diogo Bertella; GUSTAVE, Eva Luziane Denkewicz; LEGNANI, Elto. Calidad de vida y aislamiento social por COVID-19 en estudiantes de Educación Física. Conexões, Campinas, SP, v. 21, n. 00, p. e023002, 2023. DOI: 10.20396/conex.v21i00.8668987. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8668987. Acesso em: 16 ago. 2024.

Resumen

Social isolation was used as a strategy to reduce the spread of the virus responsible for the COVID-19 pandemic, influencing different aspects of the life of the entire world population. Purpose: When considering the importance of quality of life for people's lives, this study sought to analyze the quality of life of university students attending a physical education course at a public university in southern Brazil during the COVID-19 pandemic. Materials and Methods: This is a cross-sectional and quantitative study, developed with 166 university students from bachelor's and licentiate's courses, of both genders, with a mean age of 23.8±4.96 years. For data collection, which took place in December 2020, the WHOQOL-bref in its web version was used. Participants received the instrument's links to participate in the study. The U-Mann-Whitney test was used to analyze the statistical differences between the sexes and investigated courses. Results: The highest quality of life scores were presented by the physical domain (71.3±13.8) and the lowest by the psychological domain (61.0±15.0). There were no statistically significant differences (p>0.05) in the quality of life domains between genders and investigated courses.Conclusion: Although students had moderate levels of quality of life (scores close to 60 points), the rates are about 10% lower than in studies carried out in the period prior to the pandemic, which shows that the pandemic period may have negatively impacted the perception of the quality of life of the investigated students.

https://doi.org/10.20396/conex.v21i00.8668987
PDF (Português (Brasil))

Citas

ASBRAN (Associação Brasileira de Nutrição). Guia para uma alimentação saudável em tempos de COVID-19, 2020. Disponível em: https://www.asbran.org.br/storage/downloads/files/2020/03/guia-alimentar-covid-19.pdf. Acesso em: 05 jul. 2021.

BALBÉ, Giovane Pereira; BENEDETTI, Tânia Rosane Bertoldo; MEURER, Simone Teresinha; MAZO, Giovana Zarpellon. Fatores associados à baixa qualidade de vida de idosas praticantes de exercícios físicos. Estudos Interdisciplinares Sobre o Envelhecimento, Porto Alegre, v. 21, n. 2, p. 89-104, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.22456/2316-2171.42743. Acesso em: 05 jul. 2021.

BEZERRA, Anselmo César Vasconcelos; SILVA, Carlos Eduardo Menezes da; SOARES, Fernando Ramalho Gameleira; SILVA, José Alexandre Menezes da. Fatores associados ao comportamento da população durante o isolamento social na pandemia de COVID-19. Revista Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 25, n. 1, p. 2411-2421, 2020. Disponível em:

https://doi.org/10.1590/1413-81232020256.1.10792020. Acesso em: 05 jul. 2021.

BRASIL. Ministério da Saúde. Diretrizes nacionais para a atenção integral à saúde de adolescentes e jovens na promoção, proteção e recuperação da saúde, 2010. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/diretrizes_nacionais_atencao_saude_adolescen tes_jovens_promocao_saude.pdf. Acesso em: 20 jun. 2021.

BRASIL. Ministério da Saúde. Brasil confirma primeiro caso do novo coronavírus, porém não há motivo para pânico, 2020a. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/ultimas-noticias-cns/1042-brasil-confirma-primeiro-caso-do-novo-coronavirus-porem-nao-ha-motivo-para-panico. Acesso em: 05 maio 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Coronavírus: saiba quais medidas o MEC já realizou ou estão em andamento, 2020b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/busca-geral/12-noticias/acoes-programas-e-projetos-637152388/86791-coronavirus-saiba-quais-medidas-o-mec-ja-realizou-ou-estao-em-andamento. Acesso em: 20 jun. 2021.

CASAMALI, Flávia Fernanda Cunha; SCHUCH, Felipe Barreto; SCORTEGAGNA, Silvana Alba; LEGNANI, Elto; MARCHI, Ana Carolina Bertoletti De. Accordance and reproducibility of the electronic version of the WHOQOLBREF and WHOQOL-OLD questionnaires. Experimental Gerontology, Flórida, v. 125, p. 1-10, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.exger.2019.110683. Acesso em: 05 jul. 2021.

CARVALHO, Leilanir de Sousa; SILVA, Marcus Vinicius de Sousa da; COSTA, Tatiane dos Santos; OLIVEIRA, Thais Emanuele Lopes de; OLIVEIRA, Guilherme Antonio Lopes de. O impacto do isolamento social na vida das pessoas no período da pandemia COVID-19. Research, Society and Development, Vargem Grande, v. 9, n. 7, p.1-14, 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i7.5273. Acesso em: 05 jul. 2021.

CDC (Centers for Disease Control and Prevention). Principles of epidemiology in public health practice, third edition: An introduction to applied epidemiology and biostatistics, 2012. Disponível em: https://www.cdc.gov/csels/dsepd/ss1978/lesson1/section11.html. Acesso em: 01 jun. 2021.

CIESLAK, Fabrício; CAVAZZA, Jean Fuzetti; LAZAROTTO, Leilane; TITSKI, Ana Claudia Kapp; STEFANELLO, Joice Mara Facco; LEITE, Neiva. Análise da qualidade de vida e do nível de atividade física em universitários. Revista da Educação Física, Maringá, v. 23, n. 2, p. 251-260, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.4025/reveducfis.v23i2.10924. Acesso em: 05 jul. 2021.

CLAUMANN, Gaia Salvador; MACCARI, Fernanda Emanuella; RIBOVSKI, Marina; PINTO, André de Araújo; FELDEN, Érico Pereira Gomes; PELEGRINI, Andreia. Qualidade de vida em acadêmicos ingressantes em cursos de Educação Física. Revista da Educação Física, Maringá, v. 28, p. 1-11, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.4025/jphyseduc.v28i1.2824. Acesso em: 05 jul. 2021.

CROCHEMORE-SILVA, Inácio; KNUTH, Alan Goularte; WENDT, Andrea; NUNES, Bruno Pereira; HALLAL, Pedro Curi; SANTOS, Leonardo Pozza; HARTER, Jenifer; PELLEGRINI, Débora da Cruz Payão. Physical activity during the Covid-19 pandemic: a population-based cross-sectional study in a city of South Brazil. Ciência e Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 25, n. 11, p. 4249-58, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413-812320202511.29072020. Acesso em: 05 jul. 2021.

CONCHA-CISTERNAS, Yeny; CASTILLO-RETAMAL, Marcelo; GUZMAN-MUNOZ, Eduardo. Comparación de la calidad de vida en estudiantes universitarios según nivel de actividad física. Revista Universidad y Salud, Pasto, v. 22, n. 1, p. 33-40, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.22267/rus.202201.172. Acesso em: 05 jul. 2021.

DECS (Descritores em Ciências da Saúde). Pandemias, 2020. Disponível em: https://decs.bvsalud.org/ths/resource/?id=54399&filter=ths_termall&q=pandemias. Acesso em: 01 set. 2020.

DUBEY, Mahua Jana; GHOSH, Ritwik; CHATTERJEE, Subham; BISWAS, Payel; CHATTERJEE, Subhankar; DUBEY, Souvik. COVID-19 and addiction. Diabetes & Metabolic Syndrome: Clinical Research & Reviews, v. 14, n. 5, p. 817–823, 2020. Disponível em:

https://doi.org/10.1016/j.dsx.2020.06.008. Acesso em: 05 jul. 2021.

FLECK, Marcelo P. A.; LOUZADA, Sérgio; XAVIER, Marta; CHACHAMOVICH, Eduardo; VIEIRA, Guilherme; SANTOS, Lyssandra; PINZON, Vanessa. Aplicação da versão em português do instrumento abreviado de avaliação da qualidade de vida "WHOQOL-bref". Revista Saúde Pública, São Paulo, v. 34, n. 2, p. 177-183, 2000. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0034-89102000000200012. Acesso em: 05 jul. 2021.

FLEURY-TEIXEIRA, Paulo; VAZ, Fernando Antônio Camargo; CAMPOS, Francisco Carlos Cardoso de; ÁLVARES, Juliana; AGUIAR, Raphael Augusto Teixeira; OLIVEIRA, Vinícius de Araújo. Autonomia como categoria central no conceito de promoção de saúde. Revista Ciência e Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 13, n. 2, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-81232008000900016. Acesso em: 05 jul. 2021.

GARCIA, Leila Posenato; DUARTE, Elisete. Nonpharmaceutical interventions for tackling the COVID-19 epidemic in Brazil. Revista Epidemiologia e Serviços de Saúde, Brasília, v. 2, n. 2, p. 1-4, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5123/S1679-49742020000200009. Acesso em: 05 jul. 2021.

GOMES, Elainne Christine de Souza. Conceitos e ferramentas da epidemiologia. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2015.

HAESER, Laura de Macedo; BÜCHELE, Fátima; BRZOZOWSKI, Fabíola Stolf. Considerações sobre a autonomia e a promoção da saúde. Revista de Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 22, n. 2, p. 605-620, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-73312012000200011. Acesso em: 05 jul. 2021.

LEITÃO, Francisco Naildo Cardoso; FERREIRA, Carlos Roberto Teixeira; ABREU, Katiuscia Larsen de; DEUS, Maura Bianca Barbary de; JUNIOR, Hugo Macedo; MORAIS, Mauro José de Deus. Efeitos do isolamento social gerado pelo Covid-19 na qualidade de Vida da população de Rio Branco -AC e Santo André – SP. Journal of Human Growth and Development, Santo André, v.31, n.3, p. 405-413, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.36311/jhgd.v31.12609. Acesso em: 05 jul. 2021.

MORALES, Victor; LOPEZ, Yanelixa América Frutos. Impactos da Pandemia na Vida Académica dos Estudantes Universitários. Revista Angolana De Extensão Universitária, Bengo, v. 2, n. 2, p. 53–67, 2020. Disponível em: https://www.portalpensador.com/index.php/RAEU-BENGO/article/view/205. Acesso em: 05 jul. 2021.

OPAS (Organização Pan-Americana da Saúde). OMS afirma que COVID-19 é agora caracterizada como pandemia, 2020. Escritório da OPAS e da OMS no Brasil. Disponível em: https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=6120:oms-afirma-que-covid-19-e-agora-caracterizada-como-pandemia&Itemid=812. Acesso em: 15 jun. 2021.

OPAS (Organização Pan-Americana da Saúde). Folha informativa COVID-19, 2021. Escritório da OPAS e da OMS no Brasil. Disponível em: https://www.paho.org/pt/covid19.

Acesso em: 09 fev. 2021.

PASCARELLA, Giuseppe; STRUMIA, Alessandro; PILIEGO, Chiara; BRUNO, Federica; DEL BUONO, Romualdo; COSTA, Fabio; SCARLATA, Simone; AGRÒ, Felice Eugenio. COVID-19 diagnosis and management: a comprehensive review. Journal of Internal Medicine, v. 288, n. 2, p. 192-206, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1111/joim.13091. Acesso em: 05 jul. 2021.

PEREIRA, Mara Dantas; OLIVEIRA, Leonita Chagas de; COSTA, Cleberson Franclin Tavares; BEZERRA, Claudia Mara de Oliveira; PEREIRA, Míria Dantas; SANTOS, Cristiane Kelly Aquino dos; DANTAS, Estélio Henrique Martin. The COVID-19 pandemic, social isolation, consequences on mental health and coping strategies: an integrative review. SciELO Preprints, São Paulo, v. 9, n. 7, p. 1-35, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.493. Acesso em: 05 jul. 2021.

PILGRIM, Katharina; BOHNET-JOSCHKO, Sabine. Selling health and happiness how influencers communicate on Instagram about dieting and exercise: mixed methods research. BioMed Central Public Health, v. 19, n. 1054, p. 1-9, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1186/s12889-019-7387-8. Acesso em: 05 jul. 2021.

RAMÍREZ-ORTIZ, Jairo; CASTRO-QUINTERO, Diego; LERMA-CÓRDOBA, Carmen; YELA-CEBALLOS, Francisco; ESCOBAR-CÓRDOBA, Franklin. Consequências para a saúde mental da pandemia de COVID-19 associadas ao isolamento social. Revista Colombiana de Anestesiologia, Bogotá, v. 48, n. 4, p. 1-7, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5554/22562087.e930. Acesso em: 05 jul. 2021.

REHM, Jürgen; KILIAN, Carolin; FERREIRA-BORGES, Carina; JERNIGAN, David; MONTEIRO, Maristela; PARRY, Charles; SANCHEZ, Zila; MANTHEY, Jakob. Alcohol use in times of the COVID-19: Implications for monitoring and policy. Drug and Alcohol Review, Sydney, v. 39, n. 4, p. 301-304, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1111/dar.13074. Acesso em: 05 jul. 2021.

RIOS-GONZÁLEZ, Carlos Miguel; PALACIOS, José Miguel. Symptoms of Anxiety and depression during the outbreak of COVID-19 in Paraguay. SciELO Preprints, São Paulo, p. 1-10, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.152. Acesso em: 05 jul. 2021.

SILVA, Narbal; DAMO, Lílian Paula. Vidas que mudaram: contribuições da psicologia positiva para situações de isolamento e de distanciamento social. Florianópolis: UFSC, 2020.

SOLVIS. Cálculos de amostragem. 2021. Disponível em: https://solvis.com.br/calculos-de-amostragem/. Acesso em: 01 nov. 2020.

TEIXEIRA, Marco Antônio Pereira; DIAS, Ana Cristina Garcia; WOTTRICH, Shana Hastenpflug; OLIVEIRA, Adriano Machado. Adaptação à universidade em jovens calouros.

Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 12, n. 1, p. 185-202, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-85572008000100013. Acesso em: 05 jul. 2021.

MOREIRA, Jaqueline Terres; FOSCHIERA, Diogo Bertella. Associação entre nível de atividade física e autoestima de servidores públicos durante a pandemia da Covid-19. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 20, p. e–28213, 2022. Disponível em: http://dx.doi.org/10.36453/cefe.2022.28213. Acesso em: 05 jul. 2021.

THOMAS, Jerry; NELSON, Jack; SILVERMAN, Stephen. Research Methods in Physical activity. 6. ed. New York: Human Kinetics Publishers, 2012.

ZHANG, Yingfei; MA, Zheng Feei. Impact of the COVID-19 Pandemic on Mental Health and Quality of Life among Local Residents in Liaoning Province, China: A Cross-Sectional Study. International Journal of Environmental Research and Public Health, Basel, v. 17, n. 7, p. 1-12, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.3390/ijerph17072381. Acesso em: 05 jul. 2021.

Creative Commons License

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0.

Derechos de autor 2023 Conexões

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.