Banner Portal
Portuguese and bantu languages in angolan education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Angola
Bilingual education
Portuguese
Bantu languages.

How to Cite

SEVERO, Cristine G.; SASSUCO, Daniel Peres; BERNARDO, Ezequiel Pedro José. Portuguese and bantu languages in angolan education : diversity as a “problem”. Línguas e Instrumentos Linguísticos, Campinas, SP, n. 43, p. 290–307, 2019. DOI: 10.20396/lil.v0i43.8658374. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8658374. Acesso em: 22 jul. 2024.

Abstract

The article discusses the policies, discourses and practices involving the Portuguese language in Angola in relationship with the languages of Bantu origin. The text presents not only official discourses, from the educational sphere, but also localized conceptions, in which Portuguese operates in a hybridized way – constituting the Angolan Portuguese – or in parallel with Bantu languages. We focus on the Angolan rural context, considering the importance of a bilingual and translingual policy, in respect to linguistic diversity. Finally, the article advocates that linguistic diversity should not be seen as a problem, but as a cultural and political asset to be legitimized.

https://doi.org/10.20396/lil.v0i43.8658374
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, Dóris Bittencourt. (2004). A educação rural como um processo civilizador. In: STEPHANOU, M.; BASTOS, M. H. C. (Orgs.). Histórias e memórias da educação no Brasil:século XX. Petrópolis: Vozes. p. 278-295.

ANGOLA. (2001). Lei de Bases do Sistema de Educação, Lei 13/01, de 31 de dezembro. Luanda: Assembleia Nacional. Disponível em: http://welvitchia.com/SESA_files/Lei%2013_01_Lei%20de%20Bases%20do%20Sistema%20de%20Educacao%20de%20Angola%202001.pdf. Acesso em: 22 de maio de 2019.

ANGOLA. (2010). Constituição da República.Luanda:Assembleia Nacional.

ANGOLA. (2016) Lei de Bases do Sistema de Educação e Ensino, Lei 17/16, de 07 de outubro. Diário da República, I Série-n.º 170. Disponível em: http://www.parlamento.ao/documents/91849/136379/LEI+N.%C2%BA+1716%2C+LEI+DE+BASES+DO+SISTEMA+DE+EDUCA%C3%87%C3%83O+E+ENSINO.pdf. Acesso em: 22 maio 2019.

BERNARDO, Ezequiel Pedro José. (2018). Política linguística para o ensino bilíngue em Angola. (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Linguística, Florianópolis.

CHICUMBA, Mateus. (2013) A educação bilingue em Angola e o lugar das línguas nacionais. IV Colóquio Internacional de Doutorandos/as do CES, 6-7 dezembro, 2013. Disponível em: https://cabodostrabalhos.ces.uc.pt/n10/documentos/11.1.2_Mateus_Segunda_Chicumba.pdf. Acesso em: 19 de maio de 2019.

FERNANDES, J.; NTONDO, Z. Angola: Povos e Línguas. Luanda: Editorial Nzila, 2002. Disponível em: http://www.triplov.com/letras/americo_correia_oliveira/literatura_angolana/anexo3.htm. Acesso em: 20 de maio de 2019.

GARCÍA, Ofelia; WEI, Li. (2014). Translanguaging: language, bilingualism and education. New York: Palgrave Macmillan.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTATÍSTICA (INE). (2016). Resultados definitivos: Recenseamento Geral da População e Habitação.Luanda: INE.

KAJIBANGA, Vítor. (2010). Culturas étnicas e cultura nacional: Uma reflexão sociológica sobre o caso angolano. Revista Angolana de Sociologia, nº 3, p. 97-105.

KI-ZERBO, Joseph. Introdução Geral. (2010). In: KI-ZERBO, J (org). História Geral da África:metodologia e pré-história da África, vol. 1. São Paulo: UNESCO, p. XXXI-LVII.

MAKONI, Sinfree; MEINHOF, Uriel. (2004). Western perspectives in applied linguistics in Africa. AILA Review, 17,p.77–105.

MINGAS, Amelia. (1998). O português em Angola: Reflexões. Anais do VIII Encontro da Associação das Universidades de Língua Portuguesa. Macau: Centro Cultural da Universidade de Macau, p. 109-123.

OLIVO, Gleison. (2017). Sentidos e saberes da escola rural no vale dos vinhedos–Bento Gonçalves/RS -(1928 -1958) (Dissertação de Mestrado). Universidade de Caxias do Sul, Programa de Pós-Graduação em Educação, Caxias do Sul.

SEVERO, Cristine Gorski; MAKONI, Sinfree. (2015). Políticas Linguísticas Brasil-África. Santa Catarina: Isular.

SILVA, Eugénio Alves da (2012). Educação tradicional em Angola pós-colonial: que diálogo com a educação oficial estatal? MULEMBA, v. II, nº 4, p. 11-40.

SITOE, Bento. (2014). Línguas moçambicanas, como estamos? In: SEVERO, Cristine; SITOE, Bento; PEDRO, José. (orgs.). Estão as línguas nacionais em perigo?Lisboa: Escolar Editora, p .37-76.

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

Línguas e Instrumentos Linguísticos has a Creative Commons (CC license, preserving the integrity of the articles in an open access environment – to copy and reproduce the material in any means or format; adapt – remix; transform and build over the material. The journal remain with the rights to publish without restrictions.

Downloads

Download data is not yet available.