Banner Portal
Text designations in Basic Education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Semantics
Text
Teacher

How to Cite

FRANCO, Wagner Ernesto Jonas. Text designations in Basic Education. Línguas e Instrumentos Linguísticos, Campinas, SP, v. 23, n. 45, p. 90–117, 2020. DOI: 10.20396/lil.v23i45.8659383. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8659383. Acesso em: 6 jul. 2024.

Abstract

This article is in the Semantics of the Events area. The objective is to analyze the designations of the word text in interviews with teachers from the various high school disciplines of a school in Pouso Alegre, MG. The analysis procedure considered how the word text was articulated and rewritten in statements that integrated the respective texts (interviews). With this, we perceive that the political functioning of the enunciation produces the instability of the designation of the word text. In the interviews with the teachers, we separate the disciplines into three groups according to the common meanings to the word text. In general, the disciplines aim to teach a disciplined content, which ends up putting the teaching of the text as a secondary aspect in the School.

https://doi.org/10.20396/lil.v23i45.8659383
PDF (Português (Brasil))

References

GALLO, S. Texto: como apre(e)nder essa matéria? 1994. Tese (Doutorado em Linguística) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1994.

GUIMARÃES, E. R. J. Enunciação e História. In: GUIMARÃES, E. (org.). História e sentido na linguagem. Campinas: Pontes, 1989, p.71-79.

GUIMARÃES, E. R. J.; ORLANDI, E. Unidade e dispersão: uma questão do texto e do sujeito. In: ORLANDI, E. (Org). Discurso e Leitura. São Paulo: Cortez, 1988.

GUIMARÃES, E. R. J. Os sentidos de cidadão no Império e na República no Brasil. Signo e Seña, Filo/UBA, n. 1, p. 103-114, 1992.

GUIMARÃES, E. R. J. Texto e enunciação. Organon, Rio Grande do Sul: UFRGS, v. 9, n. 23, p. 65-69, 1995.

GUIMARÃES, E. R. J. Política de Línguas na América Latina. Relatos, Campinas, n.7, p. 5-11, 2001.

GUIMARÃES, E. R. J. Semântica do Acontecimento. Campinas: Pontes, 2002.

GUIMARÃES, E. R. J. A enumeração funcionamento enunciativo e sentido. Caderno de Estudos Linguísticos, Campinas, 51(1), p. 49-68, jan/jun., 2009.

GUIMARÃES, E. R. J. O sentido de história em dois estruturalistas brasileiros. Língua e Instrumentos Linguísticos, Campinas, n. 25, p. 9-18, 2010.

GUIMARÃES, E. R. J. Análise de texto. Procedimentos, análises, ensino. Campinas: RG Editora, 2011.

GUIMARÃES, E. R. J. Ler um Texto: uma Perspectiva Enunciativa. Revista da ABRALIN, [s.l.], v. XII, 2, p. 189-205, 2013.

GUIMARÃES, E. R. J. Semântica: enunciação e sentido. Campinas, SP: Pontes, 2019.

LAGAZZI, S. M. A sala de aula e o alhures: circulando pela linguagem entre práticas e teorias. Letras, Santa Maria, UFSM, v. 27, p. 67-72, 2003.

ORLANDI, E. P. Ciência da Linguagem e Política: anotações ao pé das letras. Campinas: Pontes, 2014.

PÊCHEUX, M. Análise automática do discurso - 1969. In: GADET, F.; HAK, T. (Orgs.). Por uma análise automática do discurso: Uma introdução à obra de Michel Pêcheux. 5. ed. Campinas, SP: Unicamp, 2014. p. 61-162.

PFEIFFER, C. C. Bem dizer e retórica: um lugar para o sujeito. 2000. Tese (Doutorado em Linguística) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, 2000.

PFEIFFER, C. C. Políticas Públicas: Educação e Linguagem. Caderno de Estudos Linguísticos, Campinas, Unicamp, v. 53 (2), p. 149-155, Jul./Dez, 2011.

SCHEREIBER DA SILVA, S.; STEIGENBERGER, F. F.; MACHADO, J. C. Fronteira entre análise de discurso e semântica histórica da enunciação: abordagens teóricas. Revista de Estudos da Linguagem, Belo Horizonte, v. 19, n. 2, p. 51-79, jul/dez., 2011.

ZOPPI FONTANA, M. A Arte do Detalhe. Web Revista Discursividade, Estudos Linguísticos, Campo Grande, n. 9, 2012.

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

Línguas e Instrumentos Linguísticos has a Creative Commons (CC license, preserving the integrity of the articles in an open access environment – to copy and reproduce the material in any means or format; adapt – remix; transform and build over the material. The journal remain with the rights to publish without restrictions.

Downloads

Download data is not yet available.