Banner Portal
BIM in construction technology eduation
PDF (Português (Brasil))

Keywords

BIM
Building information modeling
Teaching
Construction technology.

How to Cite

LEAL, Bianca Marques Figueiredo. BIM in construction technology eduation: case study. PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção, Campinas, SP, v. 10, p. e019027, 2019. DOI: 10.20396/parc.v10i0.8653550. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parc/article/view/8653550. Acesso em: 27 jul. 2024.

Abstract

The Brazilian construction industry is going through a transition phase from the traditional design model in Computer-Aided Design (CAD) to the design mediated by Building Information Modeling (BIM). Thus, there is a natural chain of adaptation of professionals to the new work methodology and, consequently, the need to train them. Therefore, Architecture and Urbanism courses in Brazil are changing their curriculum to implement the teaching of BIM. However, it has not been discussed BIM's employment alternatives in exposing its contents to training in Construction Technology. Thus, this article aims to present possibilities of using BIM in the teaching of construction technology in undergraduate Architecture and Urbanism under a case study. This study presents partial results of a master's research and uses as methodological procedures the bibliographic research, documentary research, case study, and survey. The results showed a high potential for using BIM in the teaching of construction technology, as well as in other areas of the architecture and urbanism course without the need for curriculum alteration. Finally, this study highlights the changes that can occur in the classroom if the teacher appropriates existing digital tools and if the institution and coordination support this proposal.

https://doi.org/10.20396/parc.v10i0.8653550
PDF (Português (Brasil))

References

BARAZZETTI, L. et al. Cloud-to-BIM-to-FEM: Structural simulation with accurate historic BIM from laser scans. Simulation Modelling Practice and Theory. v. 57, p. 71-87, set. 2015. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1569190X15000994.

BASTO, P. E. A; LORDSLEEM JUNIOR, A. C. O ensino de BIM em curso de graduação em engenharia civil em uma universidade dos EUA: estudo de caso. Ambiente Construído, Porto Alegre, v. 16, n. 4, p. 45-61, out./dez. 2016. http://www.seer.ufrgs.br/index.php/ambienteconstruido/article/view/64069/38281.

CARVALHO, R. S.; SAVIGNON, A. P. O professor de projeto de arquitetura na era digital: desafios e perspectivas. Gestão e Tecnologia de Projetos. São Carlos, v. 6, n. 2, p. 04-13, jan. 2012.

CASTRO, M. F. et al. O Brasil – universidade, projetistas, arquitetos, engenheiros – está preparado para o BIM? aU. e. 208, jul. 2011. http://au.pini.com.br/arquitetura-urbanismo/208/o-brasil-universidades-projetistas-arquitetos-engenheiros-esta-preparado-224289-1.aspx.

CBIC – CÂMARA BRASILEIRA DA INDÚSTRIA DA CONSTRUÇÃO. Fundamentos BIM – Parte 1: implementação do BIM para Construtoras e Incorporadoras. Brasília: CBIC, 2016. 124 p.

EASTMAN, C. et al. Manual de BIM: um guia de modelagem da informação da construção para arquitetos, engenheiros, gerentes, construtores e incorporadores. Porto Alegre: Bookman, 2014. 483 p.

FAU-UFRJ - FACULDADE DE ARQUITETURA E URBANISMO DA UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO DE JANEIRO. Institucional. 2016a. http://www.fau.ufrj.br.

FAU-UFRJ - FACULDADE DE ARQUITETURA E URBANISMO DA UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO DE JANEIRO. O curso.2016b. http://nova.fau.ufrj.br/index.asp?n1=2&n2=ocurso.

GIL, A. C. (1990). Metodologia do ensino superior. 4 ed., 9 reimpr. São Paulo: Atlas, 2015a. 128 p.

GIL, A. C.. (2006). Didática do ensino superior. 1 ed., 9 reimpr. São Paulo: Atlas, 2015b. 304 p.

KASSEM, M.; AMORIM, S. R. L. BIM Building Information Modeling no Brasil e na União Europeia. Brasília: Ministério do Planejamento, Orçamento e Gestão, 2015. http://sectordialogues.org/sites/default/files/acoes/documentos/bim.pdf.

KLOSOUSKI; S. S.; REALI, K. M. Planejamento de ensino como ferramenta básica do processo ensino-aprendizagem. UNICENTRO - Revista Eletrônica Lato Sensu, São Paulo, ed. 5, p. 2-8, 2008. http://nead.uesc.br/arquivos/Biologia/modulo_6/situacaoes_de_aprendizagem/material_apoio/artigo_planejamento_ensino_como_ferramenta_basica.pdf.

LEAL, R. B. Planejamento de ensino: peculiaridades significativas. Revista Iberoamericana de Educación, Buenos Aires, p. 1-5. 2005. http://www.virtual.ufc.br/solar/aula_link/llesp/A_a_H/didatica_I/aula_030021/imagens/03/planejamento_ensino.pdf.

MEC - MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Portaria nº 1.770, de 21 de dezembro de 1994. Fixar as diretrizes curriculares e o conteúdo mínimo do curso de graduação em Arquitetura e Urbanismo. Ministério da Educação, 1994. http://www.lex.com.br/doc_351157_PORTARIA_N_1770_DE_21_DE_DEZEMBRO_D.

MEC - MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Resolução nº 2, de 17 de junho de 2010. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Arquitetura e Urbanismo, alterando dispositivos da Resolução CNE/CES nº 6/2006. Ministério da Educação, 2010. http://portal.mec.gov.br/index.phpoption=com_docman&view=download&alias=5651-rces002 10&category_slug=junho-2010-pdf&Itemid=30192.

ROCHA, J. Entendendo os processos de fabricação digital. Designoteca. 2012. http://site.designoteca.com/2012/01/20/fabricacao-digital/.

SANTOS, A. Impressoras 3D constroem casas com concreto cimentado. Massa cinzenta. 2014. http://www.cimentoitambe.com.br/impressora-3d-constroi-casas/.

SANTOS, E. T.; BARISON, M. B. Artigo: BIM e as universidades. Construção Mercado, e. 115, fev. 2011. http://construcaomercado.pini.com.br/negocios-incorporacao-construcao/115/o-desafio-para-as-universidades-formacao-de-recursos-humanos-282479-1.aspx.

SVINICKI, M.; MCKEACHIE, W. J. Dicas de ensino: estratégias, pesquisa e teoria para professores universitários. 13. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2012.

TIC - ENCONTRO DE TECNOLOGIA DE INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO NA CONSTRUÇÃO, VII., 2015, Recife. Recife: 2015.

TPE - TODOS PELA EDUCAÇÃO; INSTITUTO INSPIRARE. Inovações tecnológicas na educação: contribuições para gestores públicos. 2014. http://www.todospelaeducacao.org.br/biblioteca/conteudo-tpe/1497/inovacoes-tecnologicas-na-educacao-contribuicoes-para-gestores-publicos/.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 PARC Research in Architecture and Building Construction

Downloads

Download data is not yet available.