Banner Portal
Brazilian thesis and dissertations on BIM: an analysis of the period 2013 to 2018
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Building Information Modelling. BIM. Theses and dissertations. Teaching learning

How to Cite

CHECCUCCI, Érica de Sousa. Brazilian thesis and dissertations on BIM: an analysis of the period 2013 to 2018. PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção, Campinas, SP, v. 10, p. e019008, 2019. DOI: 10.20396/parc.v10i0.8653708. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parc/article/view/8653708. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

This paper identifies and analyzes theses and dissertations available in the Catalog of theses and dissertations of CAPES that were defended in Brazil between 2013 and 2018 and deal with the Modeling of Construction Information. It aims to present an overview of the main topics covered in these studies, and identify where they were carried out. In addition, a study is made of those works that discuss BIM education, aiming to contribute to the implementation of this modelling in courses related to Architecture, Civil Engineering, Construction and Building Operations. Content Analysis was the qualitative research method adopted to perform both the selection and the analysis of the identified researches. Among the results, it is highlighted that: (a) there are already studies on BIM in the various phases of the life cycle of the building, but most of them deal with the design stage; (b) 78.3% of the studies were produced in the south and southeast regions of the country and in educational institutions based in capitals and large cities, indicating the need for internalization and diffusion of BIM to other places; (c) there are a variety of researched topics related to the subject that address questions about BIM and can assist in its adoption in both educational institutions and the labor market. Finally, this work contributes to the adoption of BIM in Brazil as it systematizes information that is already available, helping both those who seek training and those who promote training or intend to work in this field.

https://doi.org/10.20396/parc.v10i0.8653708
PDF (Português (Brasil))

References

ANDRADE, M. L. V. X; RUSCHEL, R. C. BIM: conceitos, cenários das pesquisas publicadas no Brasil e tendências. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE QUALIDADE DE PROJETOS, 1., 2009, São Carlos. Anais [...]. São Carlos: RiMa, 2009.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70; Persona, 1979. 229 p.

BARISON, M. B. Introdução de modelagem da informação da construção (BIM) no currículo: uma contribuição para a formação do projetista. 2015. 390 f. Tese (Doutorado em engenharia civil) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.

BERNSTEIN, H. M. et al. The Business Value of BIM for Construction in Major Global Markets. Bedford: McGraw Hill Construction, 2014.

BRASIL. Decreto n. 9.377, de 17 de maio de 2018. Institui a Estratégia de Disseminação do Building Information Modelling. Diário Oficial da União, Brasília, Edição 95, Seção 1, p. 3, mai. 2018. Atos do Poder Executivo. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2018/Decreto/D9377.htm. Acesso em: 5 out. 2018.

CAIXETA, Luciano Mendes. Estudo crítico sobre o uso de ferramentas de modelagens tridimensionais de informações digitais BIM no ensino contemporâneo da arquitetura. 2013. 175 f. Tese (Doutorado em arquitetura e urbanismo) - Universidade de Brasília, Brasília, 2013.

CBIC. Câmara Brasileira da Indústria da Construção. Encontro Nacional sobre o Ensino de BIM impacta participantes com discussões e experiências compartilhadas. Disponível em: https://cbic.org.br/encontro-nacional-sobre-o-ensino-de-bim-impacta-participantes-com-discussoes-e-experiencias-compartilhadas/. Acesso em: 15 out. 2018.

CHECCUCCI, E. S. Ensino-aprendizagem de BIM nos cursos de graduação em Engenharia Civil e o papel da Expressão Gráfica neste contexto. 2014. 11 f. il. Tese (Doutorado em Difusão do Conhecimento) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2014.

CHECCUCCI, E. S. Pesquisas de pós-graduação brasileiras sobre ensino e aprendizagem de BIM. In: ENCONTRO NACIONAL SOBRE O ENSINO DE BIM, 1., Campinas, 2018. Anais [...] Campinas: ANTAC, 2018.Disponível em: https://www.antaceventos.net.br/index.php/enebim/2018/paper/view/68. Acesso em: 5 out. 2018.

CHECCUCCI, E. de S.; AMORIM, A. L. Método para análise de componentes curriculares: identificando interfaces entre um curso de graduação e BIM. PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção, Campinas, v. 5, n. 1, p. 6-17, jan./jun. 2014. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parc/article/view/8634540/2461. Acesso em: 15 ago. 2016.

CHECCUCCI, E. S.; PEREIRA, A. P. C.; AMORIM, A. L. A Difusão das Tecnologias BIM por Pesquisadores do Brasil. In: ENCONTRO NACIONAL DE TECNOLOGIA DE INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO NA CONSTRUÇÃO CIVIL, 5., Salvador, 2011. Anais [...]. Salvador: LCAD/PPGAU - UFBA, 2011.

CHECCUCCI, E. S.; PEREIRA, A. P. C.; AMORIM, A. L. Uma visão da difusão e apropriação do paradigma BIM no Brasil – TIC 2011. Gestão e Tecnologia de Projetos, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 19-39, jan.-jun. 2013. doi: http://dx.doi.org/10.4237/gtp.v8i1.232. Acesso em: 15 ago. 2016.

CRUZ, M. O.; CUPERSCHMID, A.; RUSCHEL, R. C. A incorporação de BIM no ensino do curso Técnico em Edificações. Gestão & Tecnologia de Projetos, São Carlos, v. 12, n. 2, p. 117-134. 2017. doi: http://dx.doi.org/10.11606/gtp.v12i2.131498. Acesso em: 15 out. 2018.

DELATORRE, V. Potencialidades e limites do BIM no ensino de arquitetura: uma proposta de implementação. 2014. 293 f. Dissertação (Mestrado em arquitetura e urbanismo) – Centro Tecnológico, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2014.

ENEBIM. ENCONTRO NACIONAL SOBRE O ENSINO DE BIM, 1., Campinas. Anais [...]. Campinas: ANTAC, 2018. Disponível em: http://www.antaceventos.net.br/index.php/enebim/2018/schedConf/presentations. Acesso em: 5 out. 2018.

ITO, A. L. Y.; SCHEER, S. Um levantamento em Curitiba das percepções do potencial do BIM no ensino em cursos de arquitetura. SIMPÓSIO BRASILEIRO DE TECNOLOGIA DA INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO NA CONSTRUÇÃO, 1., SIMPÓSIO BRASILEIRO DE GESTÃO E ECONOMIA DA CONSTRUÇÃO, 10., 2017, Fortaleza, Brasil. Anais [...]. Fortaleza, CE: Marketing Aumentado, 2017. Disponível em: https://marketingaumentado.com.br/sbtic/files/2017/paper_135.pdf. Acesso em: 27 set. 2018.

KIM, J. Use of BIM for effective visualization teaching approach in construction education. Journal of professional issues in engineering education and practice. ASCE, v. 138, n. 3, p. 214-223, 2012. Disponível em: http://www.ascelibrary.org. Acesso em: 20 set. 2018.

KYMMELL, W. Building information modeling: Planning and managing construction projects with 4D CAD and simulations. Nova York: McGraw Hill, 2008. 270 p.

LEAL, B. M. F. Propostas para o ensino dos conteúdos de arquitetura e urbanismo através de ferramentas digitais. 2018. 174 f. Dissertação (Mestrado em arquitetura) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018.

MACEDO, R. S. Outras Luzes: um rigor intercrítico para uma etnopesquisa política. In: MACEDO, R. S.; GALEFFI, D. A; PIMENTEL, A. Um rigor outro. Sobre a questão da qualidade na pesquisa qualitativa. Salvador: EDUFBA, 2009. p. 75-126.

MACHADO, F.; RUSCHEL, R. C.; SCHEER, S. Análise da produção científica brasileira sobre a Modelagem da Informação da Construção. Ambient. constr. [online]. Porto Alegre, v. 17, n. 4, p. 359-384, out. /dez. 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s1678-86212. Acesso em: 5 out. 2018.

KASSEM, M. Assessing and improving Market BIM Maturity: Conceptual Constructs and Practical Tools. In: ENCONTRO NACIONAL SOBRE O ENSINO DE BIM, 1., 2018, Campinas. Anais [...]. Campinas: ANTAC, 2018. Disponível em: http://www.antaceventos.net.br/index.php/ enebim/2018/paper/view 017000400202. Acesso em: 2 fev. 2019.

MARCONI, M. de A.; LAKATO, E. M. Fundamento de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Editora Atlas S. A., 2003.

MEDEIROS, S. C. S. Integração de Projeto de Arquitetura e Estruturas no ensino através de BIM: uma abordagem dos cursos de arquitetura e urbanismo da UFRN e da UFPB. 2015. 95 f. Dissertação (Mestrado em arquitetura e urbanismo) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2015.

MATTANA, L. Contribuição para o ensino de orçamentação com uso de BIM no levantamento de quantitativos. 2017. 279 f. Dissertação (Mestrado em arquitetura e urbanismo) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2017.

MOTA, P. P.; RUSCHEL, R. C. Identificação do conhecimento acadêmico de BIM integrado ao gerenciamento de facilities. In: ENCONTRO NACIONAL DE TECNOLOGIA DO AMBIENTE CONSTRUÍDO, 16., 2016. São Paulo, Brasil. Anais [...]. Disponível em: http://www.infohab.org.br/entac/2016/ENTAC2016_paper_272.pdf. Acesso em: 28 set. 2018 p.4951–4962.

MOTA, P. P.; RUSCHEL, R. C. Caracterização de modelos BIM com foco em gestão de ativos. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE TECNOLOGIA DA INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO NA CONSTRUÇÃO, 1., SIMPÓSIO BRASILEIRO DE GESTÃO E ECONOMIA DA CONSTRUÇÃO, 10., 2017, Fortaleza, Brasil. Anais [...]. Fortaleza, CE: Marketing Aumentado, 2017.

NATUMI, Y. O ensino de informática aplicada nos cursos de graduação em arquitetura e urbanismo no Brasil. 2013. 282 f. Dissertação (Mestrado em arquitetura e urbanismo) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.

RODRIGUES; LIMA, 2017. Mapeamento de interfaces entre disciplinas de Engenharia Civil e o paradigma BIM. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE TECNOLOGIA DA INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO, 1.; SIMPÓSIO BRASILEIRO DE GESTÃO E ECONOMIA DA CONSTRUÇÃO, 10., 2017, Ceará, Brasil. Anais [...]. Fortaleza: UFC, 2017.

ROMCY, N. M. S. Abordagem paramétrica e ensino de projeto: Proposição de diretrizes metodológicas, considerando estratégias curriculares e o atelier de projeto. 2017. 317 f. Tese (Doutorados em arquitetura e urbanismo) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2017.

RUSCHEL, R. C.; ANDRADE, M. L. V. X.; SALES, A. A.; MORAIS, M. O ensino de BIM: exemplos de implantação em cursos de engenharia e arquitetura. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE TECNOLOGIA DA INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO NA CONSTRUÇÃO, 1., SIMPÓSIO BRASILEIRO DE GESTÃO E ECONOMIA DA CONSTRUÇÃO, 10., 2017, Fortaleza, Brasil. Anais [...]. Fortaleza, CE: Marketing Aumentado, 2017.

RUSCHEL, R. C.; ANDRADE, M. L. V. X.; MORAIS, M. O ensino de BIM no Brasil: onde estamos? Ambient. constr. [online]. Porto Alegre, 2013, vol. 13, n. 2, pp. 151-165. ISSN 1678-8621. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1678-86212013000200012. Acesso em: 20 mar. 2014.

SANTOS, D. V.; LIMA, M. M. X.; CAMPOS, V. R. Análise da percepção do uso do BIM em diferentes implantações: estudo de caso. In: ENCONTRO DE TECNOLOGIA DE INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO NA CONSTRUÇÃO, 5., 2011, Salvador, Brasil. Anais [...]. Salvador: UFBA, 2011. 1 CD-ROM.

SANTOS, L. A. Building information modeling no ensino de arquitetura e urbanismo: Percepção e disseminação do BIM nas Instituições de Ensino Superior do Estado de São Paulo. 2017. 138 f. Dissertação (Mestrado em arquitetura e urbanismo) - Universidade São Judas Tadeu, São Paulo, 2017.

SCHEER, S.; AYRES FILHO, C. Abordando a BIM em níveis de modelagem. In: WORKSHOP BRASILEIRO DE GESTÃO DO PROCESSO DE PROJETO NA CONSTRUÇÃO DE EDIFÍCIOS, 9., São Carlos, Brasil. Anais [...]. São Paulo: USP, 2009. 1 CD-ROM.

SIQUEIRA, L. S. R. Aplicação das metodologias building information modeling (BIM) e aprendizagem baseada em problemas (ABP) no curso de graduação em engenharia civil / UFES: diagnóstico e recomendações. 2017. 138 f. Dissertação (Mestrado em engenharia civil) - Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2017.

SUCCAR, B. Building information modeling framework: A research and delivery foundation for industry stakeholders. Automation in Construction. [S.I.], v. 18, p. 357-375, 2009. doi: https://doi.org/10.1016/j.autcon.2008.10.003. Acesso em: 6 fev. 2010.

SUCCAR, B.; KASSEM, M. Macro-BIM adoption: Conceptual structures. Automation in Construction, [S.I.], v. 57, p. 64–79, 2015. doi: https://doi.org/10.1016/j.autcon.2015.04.018. Acesso em: 5 out. 2018.

I accept that PARC Research in Architecture and Building Construction journal perform, on the original file approved for publication, revisions and modifications in orthoghaphic, grammar and standard issues.

I give to PARC Research in Architecture and Building Construction journal the rights of first publication of the revised version of my paper, licensed under the 'Creative Commons Attribution' license (which allows sharing the work with the recognition of first authorship and publication in this journal).

Downloads

Download data is not yet available.