Banner Portal
BIM in Civil Engineering teaching
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Building Information Modeling
BIM
BIM education
Teaching
BIM curriculum
Civil Engineering

How to Cite

LIMA, Weslley Eunathan Fernandes; MELO, Luane Assunção Paiva; MELO, Reymard Sávio Sampaio de; GIESTA, Josyanne Pinto. BIM in Civil Engineering teaching: proposal for adaptation of the curricular matrix. PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção, Campinas, SP, v. 11, p. e020028, 2020. DOI: 10.20396/parc.v11i0.8657369. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parc/article/view/8657369. Acesso em: 30 jun. 2024.

Abstract

Building Information Modeling (BIM) teaching must be seen as necessary, given the construction industry's current requirements. Previous studies have pointed out criteria for identifying undergraduate courses with an interface with BIM teaching to deliver it in an integrated way, distributing content in different classes of an undergraduate program. However, few studies focus on the insertion of BIM teaching in Civil Engineering undergraduate programs based on the development of individual BIM competencies. Thus, this article formulates hypotheses for the implementation of BIM teaching in the Civil Engineering undergraduate program of the Federal University of Rio Grande do Norte. From exploratory field research, we propose two categories of hypotheses for BIM implementation.  The first category focuses on the insertion of BIM in at least one course each semester with a robust interface with the paradigm based on the development of individual BIM competencies. The second category focuses on the coordination and teachers of an undergraduate program, focusing on teacher training and laboratory infrastructure..

https://doi.org/10.20396/parc.v11i0.8657369
PDF (Português (Brasil))

References

ANDRADE, R. A. de. Implementação do BIM no ensino: adequação de matrizes curriculares de cursos de arquitetura através da identificação de permeabilidades de conteúdo. 2018. 198 f. Dissertação (Mestrado em ambiente construído) - Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2018.

BARISON, M.B.; SANTOS, E. T. Ferramenta para planejamento de disciplina BIM. In: ENCONTRO NACIONAL DE TECNOLOGIA DO AMBIENTE CONSTRUÍDO, 15.,2014, Maceió. Anais[...].Porto Alegre: ANTAC, 2014. DOI: http://doi.org/10.17012/entac2014.489

BARISON, M.B.; SANTOS, E. T. Percepções de docentes quanto à introdução de BIM no currículo. In: ENCONTRO NACIONAL DE TECNOLOGIA DE INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO NA CONSTRUÇÃO, 7., 2015, Recife. Anais[...]. Porto Alegre: ANTAC, 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/engpro-tic2015-050

BARISON, M.B.; SANTOS, E.T. O papel do arquiteto em empreendimentos desenvolvidos com a tecnologia BIM e as habilidades que devem ser ensinadas na universidade. Gestão e tecnologia de projetos, São Carlos, v.11, n.1, p.103-120, Jan. 2016. DOI: https://doi.org/10.11606/gtp.v11i1.102708

BATISTELLO, P.; BALZAN, K. L.; PEREIRA, A. T. C. BIM no ensino das competências em arquitetura e urbanismo: transformação curricular. PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção, Campinas, SP, v. 10, Abr. 2019. DOI: https://doi.org/10.20396/parc.v10i0.8653989

BENEDETTO, H.; BERNARDES, M. M. S.; PIRES R. W. Ensino de BIM no Brasil: Análise do Cenário Acadêmico. Informática na educação: teoria & prática, v. 20, n. 2, mai./ago. 2017. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-1654.65263

BÖES, J. S. Proposta de plano de implantação do BIM na indústria da construção civil. 2019. 281 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia Civil) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2019.

CASTELANI, W.S. Implementação do BIM para construtoras e incorporadoras: parte 1- fundamentos BIM. Brasília, DF: CBIC - Câmara Brasileira da Indústria da Construção, 2016. 12op. Disponível em: http://cbic.org.br/arquivos/CBIC_Disseminacao_ BIM_parte_1.pdf. Acesso em: 01 mar. 2020.

CHECCUCCI, E. S. Ensino-aprendizagem de BIM nos cursos de graduação em Engenharia Civil e o papel da Expressão Gráfica neste contexto. 2014. 235 f. Tese (Doutorado em Difusão do Conhecimento) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2014.

CHECCUCCI, Érica de Sousa. Teses e dissertações brasileiras sobre BIM: uma análise do período de 2013 a 2018. PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção, Campinas, SP, v. 10, fev. 2019. DOI: https://doi.org/10.20396/parc.v10i0.8653708

CHECCUCCI, E. de S.; AMORIM, A. L. Método para análise de componentes curriculares: identificando interfaces entre um curso de graduação e BIM. PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção, Campinas, SP, v. 5, n. 1, p. 6-17, jan./jun. 2014. DOI: https://doi.org/10.20396/parc.v5i1.8634540.

CLEVENGER, C. M. et al. Integrating BIM into Construction Management Education. In: THE BIM-RELATED ACADEMIC WORKSHOP, 2010, Washington D. C. Anais…Washington D. C.: Guilhermo Salazar and Raymond Issa, 2010.

CRUZ, M. O; CUPERSCHMID, A. RUSCHEL, R. C. A incorporação de BIM no ensino do curso Técnico em Edificações. Gestão & Tecnologia de Projetos, São Carlos, v. 12, n. 2, p. 117-134. 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.11606/gtp.v12i2.131498.

DELATORRE, V. Potencialidades e limites do BIM no ensino de arquitetura: uma proposta de implementação. 2014. 293 f. Dissertação (Mestrado em arquitetura e urbanismo) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2014.

EASTMAN, C. et al. BIM Handbook: a guide to Building Information Modeling for owners, managers, designers, engineers, and contractors. 2. ed. New Jersey: John Wiley & Sons, 2011.

GANAH, A. A.; JOHN, G. A. Achieving Level 2 BIM by 2016 in the UK. In: COMPUTING IN CIVIL AND BUILDING ENGINEERING, 2014, Orlando. Anais[…].Reston: ASCE, 2014. DOI: https://doi.org/10.1061/9780784413616.019

GIESTA, J. P.; MENEZES, G. L. B. B.; COSTA NETO, A. Integração do BIM no currículo do curso de edificações. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE TECNOLOGIA DA INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO NA CONSTRUÇÃO, 1., SIMPÓSIO BRASILEIRO DE GESTÃO E ECONOMIA DA CONSTRUÇÃO, 10., 2017, Fortaleza. Anais[...].Porto Alegre: ANTAC, 2017. Disponível em: https://sbtic.com.br/anais/files/2017/paper_64.pdf. Acesso em: 02 set. 2019.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

LEAL, B. M. F.; SALGADO, M. S. Propostas de incorporação de BIM no curso de Arquitetura e Urbanismo. PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção, Campinas, SP, v. 10, jul. 2019. ISSN 1980-6809. DOI: http://dx.doi.org/10.20396/parc.v10i0.8653676.

LIMA, W.E.F.; MELO, L.A.P.; MELO, R.S.S.; GIESTA, J.P. Interfaces entre o curso de engenharia civil da UFRN e BIM: uma análise da matriz curricular. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE TECNOLOGIA DA INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO NA CONSTRUÇÃO, 2., 2019, Campinas. Anais[...].Porto Alegre: ANTAC, 2019.

LINO, J. C.; AZENHA, M.; LOURENÇO, P. Integração da metodologia BIM na engenharia de estruturas. In: ENCONTRO NACIONAL BETÃO ESTRUTURAL, 2012, Porto, Portugal. Anais[...].Porto: FEUP, 2012.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2004.

MCDONALD, J.; MILLS, J. An IPD approach to construction education. Australasian Journal of Construction Economics and Building, Sydney, v. 13, n.2, p. 93-103. 2013.

PEREIRA, P. A. I.; RIBEIRO, R. A. A Inserção de BIM no curso de graduação em Engenharia Civil. Revista Eletrônica Engenharia Viva, v. 2, n. 2, p. 17-30. 2015.

RODRIGUES, B. N.; LIMA, M. M. X. Mapeamento da interface entre disciplinas de engenharia civil e o paradigma BIM. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE TECNOLOGIA DA INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO NA CONSTRUÇÃO, 1., SIMPÓSIO BRASILEIRO DE GESTÃO E ECONOMIA DA CONSTRUÇÃO, 10., 2017, Fortaleza, Brasil. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2017.

RUSCHEL, R. C.; ANDRADE, M. L. V. X.; MORAIS, M. O ensino de BIM no Brasil: onde estamos? Ambiente Construído, Porto Alegre, v. 13, n. 2, p. 151-165, abr./jun. 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-86212013000200012.

RUSSELL, D.; CHO, Y. K.; CYLWIK, E. Learning opportunities and career implications of experience with BIM/VDC. Practice Periodical on Structural Design and Construction, Nova York, v. 19, n. 1, p. 111-121. 2014. DOI: https://doi.org/10.1061/(ASCE)SC.1943-5576.0000191

SACKS, R.; PIKAS, E. Building Information Modeling education for construction engineering and management: I: industry requirements, state of the art, and gap analysis. Journal of Construction Engineering and Management, Reston, v.139, n. 11. 2013. DOI : https://doi.org/10.1061/(ASCE)CO.1943-7862.0000759

SUCCAR, B. Building information modeling framework: a research and delivery foundation for industry stakeholders. Automation in Construction, Amsterdam, v. 18, n. 3, p. 357-375. 2009. DOI: https://doi.org/10.1016/j.autcon.2008.10.003

SUCCAR, B; SHER, W.; WILLIAMS, A. An integrated approach to BIM competency assessment and application. Automation in Construction, Amsterdam, v. 35, p. 174-189. 2013. DOI: https://doi.org/10.1016/j.autcon.2013.05.016

UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO NORTE. Colegiado de Engenharia Civil. Projeto Pedagógico do Curso de Engenharia Civil. Natal: UFRN, 2010.

VAN DER KLINK, M.; BOON, J.; SCHLUSMANS, K. Competências e ensino superior profissional: presente e futuro. Revista Europeia de Formação Profissional, Salonica, v. 40, n. 1, p. 72 - 89, 2007.

WU, W.; ISSA, R. R. BIM education and recruiting: Survey-based comparative analysis of issues, perceptions, and collaboration opportunities. Journal of Professional issues in Engineering Education and Practice, Reston, v. 140, n. DOI: https://doi.org/10.1061/(ASCE)EI.1943-5541.0000186.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 PARC Research in Architecture and Building Construction

Downloads

Download data is not yet available.