Banner Portal
Curricular and spatial reformulation of an architecture and urbanism course
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Curricular reformulation
Teaching
Architecture and Urbanism
Technology
Interdisciplinary

How to Cite

PEREIRA FILHO, Zander Ribeiro; SOUZA, Isabela Castilho Gomes de; FONSECA, Rodrigo Tannus. Curricular and spatial reformulation of an architecture and urbanism course. PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção, Campinas, SP, v. 12, n. 00, p. e021012, 2021. DOI: 10.20396/parc.v12i00.8660009. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parc/article/view/8660009. Acesso em: 30 jun. 2024.

Abstract

The Fluminense Federal Institute Architecture and Urbanism concluded its Pedagogical Course Project (PPC) of the Architecture and Urbanism course in 2020. Among the various evaluated parameters, the insertion of Information and Communication Technologies (ICT), the interdisciplinarity and updating of contents, and spatial readjustment stand out. This paper aims to present how the products of two studies performed in parallel helped in this reformulation. The methodologies were bibliographical and exploratory research. The first study developed a method for analyzing curricular components. The second research proposed a new spatial distribution of the building floor used by the course. The results were intertwined with the official curriculum reformulation process influencing decision-making. The first research analysis contributed to the insertion of BIM (Building Information Model), Virtual Reality, Augmented Reality, Generative Design, Parametric Design, Visual Programming, Rapid Prototyping, and Digital Manufacturing, the new disciplines of Expression and Graphic Representation. They have contributed to the integration of disciplines with a greater interdisciplinary relationship. They made 31 disciplines change their position in the matrix, 37 change their prerequisites, 74 review their menus, and 25 join other disciplines, avoiding overlapping content. Nine subjects became optional, and 74 updated their bibliography. The second research product influenced the Course's pavement reform, conducted to meet the new curricular demands. It is concluded that the products of these researches were significant for the curricular change, assisting in the other curricular reformulations.

https://doi.org/10.20396/parc.v12i00.8660009
PDF (Português (Brasil))

References

AGOGUÉ, M. et. al. The impacts of examples on creative design: explaining fixation and stimulation effects. Journal of Creative Behavior. v. 48, n. 1., p. 1-12. 2013. DOI: https://doi.org/10.1002/jocb.37

ALEXANDER, C. A pattern Language: town, buildings, construction. New York: Oxford University Press, 1977. 1171p.

ALLEN, J. B. Parametric Master Planning. Youtube, postador por “EvolveLAB”, 29 mar. 2018. (40min06s). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=xq6yKyauu-o&t=181s. Acesso em: 26 mai. 2020.

BARAN, P. On Distributed Communications, Memorandum. Santa Monica, Calif.: RAND Corporation, 1964. DOI: https://doi.org/10.7249/RM3420

BARISON, M. B. Introdução de Modelagem da Informação da Construção (BIM) no Currículo: uma contribuição para a formação do projetista. 2015. 387 p. Tese (Doutorado em Engenharia da Construção Civil) – Escola Politécnica, Departamento de Engenharia de Construção Civil da Universidade de São Paulo, São Paulo. DOI: https://doi.org/10.11606/T.3.2016.tde-21032016-101815

BLANK, S. G. The four steps to the epiphany: successful strategies for products that win. K & S Ranch, 2013. Edição do Kindle.

BRAIDA, F. et al. (Organizadores). 101 conceitos de arquitetura e urbanismo na era digital. São Paulo: ProBooks, 2016.

CAPRA, F.; LUISI, P. L. A visão sistêmica da vida: uma concepção unificada e suas implicações filosóficas, políticas, sociais e econômicas. São Paulo: Cultrix, 2014. 615p.

CASTILHO, I. G. S. Ensino e Produção de Arquitetura Cibernética. 2019. 196 f.: il. color. Trabalho Final de Graduação - Arquitetura e Urbanismo, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense.

CELANI, M. G. C. et al. A gramática da forma como metodologia de análise e síntese em arquitetura. In: Conexão - Comunicação e Cultura, UCS, Caxias do Sul, v. 5, n. 10, p. 180-197, jul./dez. 2006. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conexao/article/view/222/213. Acesso em: 3 jun. 2020.

CHECCUCCI, E. S; AMORIM, A. L. Método para análise de componentes curriculares: identificando interfaces entre um curso de graduação e BIM. PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção, Campinas, v. 5, n. 1, p. 6-17, jan./jun. 2014graduação e BIM. PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção, Campinas, v. 5, n. 1, p. 6-17, jan./jun. 2014. DOI: https://doi.org/10.20396/parc.v5i1.8634540

COLI, J. S. Alberti e suas igrejas: os caminhos da harmonia. Discurso, [S. l.], n. 14, p. 159-180, 1983. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2318-8863.discurso.1983.37908

DE KESTELIER, X; BUSWELL, R. A Digital Design Environment for Large Scale Rapid Manufacturing. In: ACADIA 09: Building a Better Tomorrow. 2009. Anais... Illinois, Chicago: Proceedings of the 29th Annual Conference of the Association for Computer Aided Design in Architecture (ACADIA), 22-25 out. de 2009. p. 201-208.

FAROOQ, M. U. et al. A Review on Internet of Things. International Journal of Computer Applications. v. 113, n. 1, mar. 2015. DOI: https://doi.org/10.5120/19787-1571

GONSALES, P. Design thinking e a ritualização de boas práticas educativas. Revisão de Thatyane Furtado. São Paulo: Instituto Educadigital, 2017. 88p.

HANAFIN, S; PITTS, G; DATTA, S. Non-Deterministic Exploration through Parametric Design. International Journal of Architectural Computing. v. 7, n. 4, p. 605-622, 2009. DOI: https://doi.org/10.1260/1478-0771.7.4.605

HÖLLERER, T. H; FEINER, S. K. Mobile Augmented Reality. In: KARIMI, H; HAMMAD, A. Telegeoinformatics: Location-Based Computing and Services. Taylor & Francis, 2004.

JAPIASSÚ, H. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago Editora, 1974.

JOHNSON, S. De onde vêm as boas ideias: uma história natural da inovação. Rio de Janeiro: Zahar, 2011. Edição do Kindle.

KANG et al. A Roundtable Discussion: Defining Urban Data Science. Environment and Planning B: Urban Analytics and City Science. v. 46, n.9, p. 1756-1768, nov. 2019. DOI: https://doi.org/10.1177/2399808319882826

KOLAREVIC, B. Architecture in the Digital Age: Design and Manufacturing. Taylor & Francis, 2003, 320 p.

LEAL, B. M. F.; SALGADO, M. S. Propostas de incorporação de BIM no curso de Arquitetura e Urbanismo. PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção, Campinas, SP, v. 10, p. e019025, 25 jul. 2019. DOI: https://doi.org/10.20396/parc.v10i0.8653676

LÉVY, P. As Tecnologias da Inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. São Paulo: Editora 34, 2004.

LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 2010.

MATHEWS, S. The Fun Palace: Cedric Price’s experiment in architecture and technology. 2005. Technoetic Arts, v. 3, n. 2, p. 73–91. DOI: https://doi.org/10.1386/tear.3.2.73/1

MORI, L. Especialista: pensamento e colaboração são mais importantes que matemática. UOL Educação, 09 mar. 2019. Disponível em: https://educacao.uol.com.br/noticias/bbc/2019/03/09/pensamento-critico-formulas-de-matematica-educacao-do-seculo-21.htm. Acesso em: 04 jun. 2021.

PIRES, J. de F.; PEREIRA, A. T. C.; GONÇALVES, A. TAXONOMIAS DE GEOMETRIA DA ARQUITETURA CONTEMPORÂNEA: UMA ABORDAGEM DIDÁTICA AO ENSINO DA MODELAGEM PARAMÉTRICA NA ARQUITETURA. Gestão & Tecnologia de Projetos, [S. l.], v. 12, n. 3, p. 27-46, 2017. DOI: https://doi.org/10.11606/gtp.v12i3.133954

PUPO, R. T. Ensino da prototipagem rápida e fabricação digital para arquitetura e construção no Brasil: definições e estado da arte. PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção, v. 1, n. 3, p. 80-98, 1 nov. 2008. DOI: https://doi.org/10.20396/parc.v1i3.8634511

RIES, E. A startup enxuta: como os empreendedores atuais utilizam a inovação contínua para criar empresas extremamente bem-sucedidas. São Paulo: Lua de Papel, 2012. Edição do Kindle.

SEDREZ, M. One building, one detail: entrevista com o arquiteto Pieter Schreurs, Entrevista, São Paulo, ano 16, n. 064.04, Vitruvius, nov. 2015.

SENSEABLE CITY LAB (SCL). Position Opening. Massachusetts: MIT, 2020. Disponível em: < http://senseabledb.mit.edu/system/positions/pdfs/000/000/004/original/SCL_Data_Viz_UX_UI_Spec_Job_Description.pdf?1572550401>. Acesso em: 24 abr. 2020.

STEINHAEUSSER, T. et al. Management Cybernetics as a Theoretical Basis for Lean Construction Thinking. Lean Construction Jornal, 2015. p. 01-14. Disponível em: https://www.leanconstruction.org/media/docs/lcj/2015/LCJ_14_005.pdf. Acesso em: 25 jan. 2019.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção

Downloads

Download data is not yet available.