Banner Portal
The importance of building practices in experimental sites in architecture and urbanism courses
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Experimental site
Practices
Architecture technology

How to Cite

BESSA, Sofia Araújo Lima; LIBRELOTTO, Lisiane Ilha. The importance of building practices in experimental sites in architecture and urbanism courses . PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção, Campinas, SP, v. 12, n. 00, p. e021028, 2021. DOI: 10.20396/parc.v12i00.8660850. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parc/article/view/8660850. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The contrast between art and technique, the abstract and materiality, were not always present in the formation and exercise of architecture. Despite going back to the Renaissance period, this theme is still present in discussions about the know-how in architecture today, despite the reflections on the theme initiated with Sérgio Ferro and Vilanova Artigas. The objectives of this article are: i) to present the state of the art of the experimental sites in the Architecture and Urbanism courses that are active in Brazil; ii) discuss the efficiency and effectiveness of the experimental sites in this context; iii) to present two reports of practical experiences in architecture courses, and iv) to present and discuss the requirements that must be observed in search of the success of the activities in these sites. In the end, it can be seen that the visions converge so that the experimental site can be a place for the development of creative activities, differently from those developed in construction sites and traditional laboratories of civil construction materials. In activities on experimental sites, the result is not as important as learning. The most divergent points refer to the need to formalize the construction site in the respective courses in architecture and urbanism. Some put the activity in parallel with the architect's training, others as a complement, and some as a formal activity inserted in the curriculum. However, it can be understood that the experimental sites are efficient and effective spaces. They may be capable of fostering the development of creative and innovative activities and enabling the existence of more dialogical teacher-student relationships.

https://doi.org/10.20396/parc.v12i00.8660850
PDF (Português (Brasil))

References

AMARAL, B. Da crítica do canteiro à autogestão: Sérgio Ferro, Usina e os mutirões autogeridos em São Paulo. Brasil: Finisterra, v. 55, n. 114, p. 141-155, 2020. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/finisterra/article/view/19631. Doi: https://doi.org/10.18055/Finis19631

ARANTES, P. F. Arquitetura Nova: Sérgio Ferro, Flávio Império e Rodrigo Lefèvre, de Artigas aos mutirões, Posfácio de Roberto Schwarz. São Paulo: Editora 34, 2002. 256 p.

ARTIGAS, Vilanova. A função social do arquiteto. São Paulo: Nobel, 1989.

ARTIGAS, Vilanova. Caminhos da arquitetura. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

BENOIT, L. O. Arquitetura e luta de classes: uma entrevista com Sérgio Ferro. Crítica Marxista, Campinas, n. 15, p. 140-150. 2002. Disponível em: https://www.ifch.unicamp.br/criticamarxista/sumario.php?id_revista=15&numero_revista=15. Acesso em: 19 ago. 2021.

BESSA, S. A. L.; LOPES, M. S. B.; LOURA, R. M. Associação de práticas projetuais e construtivas associadas no ensino de arquitetura. In: CONGRESO ARQUISUR: LA DIMENSIÓN PÚBLICA DE LA ARQUITECTURA, 22, 2018, Rosário. Libro de Ponencias [...]. Rosario: A&P Ediciones, 2018. Disponível em: https://fapyd.unr.edu.ar/wp-content/uploads/2019/02/libro_ponencias_arquisur-1.pdf. Acesso em nov. 2019.

BORBA, I. M. de M. Ensino de arquitetura e urbanismo - UTFPR na prática. 2018. Tese (Doutorado em Tecnologia da Arquitetura) - Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018. DOI: https://doi.org/10.11606/T.16.2019.tde-17012019-145820. Acesso em: 2020-07-09.

BORGES, A. Fim do ‘platô’ mobiliza alunos da FAU. Jornal da PUC Campinas. 11 a 24 de Abril de 2005. Disponível em: https://www.puc-campinas.edu.br/ handlers/arquivos/?arquivo=369, Acesso em: nov. 2019.

BRASIL. MINISTÉRIO DO TRABALHO E EMPREGO. Norma Regulamentadora 18 - Condições e Meio Ambiente de Trabalho na Indústria da Construção. 2020. Disponível em: https://www.gov.br/trabalho-e-previdencia/pt-br/composicao/orgaos-especificos/secretaria-de-trabalho/inspecao/seguranca-e-saude-no-trabalho/normas-regulamentadoras/nr-18-atualizada-2020.pdf/view

CANTEIRO ESCOLA CTBC. Canteiro-Escola / HABIS. Facebook: Canteiro Escola CTBC. Disponível em: https://www.facebook.com /canteiroescolatcbc. Acesso em: nov. 2019.

CANTEIRO EXPERIMENTAL. [s.n], 1994. 1 vídeo (4 minutos). Publicado pelo canal FAUUSP. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=uG1OifTIhQM . Acesso em 08 jul. 2020

CEAU - COMISSÃO DE ESPECIALISTAS DE ENSINO DE ARQUITETURA. Perfis da Área & Padrões de Qualidade. Expansão, Reconhecimento e Verificação Periódica dos Cursos de Arquitetura e Urbanismo. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Superior. 1994. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/ar_geral.pdf . Acesso em: nov. 2019.

DIEDERICHSEN, F. T. B. Formação Profissional na construção civil: experiências em busca da 'desalienação' do trabalho. 2012. Dissertação (Mestrado em Tecnologia da Arquitetura) - Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012. doi: 10.11606/D.16.2012.tde-12112012-125742. Acesso em: abr.2021.

EVEN3. Seminário Canteiro Experimental em Arquitetura e Urbanismo. Disponível em: https://www.even3.com.br/canteiroexperimental/ Acesso em: jul. 2020.

FAAC-UNESP - FACULDADE DE ARQUITETURA, ARTES, COMUNICAÇÃO E DESIGN -UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA – FAAC/UNESP. Arquitetura e Urbanismo - Estrutura Curricular Semestral. Disponível em: https://www.faac.unesp.br/#!/graduacao/cursos/arquitetura-e-urbanismo/laboratorios-didaticos/. Acesso em: set.2021

FAENG - FACULDADE DE ARQUITETURA, ENGENHARIA E GEOGRAFIA - UNIVERSIDADE FEDERAL DO MATO GROSSO DO SUL. Canteiro Experimental, [s.n.]. Disponível em: https://faeng.ufms.br/graduacao/bacharelado/arquitetura-e-urbanismo/bloco-de-arquitetura-e-urbanismo/canteiroexperimental/. Acesso em set. 2021.

FAU-MACKENZIE - FACULDADE DE ARQUITETURA E URBANISMO/ UNIVERSIDADE MACKENZIE. Data histórica: inaugurado canteiro experimental. São Paulo: Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade Presbiteriana Mackenzie, 2014. Disponível em: https://faumack.wordpress.com/2014/05/15/data-historica-inaugurado-canteiro-experimental/. Acesso em set. 2021.

FAU-UFRJ - FACULDADE DE ARQUITETURA E URBANISMO/ UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO DE JANEIRO. Laboratórios - LEMC – Laboratório de Ensaios de Materiais de Construção e Estudo do Solo. Disponível em: http://www.fau.ufrj.br/laboratorios/. Acesso em: set. 2021.

FAU-USP - FACULDADE DE ARQUITETURA E URBANISMO/ UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. Canteiro de Espaços Experimentais para a Arquitetura “Antonio Domingos Battaglia”, 2019. Disponível em: http://www.fau.usp.br/apoio/canteiro-experimental . Acesso em: nov. 2019.

FECFAU-UNICAMP - FACULDADE DE ENGENHARIA CIVIL E ARQUITETURA -UNIVERSIDADE ESTADUAL DE CAMPINAS. Regimento do COE - aprovação. Disponível em: https://www.fec.unicamp.br/arqs/20180920075016-Pauta.pdf . Acesso em: nov. 2019.

FERRO, S. Experimentação em arquitetura: práxis crítica e reação conservadora. In: RONCONI, R. L. N. et al. (Org.). Canteiro experimental – 10 anos na FAU. 1. São Paulo: FAU/USP, 2008, p. 19-23.

HABIS. Grupo de Pesquisa em Habitação e Sustentabilidade. Disponível em: https://www.iau.usp.br/pesquisa/grupos/habis/ . Acesso em: jul. 2020.

KRETZER, G.; MORETTO, L. R. ; MARCELINO, L. A. ; RITZMANN, P. Tecnologias das edificações II. -- Lisiane Ilha Librelotto. Florianópolis : UFSC, 2012. Relatório [acesso restrito].

LIBRELOTTO, L.; OSTAPIV, F.; VITOR, A. O.; JARAMILLO, A. B.; FERROLI, P. C. M.; BERALDO, A. L.; SALAMON, C.; SANTOS, G. F. DOS; SASAOKA, S.; LISBOA, S.; CARBONARI, G.; OSTAPIV, J. P. DA S.; BARATA, T. Q. F.; PEREIRA, M. A. Bambu: Caminhos para o Desenvolvimento Sustentável. Florianópolis: UFSC/Virtuhab, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/197060.

LOCKS, B.; BECEL, B.; MEIRA B.: MENEGON, B.; WIGERS, C. Tecnologias das edificações II. -- Lisiane Ilha Librelotto. Florianópolis : UFSC, 2012. Relatório [acesso restrito].

LOPES, M. S. B.; LOURA, R. M; BESSA, S. A. L. Práticas projetuais e construtivas associadas no ensino da construção com terra. In: CONGRESSO DE ARQUITETURA E CONSTRUÇÃO COM TERRA, 7, 2018. Anais [...]. Rio de Janeiro: Rede Terra Brasil, 2018.

LOTUFO, T. A. Um novo ensino para outra prática: Rural Studio e Canteiro Experimental, contribuições para o ensino de arquitetura no Brasil. 2014. Dissertação (Mestrado em Habitat) - Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014. doi: 10.11606/D.16.2014.tde-29052014-153721. Acesso em: abr.2021.

MAYER, J; CAROLINA, F.; DUARTE, L; KLEIN, M. Tecnologias das edificações II. -- Lisiane Ilha Librelotto. Florianópolis : UFSC, 2012. Relatório as built [acesso restrito].

MEC - MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E CULTURA. Cadastro Nacional de Cursos e Instituições de Educação Superior Cadastro e-MEC. Disponível em: https://emec.mec.gov.br/ . Acesso em: abr. 2021.

MINTO, F. C. N. A experimentação prática construtiva na formação do arquiteto. 2009. Dissertação (Mestrado em Tecnologia da Arquitetura) - Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009. doi: 10.11606/D.16.2009.tde-26042010-152603. Acesso em: nov.2019.

NASCIMENTO, A. C.; SILVOSO, M. M.; GONÇALVES, J. P. O canteiro experimental como estratégia de ensino de estruturas. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE ESTRUTURAS EM ESCOLAS DE ARQUITETURA, 3, 2017. Anais [...]. Ouro Preto: Editora da UFOP, 2017. p. 810-825.

LIBRELOTTO, L. I.; PERDOMO, L. D. Projeto Florescer – Habitação de Interesse Social Incorporando Materiais Locais e Resíduos Sólidos. Mix Sustentável, v. 1, n. 2, p. 151-153, 2015.

PISANI, M. A. J.; CALDANA, V.; CORRÊA, P. R.; VILLÁ, J.; AMODEO, V. O ensino do projeto de arquitetura e urbanismo: um canteiro experimental. In: PROJETAR - Projeto como Investigação: Ensino, Pesquisa e Prática, 4, 2009. Anais [...]. FAU Mackenzie: São Paulo, 2009.

POMPÉIA, R. A. Os Laboratórios de Habitação no ensino da arquitetura: uma contribuição ao processo de formação do arquiteto. 2006. Tese (Doutorado em Tecnologia da Arquitetura) - Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007. doi: 10.11606/T.16.2007.tde-18092007-165259. Acesso em: set. 2020.

PUC-CAMPINAS - PONTÍFICIE UNIVERSIDADE CATÓLICA DE CAMPINAS. Atividade complementar: Arquitetura de Baixo Impacto Ambiental. Disponível em: https://www.puc-campinas.edu.br/handlers/arquivos/?arquivo=1864 . Acesso em: nov. 2019.

PUC-MINAS - PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DE MINAS GERAIS. Canteiro Escola, 2019. Disponível em: https://ipuc.pucminas.br/index.php/extensao/projetos/canteiro-escola/ Acesso em jul. 2020.

PUC-MINAS - PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DE MINAS GERAIS. O Escritório de Integração dá boas-vindas aos calouros, 2009. Disponível em: http://portal.pucminas.br/pucinforma/materia1.php?codigo=5130 . Acesso em jul. 2020.

PUC-RIO - PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO. Canteiro experimental - Corte a laser. Disponível em: http://www.dau.puc-rio.br/graduacao/?pageId=98 . Acesso em jul. 2020.

PORTAL ANHEMBI. Arquitetura e Urbanismo. Disponível em: https://portal.anhembi.br/graduacao/cursos/arquitetura-e-urbanismo/#infraestrutura . Acesso em: nov. 2019.

RONCONI, R. L. N. Inserção do Canteiro Experimental nas Faculdades de Arquitetura e Urbanismo. Tese de Doutorado, São Paulo: FAUUSP, 2002.

RONCONI, R. L. N. Canteiro experimental: uma proposta pedagógica para a formação do arquiteto e urbanista. Pós. Revista do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo da FAUUSP, São Paulo, número 17, p. 142-159. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.v0i17p142-159. Acesso em: nov. 2019.

SARAMAGO, R. DE C. P.; LOPES, J. M. DE A. Ensino de estruturas nas escolas de arquitetura do Brasil: estrutura curricular e recursos didáticos. Revista Tecnológica, p. 169-179, 8 jan. 2010.

SILVOSO, M. M.; CORDEIRO, P. C.; ALBUQUERQUE, R. T. O ato de construir como uma ação integradora de conteúdos no canteiro experimental da FAU/UFRJ. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE ESTRUTURAS EM ESCOLAS DE ARQUITETURA, 3, 2017, Ouro Preto. Anais [...]. Ouro Preto: Editora da UFOP, 2017. p. 319-418.

TECTÔNICA. Faculdade de Arquitetura. Universidade Federal da Bahia. Grupo Tectônica. Disponível em: http://www.tectonica.ufba.br Acesso em jul. 2020.

UEMA - UNIVERSIDADE ESTADUAL DO MARANHÃO. Projetos de Pesquisa Aprovados. Disponível em: https://www.ppg.uema.br/wp-content/uploads/2017/06/PROJETOS-DE-PESQUISA-DE-BOLSAS-DE-SUSTENTABILIDADE-2017-CONTEMPLADOS.pdf. Acesso em jul. 2020.

UFFS - UNIVERSIDADE FEDERAL DA FRONTEIRA SUL. PPC do Curso de Graduação em Arquitetura e Urbanismo – Campus Erechim (Ingressos a partir de 2016), 2016. Disponível em: https://www.uffs.edu.br/atos-normativos/ppc/ccauer/2016-0002 . Acesso em 08 jul. 2020.

UFG - UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS -. PPC do Curso de Arquitetura e Urbanismo da Regional de Goiás. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/190/o/PPC_CAU_2017_%281%29.pdf . Acesso em 08 jul. 2020.

UFPR - UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARANÁ. Curso de arquitetura e urbanismo - Disciplinas do curso. Disponível em: http://www.cau.ufpr.br/portal/disciplinas/ . Acesso em nov. 2019.

VITOR, A. O. Proposta de Habitação de Interesse Social (HIS) em estrutura de bambu: projeto e construção de um protótipo experimental. CC (graduação) - Universidade Federal de Santa Catarina. Centro Tecnológico. Engenharia Civil. 2018. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/192366

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção

Downloads

Download data is not yet available.