Banner Portal
Analyses of the thermal evaluation method of Proinfância program preschool designs
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Thermal comfort
Thermal performance
NBR 15.575
Computer simulation
Proinfância Program

How to Cite

SARTORI, Gabriela; SILVA FILHO, Luiz Carlos Pinto da; TORRES, Maurício Carvalho Ayres. Analyses of the thermal evaluation method of Proinfância program preschool designs. PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção, Campinas, SP, v. 12, n. 00, p. e021020, 2021. DOI: 10.20396/parc.v12i00.8661249. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parc/article/view/8661249. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Proinfância Program was created to increase preschools vacancies and introduce standardized designs to facilitate bidding processes and their implementation in Brazilian municipalities. The Program Manual requires that any preschool design achieves the Minimum level of thermal performance for winter and the Intermediate level for summer, according to the simulation method of NBR 15.575: 2013. However, the Manual does not correlate the thermal performance levels with thermal comfort temperatures for the appropriate development of scholar activities. Thus, this work analyzes the adequacy of the thermal assessment method of preschools proposed by the Manual by correlating the thermal performance levels achieved by a standard design with thermal comfort temperature ranges in the eight bioclimatic zones defined by NBR 15.220: 2005. Thermal performance was assessed using the NBR 15,575: 2013 simulation method, while thermal comfort was analyzed according to the ASHRAE Standard 55-2017 adaptive model. In order to reduce uncertainties of the NBR 15,575 simulation method because of its residential focus, adaptations were made to assess the preschool thermal performance.  It was found that the undefined parameters of the NBR and the Proinfância Manual might change the project’s thermal performance classification. Furthermore, the thermal performance assessment temperatures are not following thermal comfort ranges, nevertheless reaching allowable classifications by the Proinfância Manual. This study emphasizes the importance of developing specific thermal comfort regulations for schools..

https://doi.org/10.20396/parc.v12i00.8661249
PDF (Português (Brasil))

References

ABNT - ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 15.220-2: Desempenho Térmico de Edificações – Parte 2: Métodos de cálculo da transmitância térmica, da capacidade térmica, do atraso térmico e do fator solar de elementos e componentes de edificações. Rio de Janeiro: ABNT, 2005a.

ABNT - ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 15.220-3: Desempenho Térmico de Edificações – Parte 3: Zoneamento bioclimático brasileiro e diretrizes construtivas para habitações de unifamiliares de interesse social. Rio de Janeiro: ABNT, 2005b.

ABNT - ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 15.575-1: Edificações Habitacionais – Desempenho - parte 1: Requisitos Gerais. Rio de Janeiro: ABNT, 2013.

ASHRAE - AMERICAN SOCIETY OF HEATING, REFRIGERATING AND AIR CONDITIONING ENGINEERS. ANSI/ASHRAE 55: Thermal environmental conditions for human occupancy. Atlanta, 2017.

BABICK, C. S.; TORRES, M. C. A. Análise do desempenho térmico, lumínico e de ventilação natural de projeto padrão de edifício escolar do FNDE de acordo com os requisitos de normas e referenciais nacionais e internacionais nas 8 zonas bioclimáticas brasileiras. Revista de Engenharia Civil IMED, Passo Fundo, 2017, v. 4, n. 2, p. 110-128. DOI: https://doi.org/10.18256/2358-6508.2017.v4i2.2283.

BRASIL. Ministério da Educação. Fundo Nacional para o Desenvolvimento da Educação (FNDE), Ministério da Educação. Relatório Situação Creches por Tipologia. Planilha fornecida aos autores pela CODIN/FNDE em 01 nov. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Fundo Nacional para o Desenvolvimento da Educação (FNDE), Ministério da Educação. Projetos Arquitetônicos para construção. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/programas/proinfancia. Acesso em: 28/02/2018

BRASIL. Ministério da Educação. Memorial Descritivo. Projeto Proinfância Tipo 2. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação – FNDE. Brasília, 2013. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/programas/proinfancia/areas-para-gestores/manuais. Acesso em: 28/02/2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Manual de Orientações Técnicas. Volume 2. Elaboração de Projetos de Edificações Escolares: Educação Infantil. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/programas/proinfancia/areas-para-gestores/manuais. Acesso em: 28/02/2018.

INMETRO - INSTITUTO NACIONAL DE METROLOGIA, NORMALIZAÇÃO E QUALIDADE INDUSTRIAL. Regulamento Técnico da Qualidade do Nível de Eficiência Energética para Edificações Comerciais, de Serviço e Públicas (RTQ-C). Publicado através da portaria nº 372, de 17 de setembro de 2010. Com alterações das portarias: nº17 de 2012 e nº299 de 2013. Disponível em: http://pbeedifica.com.br/sites/default/files/projetos/etiquetagem/comercial/downloads/Port372-2010_RTQ_Def_Edificacoes-C_rev01.pdf. Acesso em: 20/02/2018.

KOWALTOWSKI, Doris C. C. K.; Arquitetura escolar: o projeto do ambiente de ensino. São Paulo: Oficina de Textos, 2011.

MODLER, N.L.; BERLEZE, A.S.; TSUTSUMI, E.K.; LINCZUK, V.C.C.; AZEVEDO, G.A.N. Avaliação de desempenho de um padrão do programa Proinfância: escola de educação infantil no sul do Brasil. Gestão e Tecnologia de Projetos, São Carlos, 2018, v. 13, n. 2, p. 95-118. DOI: http://dx.doi.org/10.11606/gtp.v13i2.126495.

ORDENES, M.; PEDRINI, A.; GHISI, E.; LAMBERTS, R. Metodologia utilizada na elaboração da biblioteca de materiais e componentes construtivos brasileiros para simulações no visualdoe-3.1. Laboratório de Eficiência Energética em Edificações, Núcleo de Pesquisa em Construção, Departamento de Engenharia Civil. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2003.

PEGLOW, J.; RITTER, V.; RONCA, A.; PEREIRA, R.; CUNHA, E.; RHEINGANTZ, P. Avaliação do conforto térmico de escola municipal de educação infantil em Pelotas/RS – ZB2. In: ENCONTRO NACIONAL DE TECNOLOGIA DO AMBIENTE CONSTRUÍDO, 16, 2016, São Paulo. Anais [...]. Porto Alegre: ANTAC, 2016.

RHEINGANTZ, P.; CUNHA, E. G.; PEGLOW, J. S.; RITTER, V.; QUINTANA L. C.; MACIEL T. S.; BELTRAME C.; DUARTE C. M.; SILVA A. C. B. Place, architecture, design and thermal comfort: a municipal day care childhood centre in colônia C3, Pelotas/RS, Brazil. Journal of Civil Engineering and Architecture. 2017. p. 364-379. DOI: http://10.17265/1934-7359/2017.04.006

SILVA, A. S.; SORGATO, M. J.; MAZZAFERRO, L.; MELO, A. P.; GHISI, E. Incerteza do método de simulação da NBR 15.575-1 para a avaliação do desempenho térmico de habitações. Ambiente Construído, Porto Alegre, 2014, v. 14, n. 4, p. 103-117. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-86212014000400008

SOARES, M. M.; SILVA, A. C. S. B. da. Análise e compatibilização dos métodos simplificado e por simulação da NBR 15.575: zona bioclimática 2. Ambiente Construído, Porto Alegre, 2017, v. 17, n. 1, p. 305-327. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s1678-86212017000100137

SORGATO, M. J.; MELO, A. P.; MARINOSKI, D. L.; LAMBERTS, R. Análise do procedimento de simulação da NBR 15.575 para avaliação do desempenho térmico de edificações residenciais. Ambiente Construído, Porto Alegre, 2014, v. 14, n. 4, p. 83-101. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-86212014000400007

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção

Downloads

Download data is not yet available.