Banner Portal
Teaching-learning of structural projects for architecture with educational technologies
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Structures
Architecture
Teaching
Learning

How to Cite

MATTANA, Leticia; SOUZA, João Carlos. Teaching-learning of structural projects for architecture with educational technologies . PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção, Campinas, SP, v. 13, n. 00, p. e022011, 2022. DOI: 10.20396/parc.v13i00.8666013. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parc/article/view/8666013. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

Understanding how structures work is part of the legal responsibilities of architects. This understanding is essential for professionals to perform their functions with freedom, creativity and security, ensuring the stability of the designed form. However, there are several problems in teaching structures in schools of architecture and urbanism, such as expository classes and teaching programs far from professional practice. This paper aims to present the results of a Literature Review that identifies educational technologies adopted in the teaching-learning process of structures for architecture students. The research was conducted using the SSF Method (SysthematicSearchFlow) in 11 scientific databases. The bibliographic organization of the documents was carried out using the Zotero software. After the search procedures, 22 correlated studies were selected that guided the objectives and themes established in the selection criteria. The results were analyzed and systematized by titles, authors, date of publication, nationality of the institutions, researchers, places of publication, objectives, research methods, keywords, citations, and contributions for teaching-learning structures for architecture. The selected studies present different resources applied to the teaching of structures for architecture, adopted in different Brazilian and international experiences. Most of these resources are related to implementing new digital technologies in the classroom, such as the use of BIM, parametric modeling, virtual reality and the insertion of collaborative processes for integration with the architectural design. The contribution of this work is to present resources adopted in the teaching-learning process of structures for architecture students.

https://doi.org/10.20396/parc.v13i00.8666013
PDF (Português (Brasil))

References

BRASIL. Resolução no 2, de 17 de Junho de 2010. [Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Arquitetura e Urbanismo, alterando dispositivos da Resolução CNE/CES no 6/2006]. Diário Oficial da União: Seção I, p. 37. 18 jun.2021. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=5651-rces002-10&category_slug=junho-2010-pdf&Itemid=30192 . Acesso em 11 jan. 2020.

COMPUTERS AND STRUCTURES. SAP2000: Software para Análise Estrutural e Dinâmica, Linear e Não-Linear por Elementos Finitos. California: Computers and Structures Inc., 2021. Disponível em: https://multiplus.com/software/sap2000/index.html. Acesso em 11 jan. 2020.

DI PIETRO, João Eduardo. O conhecimento qualitativo das estruturas das edificações na formação do arquiteto e engenheiro. Tese (Doutorado) - Centro Tecnológico, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2000. Disponível em: http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/78548 Acesso em: 30 jan. 2021. Disponível em: https://www.bentley.com/pt/products/product-line/structural-analysis-software/ram-elements. Acesso em 1 jan. 2020.

ENCONTRO DE PROFESSORES DE ESTRUTURA PARA ESCOLAS DE ARQUITETURA, 1., São Paulo. Anais [...]. São Paulo: Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo; Associação Brasileira de Escolas de Arquitetura, 1974.

FERENHOF, Helio Aisenberg; FERNANDES, Roberto Fabiano. Desmistificando a revisão de literatura como base para redação científica: método SFF. Revista ACB, v. 21, n. 3, p. 555-563, 2016. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/1194. Acesso em: 11 jan. 2020

LEITE, Maria Amélia Devitte Ferreira D'Azevedo. A aprendizagem tecnológica do arquiteto. 2005. Tese (Doutorado) - Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo. São Paulo, 2005. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/16/16131/tde-15092014-145403/publico/TESE_MARIA_AMELIA_LEITE.pdf. Acesso em: 11 jan. 2020.

MOSCARDO, E. Diseno y evaluacion de un programa para el aprendizaje de estructuras de edificacion mediante ABP. 2013. Tese (Doutorado) – Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación, Universidade de Sevilha, Sevilha, 2013. Disponível em: https://idus.us.es/handle/11441/15939. Acesso em: 11 jan. 2020.

RONCONI, R. L. N. Inserção do Canteiro Experimental nas faculdades de Arquitetura e Urbanismo. 2002. Tese (Doutorado) - Faculdade de Arquitetura e Urbanismo. Universidade de São Paulo, São Paulo, 2002.

RRCHNM. ROY ROSENZWEIG CENTER FOR HISTORY AND NEW MEDIA. Zotero. Fairfax: George Mason University: 2020. Disponível em: https://chnm.gmu.edu/zotero/ . Acesso em: 20 jan. 2020.

SALVADORI, Mario; HELLER, Robert. Estructuras para arquitectos. 4a. ed. Buenos Aires: La Isla, 1976. 374 p.

SANTOS, José Amaro dos. Sobre a concepção, o projeto, a execução e a utilização de modelos físicos qualitativos na engenharia de estruturas. 1983. Dissertação (Mestrado) - Escola Politécnica, Universidade de São Paulo. São Paulo, 1983.

SARAMAGO, Rita de Cássia Ferreira. Ensino de estruturas nas escolas de arquitetura do Brasil. 2011. Dissertação (Mestrado) – Escola de Engenharia de São Carlos, Universidade de São Paulo, São Carlos, 2011. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/18/18141/tde-31052011-101630/publico/dissertacaorita.pdf. Acesso em: 20 jan. 2020.

SILVA, Daiçon Maciel da; SOUTO, André Kraemer. Estruturas: uma abordagem arquitetônica. 5. ed. Porto Alegre: UniRitter, 2015.

TAJRA, Sanmya Feitosa. Informática na educação: o uso de tecnologias digitais na aplicação das metodologias ativas. 10. ed. São Paulo: Érica, 2018. 232p.

UIA. INTERNATIONAL UNION OF ARCHITECTS. Charter UNESCO/UIA for architectural education. Paris: UNESCO/UIA. 2017. Disponível em: https://www.uia-architectes.org/webApi/uploads/ressourcefile/178/charter2017en.pdf. Acesso em: 20 jan. 2020.

ÜNAY, Ali Ihsan; ÖZMEN, Cengiz. Building structure design as an integral part of architecture: a teaching model for students of architecture. International Journal of Technology and Design Education, v. 16, p. 253–271, 2006. DOI: https://doi.org/10.1007/s10798-005-5241-z.

VALE, Clécio Magalhães; LOPES, João Marcos de Almeida; FREITAS, Maria Luíza Macedo Xavier; SARAMAGO, Rita de Cássia Pereira; SANTOS, Roberto Eustáquio. A criação do Curso de Arquitetura e Urbanismo da UAECSA-UFG e as expectativas para o ensino de estruturas. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE ESTRUTURAS EM ESCOLAS DE ARQUITETURA, 3., 2017, Ouro Preto. Anais [...], Ouro Preto: UFOP, 2017.

Bibliografia [Artigos Classificados pelas Buscas na Literatura]

ANDRADE, Max Lira Veras Xavier de. Projeto performativo na prática arquitetônica recente: estrutura conceitual. 2012. 436 p. Tese (Doutorado) - Faculdade de Engenharia Civil, Arquitetura e Urbanismo, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2012. DOI: https://doi.org/10.47749/T/UNICAMP.2012.867049.

ANDRADE, Raphael Augusto de. Implementação do BIM no ensino: adequação de matrizes curriculares de cursos de arquitetura através da identificação de permeabilidades de conteúdo. 2018. 198 p. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Ambiente Construído, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8231. Acesso em: 20 jan. 2020.

BARISON, Maria Bernadete. Introdução de Modelagem da Informação da Construção (BIM) no currículo: uma contribuição para a formação do projetista. 2015. Tese (Doutorado) - Escola Politécnica, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/3/3146/tde-21032016-101815/publico/TESE_Barison_Password_Removed.pdf. Acesso em: 20 jan. 2020.

CAIXETA, Luciano Mendes. Estudo crítico sobre o uso de ferramentas de modelagens tridimensionais de informações digitais BIM no ensino contemporâneo da arquitetura. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo). Universidade de Brasília, Brasília, 2013.

CALDERON-HERNANDEZ, Claudia, PAES, Daniel, IRIZARRY, J., BRIOSO, X. Comparing Virtual Reality and 2-dimensional Drawings for the Visualization of a Construction Project. In: ASCE INTERNATIONAL CONFERENCE ON COMPUTING IN CIVIL ENGINEERING (i3CE), 2019. Proceedings [...] Atlanta: ASCE, 2019.

GERSHFELD, M.; SHEINE, J. E.; LEMARR MCGAVIN, G. AE studio - Beyond pedestrian access: Creating bridges for learning. In: ASEE ANNUAL CONFERENCE AND EXPOSITION, 2011, Vancouver. Proceedings [...]. Vancouver: ASEE, 2011. Disponível em: https://peer.asee.org/ae-studio-beyond-pedestrian-access-creating-bridges-for-learning.pdf. Acesso em: 20 jan. 2020.

HEDGES, K. E.; DENZER, A. S. How a collaborative architecture influences structural engineering education. In: STRUCTURES CONGRESS 2008. Proceedings [...] STRUCTURES CONGRESS 2008. Vancouver: ASCE, 2008. DOI: https://doi.org/10.1061/41016(314)147.

KANG, S.; CHO, H.; KANG, K.; KANG, M.; HASS, C.T. PIECE 3D: Portable interactive education for construction engineering in 3D. In: INTERNATIONAL SYMPOSIUM ON AUTOMATION AND ROBOTICS IN CONSTRUCTION AND INTERNATIONAL, 35., 2018, Berlin. Proceedings [...]. Berlin: Organization for Automation and Robotics in Construction (IAARC), 2018.

KOVACIC, I.; OBERWINTER, L; MÜLLER, C.; ACHAMMER, C. The “BIM-sustain” experiment - simulation of BIM-supported multi-disciplinary design. Visualization in Engineering, v. 1, n. 1, 2013. DOI: https://doi.org/10.1186/2213-7459-1-13.

MEDEIROS, Sanderson Carvalho Souza de. Integração de projetos no ensino através de BIM: uma abordagem dos cursos de arquitetura e urbanismo da UFRN e da UFPB. 2015. 95 f. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) - Centro de Tecnologia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/20240/1/IntegracaoProjetosEnsino_Medeiros_2015.pdf. Acesso em: 20 jan. 2020.

NAWARI, N. O. Understanding the interplay between structure and architecture using building information modeling (BIM). In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON STRUCTURES AND ARCHITECTURE, 2., 2013. Proceedings [...]. Pittsburgh: ASCE, 2013. Disponível em: https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-84887952186&partnerID=40&md5=3fadd95a86d87f970cf057328af41226. Acesso em: 20 jan. 2020.

NAWARI, N. O.; CHICHUGOVA, T.; MANSOOR, S.; DELFIN, L. BIM in structural design education. In: Computing in Civil and Building Engineering, 2014, Orlando. Proceedings [...]. Orlando, International Society for Computing in Civil and Building Engineering/ International Council for Research and Innovations in Building and Construction / Technical Council on Computing and Information Technology of ASC, 2014. p. 2143–2150. Disponível em: https://itc.scix.net/pdfs/w78-2014-paper-266.pdf. Acesso em 20 jan. 2020.

NAWARI, Nawari. O. Synthesizing aspects and constraints of structural design using BIM and a proposed framework in education. In: RAJA, R. A ISSA; OLBINA, S (Org.). Building Information Modeling: Applications and Practices. ASCE, 2015, p. 1–32. 2015a

NAWARI, N. O. The role of BIM in teaching structural design. In: Structures Congress 2015, Portland, 2015. Proceedings [...] Portland: Structural Engineering Institute of ASC, 2015 p. 2622-2631. DOI: http://dx.doi.org/10.1061/9780784479117.227. 2015b

NAWARI, N. O.; KUENSTLE, M. Building Information Modeling: Framework for Structural Design. London: CRC Press, 2015.

RESENDE, Camila Cavalcanti. A concepção estrutural no processo de aprendizagem do projeto de arquitetura: uma análise a partir de duas experiências de ensino de projeto (UFRN e UFPE). Dissertação (Mestrado) - Centro de Tecnologia. Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/21677?mode=full. Acesso em: 20 jan. 2020.

RESENDE, Maria Carolina de Oliveira; MOTTA, Silvio Romero Fonseca. Ferramenta paramétrica de apoio ao ensino da concepção estrutural. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE ESTRUTURAS PARA ESCOLAS DE ARQUITETURA, 3., 2017, Ouro Preto. Anais [...]. Ouro Preto: Editora da UFOP, 2017, p. 1049-1058.

SANTOS, Roberto Eustaáquio dos; KAPP, Silke; SILVA, Athos Souza. Esboço de uma genealogia da representação gráfica das estruturas. In: Encontro Nacional de Ensino de Estruturas para Escolas de Arquitetura, 3., 2017, Ouro Preto, MG. Anais [...]. Ouro Preto: Editora da UFOP, 2017. Disponível em: http://www.mom.arq.ufmg.br/mom/01_biblioteca/arquivos/santos_17_esboco_de_uma_genealogia.pdf . Acesso em: 20 jan. 2020.

SILVA, F. T. da. Experiências com ferramentas digitais no ensino de estruturas arquitetônicas. PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção, Campinas, v. 12, p. e021022, 2021. DOI: https://doi.org/10.20396/parc.v12i00.8661548.

SHARAG-ELDIN, Adil; NAWARI, Nawari. O. BIM in AEC education. In: STRUCTURES CONGRESS 2010, Orlando. Proceedings [...]. Orlando: ASCE, 2010. DOI: http://dx.doi.org/10.1061/41130(369)153 .

SOLNOSKY, Rian L.; PARFITT, M. Kevin. A curriculum approach to deploying BIM in architectural engineering. In: ARCHITECTURAL ENGINEERING INSTITUTE (AEI) CONFERENCE, 2015, Milwaukee. Proceedings [...]. Milwaukee: Architectural Engineering Institute (AEI), 2015, pp. 651 - 662. DOI: https://doi.org/10.1061/9780784479070.057.

UIHLEIN, Marci S. Integration in the classroom: structural planning and design. In: ARCHITECTURAL ENGINEERING CONFERENCE, 2013, State College. Proceedings [...]. State College: ASCE, 2013, pp. 14 - 23. DOI: https://doi.org/10.1061/9780784412909.002.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção

Downloads

Download data is not yet available.