Banner Portal
"Antonio" and the unveiling of a blackness
No lado direito da imagem vê-se uma mulher com cabelos trançados e blusa verde. A mulher é jovem e negra, e está olhando para o lado esquerdo da imagem, onde se vê um objeto circular esfumaçado. Uma luz vinda do canto direito ilumina o rosto da mulher.
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Choreographic creation
Blackness
Identity

How to Cite

CAVALCANTI, Raquel Pires; SOUZA , Andre. "Antonio" and the unveiling of a blackness: choreographic creation process as propellant of the construction of black discourse within the academia. Pitágoras 500, Campinas, SP, v. 10, n. 1, p. 54–65, 2020. DOI: 10.20396/pita.v10i1.8658577. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/pit500/article/view/8658577. Acesso em: 1 jul. 2024.

Abstract

This article analyzes a process of awareness of the blackness of an undergraduate dance student through a process of choreographic composition. It seeks to point out and problematize questions about the construction of blackness in and out of the scene, revealing possible ways that can contribute to the discussion of blackness in the academic spheres in Brazil through a creative artistic process.

https://doi.org/10.20396/pita.v10i1.8658577
PDF (Português (Brasil))

References

BOURCIER, Paul. História da dança no ocidente. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

CARNEIRO, Sueli. Negro de pele clara. CEERT. 25 set 2016. Disponível em: https://www.ceert.org.br/noticias/genero-mulher/13570/sueli-carneiro-negros-de-pele-clara. Acesso: 16 fev. 2020.

D'ADESKY, Jacques. Pluralismo étnico e multiculturalismo: racismos e anti-racismos no Brasil. Rio de Janeiro: Pallas, 2001.

FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Salvador: EDUFBA, 2008.

GOMES, Nilma Lino. Corpo e cabelo como ícones de construção da beleza e da identidade negra nos salões étnicos de Belo Horizonte. 2002. 449 p. Tese (Doutorado em Ciências Sociais - Antropologia Social) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, 2002.

GOMES, Nilma Lino. O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis: Vozes, 2017.

HANNA, Thomas. Corpos em revolta: uma abertura para o pensamento somático. Trad. de Vicente Barretto. Edição: Mundo Musical, Rio de Janeiro. 1976.

KEALIINOHOMOKU, Joann. Uma antropóloga olha o ballet clássico com uma forma de dança étnica. In: CAMARGO, Giselli Guilhon Antunes (Org.). Antropologia da dança I. Trad. de Giselle Guilhon Antunes Camargo. Florianópolis: Insular, 2013. p. 123-142.

MUNANGA, Kabengele. A difícil tarefa de definir quem é negro no Brasil. Estudos Avançados, São Paulo, v. 18, n. 50, p. 51-56, abr. 2004. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/9968. Acesso: 10 ago 2017.

RODGERS, Rod. Don't tell me who I am. Negro Digest. Chicago, Illinois: Johnson Publishing Company Inc., 1968.

SOUSA, André Luiz. Entrevista concedida a Raquel Pires Cavalcanti. Belo Horizonte, 07 set 2017.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS (UFMG). Pró-Reitoria de Graduação. Relatório Análise do perfil dos estudantes inscritos e matriculados nos cursos de graduação da UFMG - 2009 a 2018/1. Belo Horizonte, 2018. Disponível em: https://www.ufmg.br/prograd/arquivos/Est/RelPerfil.pdf. Acesso em: 25 mai. 2019.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Raquel Pires Cavalcanti, Andre Luiz de Sousa

Downloads

Download data is not yet available.