Abstract
This article presents four distinct scenarios of theatrical manifestations in Rio Grande do Norte (RN). Written by researchers who integrate a research base on group theatre at UFRN, it seeks to think about the relationship between theatre and the community from the following perspectives: theatre and the university, the theatricalities of the popular scene, group theatre and theatre in a school context.
References
ARAUJO, José Sávio Oliveira. A cena ensina: uma proposta pedagógica para formação de professores de teatro. Natal: UFRN, 2005 (tese de doutorado).
ARTAUD, Antonin. Linguagem e vida. São Paulo: Perspectiva, 1995.
BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 2004.
CALVINO, Italo. As cidades invisíveis. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.
GARCÍA, Santiado. Teoria e prática do teatro. São Paulo: Hucitec, 1988.
GROTOWSKI, Jerzy. Em busca de um teatro pobre. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1992.
HAN, Byung-Chul. Psicopolítica – O neoliberalismo e as novas técnicas de poder. Belo Horizonte: Veneza: Editora Âyimé, 2018.
NOGUEIRA, Marcia Pompeo. Teatro e comunidade. In. Cartografias do ensino de teatro. Adilson Florentino, Narciso Telles (Orgs.). Uberlândia, MG: EDUFU, 2009.
OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. Petrópolis: Vozes, 1987.
PAVIS, Patrice. O teatro no cruzamento de culturas. São Paulo: Perspectiva, 2008.
SCHECHNER, Richard. Performance – teoria & practicas culturales. Buenos Aires: Libro del Rojas, 2000.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Adriano Moraes de Oliveira, Eduardo Augusto Martins de Melo, Quemuel Costa Gomes, Pedro Samuel de Medeiros Guerra