Banner Portal
The artistic work desrotular-se (un-label)
Imagem no centro da página: roupas femininas penduradas em um varal. No centro, uma pilha de roupas amontoadas. Ao fundo, uma projeção de céu nublado. Em cima da imagem, lê-se Pitágoras 500 - Revista de Estudos Teatrais do Departamento de Artes Cênicas. Volume 11. Número 2. Jul-Dez 2021. Embaixo da imagem, lê-se Gêneros na Cena Teatral. O fundo da página como um todo é na cor lilás.
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Screendance
Gender studies
Creation processes

How to Cite

THEOTONIO, Diogo Angeli; GÁSPERI , Marcelo Eduardo Rocco de; AREIAS, Patrícia Linhares. The artistic work desrotular-se (un-label): screendance, dissident bodies and protagonism. Pitágoras 500, Campinas, SP, v. 11, n. 2, p. 103–116, 2021. DOI: 10.20396/pita.v11i2.8666961. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/pit500/article/view/8666961. Acesso em: 19 may. 2024.

Abstract

This article investigates the screendance Desrotular-se (UNICAMP/Campinas – 2020), reflecting on the potential of this language for artistic creations based on the representation of dissident bodies in the audiovisual field. In addition, this text brings reflections on the transvestite body in contemporary society, based on the concept of homo sacer, by Giorgio Agamben (2010), problematizing the notions of killing subjects and abject bodies.

https://doi.org/10.20396/pita.v11i2.8666961
PDF (Português (Brasil))

References

AGAMBEN, Giorgio. Homo sacer. O poder soberano e a vida nua I. Tradução de Henrique Burigo. 2. ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.

FÉRAL, Josette. Além dos limites: teoria e prática do teatro. São Paulo: Perspectiva, 2015.

FERNANDES, Sílvia. Teatralidades e performatividade na cena contemporânea. Repertório: Teatro & Dança, Salvador, n.16, p. 11-21, 2011.

GASPERI, Marcelo Eduardo Rocco. Entre a Metrópole e a Cidade Sagrada: uma análise comparativa entre o Obscena - Agrupamento Independente de Pesquisa Cênica (Belo Horizonte) e o grupo Transeuntes - Estudos Sobre Performance (São João Del-Rei). Tese de Doutorado apresentada na Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Belas Artes. 2016. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/BUBD-AMQQJ8. Acesso em: 24 de novembro de 2021.

LEVY, Pierre. O que é o virtual? São Paulo: Editora 34, 2001. 157 p. (Trans). ISBN 857326036 (broch.).

RÊGO, Isa Sara Pereira. Corpos virtualizados, danças potencializadas: atualizações contemporâneas do corpociborgue. 2013. 181f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal da Bahia, Escola de Dança, Bahia - BA.

SCHULZE, Guilherme Barbosa. Videodança como prática colaborativa. In: Reunião Científica da ABRACE, VI, 2011, Porto Alegre. Anais. Porto Alegre, 2011.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Diogo Angeli Theotonio, Marcelo Rocco, Patrícia Linhares

Downloads

Download data is not yet available.