Abstract
The article reflects on the experience of a feminist artist and mother, who intersects the study of autobiographical performance with her artistic and collective practices with womanhood. It presents discussion about the performance and the liminal scenarios, raised in her trajectory of art and politics, which is built alongside the feminist movement, in the city of Londrina - PR.
References
AKOTIRENE, Carla. Interseccionalidade. In: Feminismos Plurais (Coord. Dijamila Ribeiro). São Paulo: Sueli Carneiro; Polén, 2019. 152p.
BERNSTEIN, Ana. A performance solo e o sujeito autobiográfico. Revista Sala Preta, São Paulo, SP, v.1, p.91-103, set. 2001.
BUTLER, Judith. Problemas de Gênero: Feminismo e Subversão da Identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003. 288p.
DIÉGUEZ CABALLERO, Ileana. Cenários liminares: teatralidades, performance e política. Uberlândia: EDUFU, 2011. 210p.
DIÉGUEZ CABALLERO, Ileana. La “efectividad” de la “acción” em la “escena contemporânea”. [s.d].
DIÉGUEZ CABALLERO, Ileana. Um teatro sem teatro: a teatralidade como campo expandido. Tradução: Eli Borges, Revista Sala Preta, São Paulo, SP, v. 14, n.1, p.125-129, jun. 2014.
FERAL, Josette. Por uma poética da performatividade: o teatro performativo. Revista Sala Preta, São Paulo, SP, n. 8, p.197-210, nov. 2008.
FERNANDES, Silvia. Performatividade e Gênese da Cena. Revista Brasileira de Estudos da Presença - Brazilian Journal on Presence Studies, Porto Alegre, RS, v.3, n.2, p. 404-419, mai./ago. 2013.
FISCHER-LICHTE, Erika. A cultura como performance: desenvolver um conceito. Sinais De Cena, Lisboa, PT, n.4, p.73-80. mai. 2017.
LUGONES, Maria. Colonialidade e Gênero. Bazar do Tempo, Rio de Janeiro. 2015. Disponível em: https://bazardotempo.com.br/colonialidade-e-genero-por-maria-lugones-2/. Acesso em: 06 de abril de 2021.
MINISTÉRIO DA SAÚDE. Mortalidade materna no Brasil. Boletim Epidemiológico n. 20. Rio de Janeiro: FIOCRUZ maio. 2020.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Renata Santana, Stela Fischer