Abstract
This article analyzes the experience of teaching theater classes, in a virtual way, in the first and second semesters of 2021 for children from 6 to 9 years old. The following methodological approaches were used: Traditional Games, Theater Games and a Drama Process, for the initiation of children into contact with theatrical action. In this text, relationships with the Sociology of Childhood are woven, focusing on the concept of “peer cultures”.
References
BARBIERI, N. P. Fazendo Drama com crianças. Revista NUPEART, Florianópolis, v. 21, p. 82-99, 2019. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/nupeart/article/view/15255 Acesso em: 16/02/2022.
CABRAL, B.; PEREIRA, D. M. O espaço de jogo no Contexto do Drama. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 28, p. 285-301, 2017. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573101282017285. Acesso em: 17/02/2022.
CABRAL, B. Drama como método de ensino. 2 Ed. São Paulo: Hucitec, 2006.
CORSARO, William. Sociologia da Infância. 2 Ed. Porto Alegre: Artemed Editora S.A., 2011.
DA LUZ FERNANDES, J.; CASTRO, A. A influência da prática do teatro no desenvolvimento da espontaneidade: uma pesquisa com alunos de uma escola de teatro. Revista Brasileira De Psicodrama, 26(2), 8–22, 2020. Disponível em: https://revbraspsicodrama.org.br/rbp/article/view/69 Acesso em: 16/02/2022.
FERNANDES, E.; FONSECA, V. F. Teatro-Educação: Os Jogos Teatrais De Viola Spolin. Revista de Pós-graduação Multidisciplinar, [S.l.], v. 1, n. 2, p. 221-230, oct. 2017. Disponível em: http://fics.edu.br/index.php/rpgm/article/view/589 Acesso em: 16/02/2022.
JULIÃO, J. M. M. Residência pedagógica: possibilidades de (r)existência em ensino - aprendizagem em artes/teatro no formato remoto. 2021. 28 f. TCC (Licenciatura em Teatro). Departamento de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2021.
KOUDELA, Ingrid. Jogos Teatrais. São Paulo: Perspectiva, 2011.
MELO, Flavio Vieira de; FABBRO, João Armando; LEITE, Thiago de Castro. O que estamos fazendo? Ensaio sobre a virtualidade dos espaços, relações e sujeitos nas aulas remotas de Teatro. Revista Rebento, n. 13, p. 194-223, 2020.
Disponível em: https://www.periodicos.ia.unesp.br/index.php/rebento/article/view/586/363 Acesso em: 02/10/2022.
MIRANDA DE CARVALHO, M; FERNANDEZ FALCÃO, I. F.; DE OLIVEIRA PINTO, D. O Curso Teatro Na Educação (Cte) E Os Jogos Teatrais De Viola Spolin: Histórico E Considerações. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 7(1), 1-17, 2010. Disponível: https://www.revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/239. Acesso em: 15/02/2022.
PEREIRA, D. M. Que Drama é Esse?!? – práticas teatrais na Educação Infantil. São Paulo: Hucitec: A2, 2021.
PEREIRA, D. M. Drama como uma possibilidade teatral na Educação Infantil, aSPAs, v. 4. n. 2, p. 68-79, 2014.
SARMENTO, M. J. Imaginário e culturas da infância. In.: Cadernos de Educação, v. 12, n. 21, p. 51-69, 2003.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Diego de Medeiros Pereira, Isabeli do Carmo Alves, Yoshabel Macedo Batschauer