Banner Portal
Between weeks, centennial and contemporary
Capa de Gian Carlo Guadagnin.
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Supervised internship
Modernism
Artivism

How to Cite

SILVA, Carlos Alberto Ferreira da; DUARTE, Bruna Pinheiro. Between weeks, centennial and contemporary: experience report in supervised internship - final years of elementary school. Pitágoras 500, Campinas, SP, v. 12, n. 00, 2022. DOI: 10.20396/pita.v12i00.8670547. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/pit500/article/view/8670547. Acesso em: 27 sep. 2024.

Abstract

The present text presents the parallel between the centenary Modern Art Week in 1922 and the contemporary Mundane Art Week in 2022, these contents were worked during the Supervised Internship II discipline, in the final years of Elementary School, at Maria Chalub Leite School, in Rio Branco, in the state of Acre and sought to present and explore the initial aspects of the Modernist Movement in Brazil as well as rethinking the impacts of modernity over these 100 years, from the perspective of the Artivist Movement.

https://doi.org/10.20396/pita.v12i00.8670547
PDF (Português (Brasil))

References

BORNAT, Mariza Adriana. Dialogando com o professor: Anita Malfatti e o ensino da arte. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação e Novas Tecnologias). Centro Universitário Internacional UNINTER. Curitiba, 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017.

CAMARGOS, Márcia. Semana de 22: entre vaias e aplausos. São Paulo: Boitempo, 2002.

CHAIA, Miguel. Artivismo – Política e Arte Hoje. In.: Aurora, 1: 2007.

GALERIA KOGAN AMARO. Mundano - Semana de Arte Mundana. Youtube. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=XwgCvmX0WL0. Acesso em 24 de julho de 2022.

GALERIA KOGAN AMARO - Semana de Arte Mundana. Sympla. Disponível em: https://www.sympla.com.br/evento/semana-de-arte-mundana-2022/1478963. Acesso em 24 de julho de 2022.

ESCOLA ESTADUAL DE ENSINO FUNDAMENTAL MARIA CHALUB LEITE. Projeto Político Pedagógico. Rio Branco, 2019.

LAMOUNIER, Bruna Teixeira. Semeando utopias e potencializando suas colheitas: a importância das escolhas estéticas nos processos educativos. Artes Cênicas e Decolonialidade: Conceitos, Fundamentos, Pedagogias e Práticas. Erico José Souza de Oliveira (Organizador). São Paulo: e-Manuscrito, 2022.

METRÓPOLIS. Semana de 22 - Entrevista com Mundano. YouTube. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=oRL-WSUg82Y. Acesso em 24 de julho de 2022.

STORI, Norberto; CASTRO, Rossini de Araújo. O ambiente amazônico nas obras de Hélio Melo. Revista Estúdio, artistas sobre outras obras. ISSN 1647-6158 e-ISSN 1647-7316. v. 8, n. 18, abril-junho 55-61.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e Docência. São Paulo: Cortez, 2004.

ROCHA, Josefa Eleusa. Arte e Meio Ambiente: caminhos que se entrelaçam. Universidade Estadual de Alagoas, Brasil: 2017.

SECRETARIA DE EDUCAÇÃO DO ESTADO DO ACRE. Plano de Curso Orientador de Aprendizagens para o Ano Letivo de 2022. Rio Branco, 2022.

SILVA, Emerson de Paula; CARVALHO, Adélia Aparecida da Silva; SILVA, Nelma Socorro de Lima. Atrizes Negras Amapaenses e o Teatro Negro em Macapá: por um currículo descolonizado e uma pretagogia. Pitágoras 500, Campinas, SP, v. 10, n.2. 2022.

TROPIX. Semana de arte Mundana - Animação em Stop Motion. Disponível em: https://tropix.io/en/auctions/c34655ba-5203-4808-975a-e84e5678a055. Acesso em 24 de julho de 2022.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Carlos Alberto Ferreira da Silva, Bruna Pinheiro Duarte

Downloads

Download data is not yet available.