Banner Portal
To reorganize the configuration of the sensible
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Artistic formation
Theater accessibility
Reconfigurationof the sensible

How to Cite

LEITE, Thiago de Castro. To reorganize the configuration of the sensible: when accessibility becomes an issue in the training of young stage artists. Pitágoras 500, Campinas, SP, v. 13, n. 00, p. e023013, 2023. DOI: 10.20396/pita.v13i00.8673465. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/pit500/article/view/8673465. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

Based on three reflective scenes, the article explains how the approach of young artists in training with elements of audio description and the theme of accessibility in the theater happened. Moreover, it proposes a reflection, based on the thought of Jacques Rancière, about how the presence of people with disabilities in spaces of artistic production and fruition is able to reorganize the configuration of aesthetics.

https://doi.org/10.20396/pita.v13i00.8673465
PDF (Português (Brasil))

References

ALVES, Jefferson Fernandes. Acessibilidade e Teatro: a presença das pessoas com deficiência visual como provocação. Urdimento, Florianópolis, v.1, nº 34, pp. 161-171, mar./abr. 2019.

ALVES, J. F., & CEREJEIRA, T. de L. T. Visualidade e audiodescrição: a cena teatral sob o ponto de vista da deficiência visual. Revista Aspas, 10(2), 8-23, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v10i2p8-23. Acesso em: 10/04/2023.

ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 2009. 394p.

CARVALHO, J. S. (org.). Jacques Rancière e a escola: educação, política e emancipação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2022. 480p.

CARVALHO, J. S. Por uma pedagogia da dignidade: memórias e reflexões sobre a experiência escolar. São Paulo: Summus, 2016. 224p.

DIAS, A. Por uma genealogia do capacitismo: da eugenia estatal à narrativa capacitista social. I Simpósio Internacional de Estudos sobre Deficiência. SEDPcD/Diversitas/USP. Anais. São Paulo: Programa Cidade Legal, 2013.

MARQUES, Ana Cristina Salgueiro. O método da cena em Jacques Rancière: dissenso, desierarquização e desarranjo. Galáxia. v. 47, 2022, pp.1-21. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1982-2553202253828. Acesso em: 21 mai. 2022.

MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Em defesa da escola: uma questão pública. Belo Horizonte: Autêntica, 2013. 176p.

NÓBREGA, Andreza. Caminhos para inclusão: uma reflexão sobre áudio-descrição no teatro infanto-juvenil. 2012. 240 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pernambuco, Centro de Educação, Recife, PE.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: EXO experimental org.; Editora 34, 2009. 72p.

RANCIÈRE, Jacques. O desentendimento: política e filosofia. São Paulo: Ed. 34, 2018. 160p.

RANCIÈRE, Jacques. O dissenso. In: A crise da razão. Adauto Novaes (Org.). São Paulo: Companhia das Letras, 1996. 568p.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Thiago de Castro Leite

Downloads

Download data is not yet available.