Banner Portal
(In)Visibilidade do género na sexualidade juvenil: propostas para uma nova concepção sobre a educação sexual e a prevenção de comportamentos sexuais de risco
PDF

Palavras-chave

Género. Sexualidade juvenil. Comportamento sexual de risco. HIV. Educação sexual. Programas de prevenção

Como Citar

NOGUEIRA, Conceição; SAAVEDRA, Luisa; COSTA, Cecília. (In)Visibilidade do género na sexualidade juvenil: propostas para uma nova concepção sobre a educação sexual e a prevenção de comportamentos sexuais de risco. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 19, n. 2, p. 59–79, 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8643473. Acesso em: 3 maio. 2024.

Resumo

Neste artigo pretendemos mostrar como o género é um conceito determinante e imprescindível quando se trabalham as questões da sexualidade juvenil, particularmente quando se aborda a sexualidade das jovens adolescentes. A literatura feminista tem alertado para a continuidade dos discursos de vitimização, de medo e de moralidade que continuam a servir, em muitos casos e em muitos países, para justificar conteúdos de programa de educação sexual nas escolas e de campanhas de prevenção de doenças sexualmente transmissíveis, essencialmente sobre o HIV. Contudo, depois de analisar esses discursos, nota-se claramente a ausência de um discurso emancipador sobre a sexualidade feminina adolescente. Apesar da epidemia do HIV e de o número crescente de mulheres heterossexuais (de todas as faixas etárias, das mais jovens às mais idosas) a serem infectadas implicar a necessidade de uma atenção redobrada, esse problema não pode justificar discursos reguladores e tradicionais da sexualidade feminina. São necessários novos discursos emancipadores e de empowerment das jovens adolescentes, de responsabilização de jovens do sexo masculino pelas questões da reprodução e da construção de um projecto igualitário e, ao mesmo tempo, de programas e de campanhas informadas pelo conhecimento existente relativamente às questões do género e à assimetria entre os sexos na vivência da sexualidade.

Abstract:

In this article we intend to show how gender is a determining and indispensable concept when juvenile sexual issues are discussed; particularly when we approach the adolescent female sexuality. The feminist literature has been alerting us for the discourse on victimization, fear and morality which, in many cases and in many countries, still justifies contents of sexual education programs in schools and campaigns for prevention against sexually transmissible diseases, especially HIV. However, after analyzing those speeches, it is very clear that they lack an emancipatory discourse about adolescent feminine sexuality. In spite of the HIV epidemic and the growing number of heterosexual women (of all age groups, from the youngest to the oldest) being infected, which calls for much greater attention on the matter, that problem must not justify regulatory and traditional discourses on feminine sexuality. There is a need for new emancipatory and empowering female adolescent discourses, as well as young mens commitment regarding reproduction issues and involvement in the construction of an equalitarian project. and also, programs and campaigns informed by the existing knowledge related to gender issues and the asymmetry between the sexes in experiencing sexuality.

Key words: Gender. Juvenile sexuality. Risky sexual behavior. HIV. Sexual edcation. Prevention programs

PDF

Referências

ALFERES, V.R. Encenações e comportamentos sexuais: para uma psicologia da sexualidade. Porto: Edições Afrontamento, 1997.

AMÂNCIO, L. Masculino e feminino. A construção social da diferença. Porto: Edições Afrontamento, 1994.

AMÂNCIO, L.; OLIVEIRA, J. M. Men as individuals, women as a sexed category. Implications of symbolic asymmetry for feminist practice and feminist psychology. Feminism & Psychology, London v. 16, p. 35-43, 2006.

AMARO, H. Love, sex, and power: considering womens realities in HIV prevention. American Psychologist, v. 50, p. 437-447, 1995.

AMARO, H.; RAJ, A. On the margin: power and womens HIV risk reduction strategies. Sex roles, v. 42, n. 7/8, p. 723-749, 2000 ATTWOOD, F. Sexed up: theorizing the sexualization of culture. Sexualities, London v. 9, n.1, p.77-94, 2006.

AUERBACH, J. D.; WYPIJEWSKA, C.; BRODIE, H. K. H. AIDS and behavior: an integrated approach. Washington, DC: National Academy Press, 1994.

BAUMAN, Z. On the postmodern uses of sex. Theory, Culture & Society, v.15, n.3-4, p. 19- 33, 1998.

BAUMAN, Z. Liquid Love: on the frailty of human bonds. Cambridge: Polity Press, 2003.

BECK, U.; BECK-GERNSHEIM, E. .El normal caos del amor: las nuevas formas de la relación amorosa. Madrid: Paidos, 1995.

BETTIE, J. Women without class: girls, race, and identity. London: University of California Press, 2003.

BROOKS-GUN, J.; REITER, E. O. The role of pubertal processes. In: FELDMAN, G. R. (eds.). At the treshold: the developing adolescent. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1990, p.16-53.

BROWN, J. D. Mass media influences on sexuality. The Journal of Sex Research, v.39, n.1, p.42- 45, February, 2002.

BUCHANAN, C. M.; ECCLES, J. S.; BECKER, J. B. Are adolescents the victims of ranging hormones: evidence for activational effects of hormones on moods and behaviour at adolescence. Psychological Bulletin, v.111, p. 62-107, 1992.

BUTLER, J. The gender trouble. New York: Routledge, 1990.

CASTAÑEDA, X.; ORTÍZ, V.; ALLEN, B.; GARCÍA, C. Sex masks: the double life of female commercial sex workers in Mexico City. Culture, Medicine and Psychiatry, v. 20, n.2, p.229- 247, 1996.

CRAWFORD, M.; POPP, D. Sexual double standards: a review and methodological critique of two decades of research. The Journal of Sex Research, v. 40, n. 1, p.13-36, 2003.

CRUZ, J. F.; VILAÇA, M. T.; SOUSA, A. C.; GOMES, A. R.; MELO, B. M.; ARAÚJO, M.

S.; DIAS, C. S.; FREITAS, M. C.; RUIVO, M. L. Prevenção do HIV e do Sida nos adolescentes e jovens adultos: Investigação do conhecimento, atitudes e comportamento sexual. Psicologia: Teoria, Investigação e Prática, Braga, v. 2, n. 2, p. 279-304, 1997.

CVEDT Centro de Vigilância Epidemiológica das Doenças Transmissíveis. Infecção VIH/ SIDA: a situação em Portugal a 30 de junho de 2003.

FINE, M. Sexuality, schooling, and adolescent females: the missing discourse of desire. Harvard Education Review, n. 58, p.29-53, 1988.

FRANCIS, B. Boys, girls and achievement: addressing the classroom issues. London: Routledge, 2000.

FRANCIS, B. The nature of gender. In: SKELTON, C.; FRANCIS, B.; SMULYAN, L. (Eds.).The Sage handbook of gender and educarion. London: Sage publications, 2006, p. 7-17.

FRITH, H.; KITZINGER, C. Emotion work as a participant resource: a feminist analysis of young womens talk-in-interaction. Sociology, n. 32, p. 299-320, 1998.

FROMME, R. E.; EMIHOVICH, C. Boys will be boys: young males perceptions of women, sexuality and prevention. Education and Urban Society, n.30, p.172-188, 1998.

GIDDENS, A. Transformações da intimidade: sexualidade, amor e erotismo na sociedade moderna. Lisboa: Celta Editora, 2001.

HOLLAND, J.; RAMAZANOGLU, C.; SHARPE, S. Deconstructing virginity young peoples accounts of first sex. Sexual and Relationship Therapy, v.15, n. 3 p. 29-53, 2000.

JACKSON, S. Dear Girlfriend . . .: constructions of sexual health problems and sexual identities in letters to a teenage magazine. Sexualities, v. 8, n. 3, p. 282-305, 2005a.

JACKSON, S.; CRAM, F. Disrupting the sexual double standard: young womens talk about heterosexuality. British Journal of Social Psychology, v. 42, n. 1, p.113-127, 2003.

JACKSON, S. Im 15 and desperate for sex: Doing and undoing desire in letters to a teenage magazine. Feminism & Psychology, London v.15, n. 3, p. 295-313, 2005b,.

KAPLAN. Black teenage mothers and their mothers. The impact of adolescent child bearing on daughterss relations with mothers. Social Problems, p.501-517, 1996.

KAPLAN, E. B.; COLE, L. I want to read stuff on boys. White, latina, and black girls reading seventeen magazine and encountering adolescence. Adolescence, v. 38, n.149, p.141- 159, Spring, 2003.

KATZ, J.; FARROW, S. Discrepant self views and young womens sexual and emotional adjustment. Sex Roles, p.781-796, 2000.

LEES, S. Talking about sex in sex education. Gender and Education, v. 6, n. 3, p. 281-293, 1994.

LEITE, I. C.; RODRIGUES, R. N.; FONSECA, M. C. Factores associados com o comportamento sexual e reprodutivo entre adolescentes das regiões Sudeste e Nordeste do Brasil. Cadernos de Saúde Pública, v. 20, n. 2, p.474-481, 2004.

LOXLEY, W. Sluts or sleazy little animals? Young peoples difficulties with carrying and using condoms. Journal of Community & Applied Social Psychology, v. 6, n. 4, p.293-298, 1996.

MATOS, M.; EQUIPA DO PROJECTO AVENTURA SOCIAL & SAÚDE. A saúde dos adolescentes portugueses (quatro anos depois). Lisboa: Edições FMH, 2003.

MILNES, K. What lies between romance and sexual equality? A narrative study of young womens sexual experiences. Sexualities, Evolution & Gender, v. 6, n. 2-3, p.151-170, AugustDecember 2004.

MIZE, S. J. S.; ROBINSON, B. E.; BOCKTING, W. O.; SCHELTEMA, K. E. Meta-analysis of the effectiveness of HIV prevention interventions for women. AIDS Care, v. 14, n. 2, p.163-180, April 2002.

MONTEIRO, M. J.; RAPOSO, J. V. Compreender o comportamento sexual para melhor (re)agir. HIV-AIDS VIRTUAL CONGRESS, 6., 2005. Disponível em: http:// www.aidscongress.net/article.php?id_comunicacao=271. Acesso em: 20/12/2006.

MUEHLENHARD, C. L.; & MCCOY, M. L. Double standard/double bind: The sexual double standard and womens communication about sex. Psychology of Women Quarterly, v.15, p.447-461, 1991.

NOGUEIRA, C. Um novo olhar sobre as relações sociais de género: perspectiva feminista crítica na psicologia social. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2001.

NOGUEIRA, C. Feminismo e discurso do género na psicologia social. Psicologia & Sociedade, v. 13, n. 1, p.107-128, 2001a.

NOGUEIRA, C. Contribuições do construcionismo social: a uma nova psicologia do género. Cadernos de Pesquisa, n.112, p.137-154, março, 2001b.

NOGUEIRA, C. O estado dos estudos sobre as mulheres, os estudos de género e os men studies. Onde fica a psicologia feminista?.In: SIMPÓSIO NACIONAL DE INVESTIGAÇÃO EM PSICOLOGIA, 6., 2006, Évora. 28-30 de outubro de 2006. (Comunicação apresentada no Painel de Psicologia Feminista II).

OLIVER, M. B.; SEDIKIDES, C. Effects of sexual permissiveness on desirability of partner as a function of low and high commitment to relationship. Social Psychology Quarterly, v. 55, p.321-333, 1992.

PAECHTER, C. Reconceptualizing the gendered body: learning and constructing masculinities and feminilities in school. Gender and Education, v. 18, p.121-135, 2006.

PLUMMER, K. Introduction to double issue: re-presenting sexualities in the media. Sexualities, v. 6, n. 3-4, p.275276, 2003.

PLUMMER, K. Telling sexual stories: power, change and social worlds. London and NewYork: Routledge, 1995.

REID, P.; TROTMAN; BING, V.M. Sexual roles of girls and women: an etnocultural lifespan perspective. In: TRAVIS, Cheryl Brown; WHITE, Jacquelyn W. (Eds.). Sexuality, society and feminism. Washington DC: American Psychological Association, 2000, p.141-166.

ROSS, J.; GODEAU, E.; DIAS, S. Sexual health in young people: findings from the HBSC study. In: CANDACE, C. et al. (Eds.). Young peoples health in context. Health behavior in school-aged children (HBSC) study: International report from the 2001/2002 survey, p.153- 160. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe, 2004.

SAAVEDRA, L.; MAGALHÃES, S.; SOARES, D.; FERREIRA, S.; LEITÃO, F. Género, cultura e sexualidade em jovens portugueses e portuguesas: um programa de educação sexual.

In: CONGRESO ASTUR GALAICO DE SOCIOLOXÍA, 4., Actas, Espanha: Universidade da Corunha, Espanha ,2007. p. 1-20.

SAAVEDRA, L.; MAGALHÃES, S.; SOARES, D.; FERREIRA, S.; LEITÃO, F. Género, cultura e sexualidade em jovens portugueses e portuguesas: Um programa de educação sexual. In: CONGRESO ASTUR GALAICO DE SOCIOLOGIA, 4., 2007. Espanha: Universidade da Corunha, Espanha, 2007a. (Comunicação oral).

SANTOS, M. H. Sexo para o que der e vier: Masculinidades e comportamentos preventivos face à SIDA. In L. Amâncio (Org.). Aprender a ser homem: construindo masculinidades Lisboa: Livros Horizonte, 2004, 91-120 SIMON, W. Postmodern sexualities. London: Routledge, 1996.

SPRECHER, S.; MCKINNEY, K.; ORBUCH, T. L. Has the double standard disappeared? An experimental test. Social Psychology Quarterly, v. 50, p.24-31, 1987.

STAINTON ROGERS, W.; STAINTON ROGERS, R. The psychology of gender and sexuality. Buckingham: Open University Press, 2001.

TAQUETTE, S. R.; RUZANY, M. H.; MEIRELLES, Z.; RICARDO, I. Relacionamento violento na adolescencia e risco de DST/AIDS. Cadernos de Saúde Pública, v. 19, n. 5, p.1437- 1444, 2003.

TAQUETTE, S. R.; VILHENA, M. M.; PAULA, M. C. Doenças sexualmente transmissíveis e género: um estudo transversal com adolescentes no Rio de Janeiro. Cadernos de Saúde Pública, v. 20, n. 1, p.282-290, 2004.

THOMSON, Rachel; HOLLAND, Janet. Young women and safer (hetero)sex: context, constraints and strategies. In: WILKINSON, Sue; KITZINGER, Celia (Eds.). Women and health: feminist perspectives. London: Taylor & Francis, 1994, p. 13-22.

TIEFER, L. The social constructions and social effects of sex research: the sexological model of sexuality. In: TRAVIS, Cheryl Brown; WHITE, Jacquelyn W. (Eds.). Sexuality, society, and feminism. Washington DC: APA, 2000, p. 79-108.

TOLMAN, D. Doing desire: adolescent girls struggles for/with sexuality. Gender and Society, v. 8, p.324-342, 1994.

TOLMAN, D. Adolescent girls sexuality: debunking of the urban girl. In:. LEADBEATER, B.; WAY, N. (Eds.). Urban girls: resisting stereotypes, creating identities. New York: New York University Press, 1996, p. 255-271.

TOLMAN, D.L. I. Found(ing) discourses of desire: unfettering female adolescent sexuality. Feminism & Psychology, v.15, n. 1, p. 5-9, 2005.

VASCONCELOS, P. Práticas e discursos da conjugalidade e sexualidades dos jovens portugueses. In: CABRAL, Manuel V.; PAIS, José M. (Eds.). Jovens portugueses de hoje. Oeiras: Celta, 1998, p. 215-305.

WELLES, C. E. Breaking the silence surrounding female adolescent sexual desire. Women &Therapy, v. 28, n. 2, p.31-45, 2005.

WELSH, D. P.; ROSTOSKY, S. S.; KAWAGUCHI, M.C. A normative perspective of adolescent girls developing sexuality. In: TRAVIS, C. B.; WHITE, J.W. Sexuality, society and feminism. Washington DC: American Psychological Association, 2000, p.109-140.

Proposições utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Não há dados estatísticos.