Banner Portal
Non-heterossexual life frames in sociology textbooks
Acesso Remoto (Português (Brasil))

Keywords

Frames
LGBT
Textbooks
Sociology

How to Cite

MEDEIROS, Rosana de Oliveira. Non-heterossexual life frames in sociology textbooks. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 29, n. 2, p. 159–184, 2018. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656340. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article discusses how non-heterosexual lives are framed in high school sociology books from the 2015 National Textbook Program. These books deal with LGBT issues, unlike what is found in most textbooks, where these issues are silenced. Analyzing all sociology books approved by the Program in 2015, the article presents regular frames, in which continuities in a discursive order are recognized, and discontinuous frames, which present ruptures in this order. Overall, the ways of framing the LGBT lives are situated in an othering logic which broadens the distance between the reader and the topic under discussion. The discontinuous framings are brief, but offer an opening, a difference in the ways of showing LGBT issues within the textbooks, giving rise to new possible directions.

Acesso Remoto (Português (Brasil))

References

Ahmed, S. (2006). Queer phenomenology. Durham and London: Duke University Press.

Albuquerque Junior, D. M. (2007). História: a arte de inventar o passado. Bauru: Edusc.

Benito, A. E. (2012, setembro/dezembro). El manual como texto. Pro-Posições, 23(3),33-50.

Bornstein, K. (1995). Gender outlaw: on men, women and the rest of us. New York: Vintage Books.

Brasil (2013). Edital de convocação para o processo de inscrição e avaliação de obras didáticas para o Programa Nacional do Livro Didático PNLD 2015. FNDE/MEC. Recuperado em 28 de outubro de 2015, de: http://www.fnde.gov.br/programas/livro-didatico/livro-didatico-editais.

Brasil (2014a). Programa Nacional do Livro Didático para o Ensino Médio. Recuperado em 15 de março de 2014, de http://portal.mec.gov.br/index.php? option=com_content&view =article&id=13608.

Brasil (2014b). Histórico. Recuperado em 15 de março de 2014, de http://www.fnde.gov.br/programas/livro-didatico/livro-didatico-apresentacao.

Butler, J. (2010). Marcos de guerra: las vidas lloradas. Buenos Aires: Paidós.

Ellsworth, E. (2001). Modos de endereçamento: uma coisa de cinema; uma coisa de educação também. In T. T. Silva, Nunca fomos humanos: nos rastros do sujeito (pp. 7-76). Belo Horizonte: Autêntica.

Eribon, D. (2008). Reflexões sobre a questão gay. Rio de Janeiro: Companhia de Freud.

Foucault, M. (2001). Os anormais: curso no Collège de France (1974-1975). São Paulo: Martins Fontes.

Foucault, M. (2002). Arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária.

Lionço, T., & Diniz, D. (2009). Homofobia & educação: um desafio ao silêncio. Brasília: Letras Livres: EdUnB.

Nichols, B. (2005). Introdução ao documentário. Campinas: Papirus.

Rose, N. (1998). Governando a alma: a formação do eu privado. In T. T. Silva (Org.), Liberdades reguladas, a pedagogia construtivista e outras formas de governo do eu (pp. 30-45). Rio de Janeiro: Vozes.

Veyne, P. (1998). Como se escreve a história e Foucault revoluciona a história (4a ed.). Brasília: Editora da Universidade de Brasília.

Araújo, S. M. de, Bridi, M. A., & Motim, B. L. (2013). Sociologia (1a ed.). São Paulo: Scipione.

Bomeny, H., Freire-Medeiros, B., Emerique, R. B., & O’Donnell, J. G. (2013). Tempos modernos, tempos de sociologia (2a ed.). São Paulo: Editora do Brasil.

Machado, I. J. de R., Amorim, H., & Barros, C. R. (2013). Sociologia hoje (1a ed.). São Paulo: Ática.

Oliveira, L. F. de, & Rocha, R. C. da C. (2013). Sociologia para jovens do século XXI (3a ed.). Rio de Janeiro: Imperial Novo Milênio.

Silva, A., Loureiro, B., Miranda, C., Ferreira, F., Aguiar, J. C., Ferreira, L. P., ... Pires, V. M. (2013). Sociologia em movimento, vários autores (1a ed.). São Paulo: Moderna.

Tomazi, N. D. (2013). Sociologia para o ensino médio (3a ed.). São Paulo: Saraiva.

Proposições utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.