Banner Portal
The DELPHI method:
Acesso Remoto (Português (Brasil))

Keywords

Delphi method
Research methodologies
Education
Narrative review

How to Cite

MARQUES, Joana Brás Varanda; FREITAS, Denise de. The DELPHI method:: characterization and potentialities for educational research. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 29, n. 2, p. 389–415, 2018. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656355. Acesso em: 18 jul. 2024.

Abstract

This article introduces and discusses the Delphi method and its applications in education. It is a method with enormous potential as a methodological tool, widely used in research of various fields of knowledge, but still poorly used in Brazil. Therefore, it seems relevant to broaden the discussion about its potential, in order to subsidize its use both in research in education and in educational planning and management. Thus, through a narrative review of the literature, its characteristics and assumptions are presented, and its implementation and analysis process are described. Furthermore, the main advantages and disadvantages of the method are discussed, the most common applications are described, and the potential for research in education is pointed out.

Acesso Remoto (Português (Brasil))

References

Antunes, M. M. (2014). Técnica Delphi: metodologia para pesquisas em educação no Brasil. Revista de Educação PUC-Camp., 19(1), 63-71.

Boberg, A. L., & Morris-Khoo, S. A. (1992). The Delphi method: a review of methodology and an application in the evaluation of a higher education program. The Canadian Journal of Program Evaluation, 7(1) 27-39.

Cohen, l., Manion, l., & Morrison, K. (2010). Research methods in education (6a ed.). London: Routledge.

Facione, P. A. (1990). Critical thinking: a statement of expert consensus for purposes of educational assessment and instruction. Research findings and recommendations (Report). Newark: American Philosophical Association.

Grisham, T. (2009). The Delphi technique: a method for testing complex and multifaceted topics. International Journal of Managing Projects in Business, 2(1), 112-130.

Gupta, U. G., & Clarke, R. E. (1996). Theory and application of the Delphi technique: a bibliography (1975-1994). Technological Forecasting and Social Change, 53, 185-211.

Kayo, E. K., & Securato, J. R. (1997). Método Delphi: fundamentos, críticas e vieses. Cadernos de Pesquisa em Administração, 1(4), 51-61.

Linstone, H. A., & Turoff, M. (2002).The Delphi method: Techniques and applications. Addison Wesley Newark, NJ: New Jersey Institute of Technology. Recuperado em março de 2015, de https://web.njit.edu/~turoff/pubs/delphibook/index.html.

Marques, J. B. V. (2014). Educação não-formal e divulgação de Astronomia no Brasil: o que pensam os especialistas e o que diz a literatura. Dissertação de Mestrado em Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos.

Mendes, E. H., Nascimento, J. V. do, Nahas, M. V., Fensterseifer, A., & Jesus, J. F. (2006). Avaliação da formação inicial em educação física: um estudo Delphi. Revista da Educação Física, 17(1), 53-64.

Miranda, G. J., Nova, S. P. C. C., & Cornacchione JR., E. B. (2012). Dimensões da qualificação docente em contabilidade: um estudo por meio da técnica Delphi. In Anais do 12 Congresso USP de Controladoria e Contabilidade (p. 18). São Paulo.

Mitroff, I., & Turoff, M. (2002). Philosophical and methodological foundations of Delphi. In H. A. Linstone, & M. Turoff, The Delphi method: Techniques and applications (pp. 17-34). Newark, NJ: New Jersey Institute of Technology. Recuperado em março de 2015, de https://web.njit.edu/~turoff/pubs/delphibook/index.html.

Osborne, Collins, S., Ratcliffe, M., Millar, R., & Duschl, R. (2003). What Ideas-about-Science should be taught in school science? A Delphi study of the expert community. Journal of Research in science teaching, 40 (7), 692-720.

Ostermann, F. (1999). Tópicos de física contemporânea em escolas de nível médio e na formação de professores de física. Tese de Doutorado, Instituto de Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

Pizani, J., Seron, V., & Barbosa-Rinaldi, I. P. (2009). Formação inicial em educação física na cidade de Maringá: a ginástica geral em questão. Motriz, 15(4), 900-910.

Polland, C., & Polland, R. (2004). Research priorities in education technology: a Delphi study. Journal of Research on Technoloy in Education, 37 (2), 145- 160.

Powell, C. (2003). The Delphi technique: myths and realities. Journal of Advanced Nursing, 41(4), 376-382.

Rowe, G., & Wright, G. (1999). The Delphi technique as a forecasting tool: issues and analysis. International Journal of Forecasting, 15, 353-375.

Serra, F. A. R, Locks, E. B. D., Martignago, G., Evangelista, S., & Palumbo, S. (2009). Pesquisa Delphi: O futuro do turismo de Santa Catarina – previsões entre 2007 e 2011. globADVANTAGE - Center of Research in International Business & Strategy. Working paper nº 45. Instituto Politécnico de Leiria. Recuperado em abril de 2014, de http://www.turismoemanalise.org.br/turismoemanalise/article/view/33.

Silva, R. F., & Tanaka, O. Y. (1999, setembro). Técnica Delphi: identificando as competências gerais do médico e do enfermeiro que atuam em atenção primária de saúde. Revista da Escola de Enfermagem – USP, 33(3), 207-216.

Tristão, V. T. V. (2011). Educação ambiental não formal: a experiência das organizações do terceiro sector. Tese de Doutorado, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo.

Yousuf, M. I. (2007). Using experts’ opinions through Delphi technique. Practical Assessment, Research & Evaluation, 12(4), 1-9.

Proposições utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.