Banner Portal
Valuative standing positions and relations on gender and digital media
REMOTO (Português (Brasil))

Keywords

Gender
Image
Digital media
Socialization

How to Cite

ROSSI, Tulio Cunha. Valuative standing positions and relations on gender and digital media: a sociological analysis on the TV 13 Reasons Why. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 32, p. e20190042, 2021. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668304. Acesso em: 4 jul. 2024.

Abstract

This article presents a sociological analysis of the TV show 13 Reasons Why’s first season, produced and released by Netflix. The analysis considers contextual elements of the production and diffusion of the show, standing from the sociotechnical point of view of its connection with new communication and information technologies. It considers, also, the perspective of gender constructing relations and its articulation with some current feminist guidelines. The analysis employs techniques from the sociology of cinema of Pierre Sorlin, emphasizing the construction of relational systems, which organize, into the narrative, the relationships among characters, and the values and moral, ideological positions evoked by them. Within the construction of 13 Reasons Why’s relational systems, is emphasized the configuration of a hierarchy among students intertwined with the gender category and expressions of valuative standpoints related to the ways in which the characters use analogical technologies in counterpoint to the digital ones.

REMOTO (Português (Brasil))

References

Adler, P. A., Steven, K., Adler, P. (1992). Socialization to gender roles: popularity among elementary school boys and girls. Sociology of Education, 65(3), 169-187.

Adorno, T. W. (2014). Educação e emancipação São Paulo: Paz e Terra.

Boyd, N., Ellison, D. (2013). Sociality through Social Network sites. In W. H. Dutton (Ed.), The Oxford Handbook of Internet Studies Oxford: Oxford University Press.

Elias, N. (2001). A sociedade de corte Rio de Janeiro: Zahar.

Foucault, M. (2009). História da sexualidade v.1: a vontade de saber Rio de Janeiro: Graal.

Jenkins, H. (2009). Cultura da convergência São Paulo: Aleph.

Lima, F. R. A. (2018). Da beleza ao empoderamento: a influência do ciberfeminismo na comunicação das marcas. Uma análise da comunicação da Avon no Facebook. In Congresso Internacional Comunicação e Consumo ESPM, São Paulo.

Marchi, R. C. (2009). As teorias da socialização e o novo paradigma para os estudos sociais da infância. Educação & Realidade, 34(1), 227-246.

Matos, M. (2014). Quarta onda feminista e o campo crítico-emancipatório das diferenças no Brasil: entre a destradicionalização social e o neoconservadorismo político. In 38º Encontro Anual da Anpocs Anpocs, Caxambu.

Menezes, P. (2003). Representificação: as relações (im)possíveis entre cinema documental e conhecimento. Revista Brasileira de Ciências Sociais, 18(51), 87-97.

Merten, D. (1997). The Meaning of Meanness: Popularity, Competition, and Conflict among Junior High School Girls. Sociology of Education, 70(3), 175-191.

Miskolci, R. (2011). Novas conexões: notas teórico metodológicas. Cronos, 12(2), 9-22.

Miskolci, R., Balieiro, F. (2018). Sociologia digital: balanço provisório e desafios. Revista Brasileira de Sociologia, 6(12), 132-156.

Netflix. (2017). 2017 on Netflix – A Year in Bingeing Recuperado de: https://about.netflix.com/en/news/2017-on-netflix-a-year-in-bingeing

Parrot Analytics. (2017). The Global Televison Demand Report Recuperado de: https://insights.parrotanalytics.com/hubfs/Resources/whitepapers/Parrot%20Analytics%20-%20The%20Global%20TV%20Demand%20Report%202017.pdf

Perez, O., Ricoldi, A. (2018). A quarta onda do feminismo? Reflexões sobre movimentos feministas contemporâneos. In 42º Encontro Anual da Anpocs Anpocs, Caxambu.

Rossi, T. (2007). O estereótipo da rebeldia na adolescência: uma abordagem sociológica. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.

Rossi, T. (2014). Uma sociologia do amor romântico no cinema: Hollywood, anos 1990-2000 São Paulo: Alameda.

Scott, J. (1995). Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, 15(2), 71-99.

Sorlin, P. (1982). Sociologie du cinéma Paris: Aubier Montaigne.

Weber, M. (2008). A “objetividade” do conhecimento nas ciências e na política sociais. In Ensaios sobre a teoria das ciências sociais São Paulo: Centauro.

Williams, R. (2016). Televisão: tecnologia e forma cultural São Paulo: Boitempo.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Tulio Cunha Rossi

Downloads

Download data is not yet available.