Banner Portal
Paulo Freire and generative subjectivities
REMOTO (Português (Brasil))

Keywords

Paulo Freire
Hilosophical life
Generative subjectivity
Dignity

How to Cite

CARVALHO, Alexandre Filordi de; KOHAN, Walter Omar; GALLO, Silvio. Paulo Freire and generative subjectivities: a philosophical way of life for contemporary education. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 32, p. e20210076, 2021. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668507. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Inspired by the life and thought of Paulo Freire, this text affirms the “generative subjectivities” – a form of transit to other existential conditions, possible becomings of life and of other worlds –, as the sense of a philosophical education. Such education encompass three problematizing fields: (i) the relation of oneself with otherness; (ii) philosophical asceticism as a political form of social life; and (iii) the production of truths beyond those prefigured by oppressive, anti-democratic, and dehumanizing forces. We thus engage in a double movement: to existentialize philosophy and to philosophize an educational life. Indirectly, we also answer an “old” query among us: is Paulo Freire a philosopher of education?

REMOTO (Português (Brasil))

References

Adorno, T. W. (2003). Educação e emancipação Paz e Terra.

Antunes, R. (2018). O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviços na era digital Boitempo.

Bastide, R., & Fernandes, F. (2008). Brancos e negros em São Paulo Global.

Blanchot, M. (2007). A conversa infinita: a experiência limite Escuta.

Blanchot, M. (2010) A conversa infinita: a palavra plural Escuta.

Bolsonaro, J. (2018). O caminho da prosperidade: proposta de plano de governo 2018. Disponível em: https://divulgacandcontas.tse.jus.br/candidaturas/oficial/2018/BR/BR/2022802018/280000614517/proposta_1534284632231.pdf

Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular Ministério da Educação. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf

Carvalho, A. F. (2020a). Foucault e o neoliberalismo de subjetividades precárias: incidências na escola pública brasileira. Revista Artes de Educar, 6(3), 935-956. https://doi.org/10.12957/riae.2020.54579

Carvalho, A. F. (2020b). A escola contemporânea e a desertificação institucional: o demérito da res publica. In S. Gallo & S. Mendonça (Orgs.), A escola: uma questão política (pp. 85-101). Parábola.

Deleuze, G., & Guattari, F. (1992). O que é a filosofia? Editora 34.

Foucault, M. (1998). História da sexualidade 2: o uso dos prazeres Graal.

Foucault, M. (2004). A hermenêutica do sujeito Martins Fontes.

Foucault, M. (2008). Segurança, território, população Martins Fontes.

Foucault, M. (2014). Do governo dos vivos WMF Martins Fontes.

Foucault, M. (2016). Subjetividade e verdade WMF Martins Fontes.

Freire, P. (1967). Educação como prática da liberdade Paz e Terra.

Freire, P. (1977). Ação cultural para a liberdade e outros escritos Paz e Terra.

Freire, P. (1979). Educação e mudança Paz e Terra.

Freire, P. (1986). Medo e ousadia: o cotidiano do professor Paz e Terra.

Freire, P. (1987). Pedagogia do oprimido Paz e Terra.

Freire, P. (1992). Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido Paz e Terra.

Freire, P. (1995). Extensão ou comunicação Paz e Terra.

Freire, P. (1997). Professora, sim; tia, não Olho D’Água.

Freire, P. (2000). Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos Editora da Unesp.

Freire, P., & Horton, M. (2018). O caminho se faz caminhando: conversas sobre educação e mudança social Vozes.

G1. (2020). MEC prevê adesão de 54 escolas cívico-militares em 2021. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/2020/12/28/mec-preve-adesao-de-mais-54-escolas-ao-modelo-civico-militar-em-2021.ghtml

Gallego, E. S. (2018). O ódio como política Boitempo.

Gallo, S., & Espinel, O. (2021). Lecturas cruzadas entre Freire y Foucault: a propósito de aleturgias escolares y prácticas de libertad. Pedagogía y Saberes, (55), 41-53. https://doi.org/10.17227/pys.num55-13017

González, F. (1941). El maestro de escuela ABC.

hooks, b. (2020). Ensinando a transgredir. A educação como prática da liberdade. WMF Martins Fontes.

Kinzer, S. (2006). Overthrow: America’s century of regime change from Hawaii to Iraq Times Book.

Kohan, W. (2019). Paulo Freire mais do que nunca: uma biografia filosófica Vestígio.

Lazzarato, M. (2017). O governo do homem endividado N-1.

Lazzarato, M. (2019). Fascismo ou revolução? O neoliberalismo em chave estratégica. N-1.

Levitsky, S., & Ziblatt, D. (2018). Como as democracias morremZahar.

Lovecraft, H. P. (2018). O chamado de Cthulhu e outros contos Pandora.

Mbembe, A. (2018). Necropolítica N-1.

Nietzsche, F. W. (1983). Obras incompletas Abril Cultural.

Organisation for Economic Co-operation and Development. (2018). PISA: Preparing our youth for an inclusive and sustainable world. Disponível em: https://www.oecd.org/pisa/Handbook-PISA-2018-Global-Competence.pdf

Ramose, M. (2011). Sobre a legitimidade e o estudo da filosofia africana. Ensaios Filosóficos, 4, 6-25.

Senado Notícias. (2020). Brasil tem 11 milhões de analfabetos, aponta IBGE. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/noticias/audios/2020/11/brasil-tem-11-milhoes-de-analfabetos-aponta-ibge

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Alexandre Filordi de Carvalho, Walter Omar Kohan, Silvio Gallo

Downloads

Download data is not yet available.