Abstract
The construction of this research starts from the decolonialist conception and discusses philosophy, its teaching and ethnic-racial diversity from the perspective of Law 10.639 / 03 The research is qualitative and the data were obtained through the documentary collection, which was the 8 books of PNLD / 2018 philosophy as an object of analysis and a mixed questionnaire applied to 31 high school philosophy teachers (EM). The research pointed out that in the analyzed books and in the philosophy classes at EM, there is no effective inclusion of Law 10.639 / 03 in its contents. In this sense, it is possible to affirm that philosophy still has a lot to do in relation to the theme of ethnic-racial diversity, having to problematize its own epistemological axis and open space for the philosophical doing to be a crucial factor in the transformation of racist theories and practices present within and outside the school walls, fostering the problematization of current social relations, in order to promote anti-racist. struggles.
References
Andrade, É. (2017) A opacidade do iluminismo: o racismo na filosofia moderna. Kriterion: Revista de Filosofia, 58(137), 291-309. https://doi.org/10.1590/0100-512X2017n13704ea
Aranha, M. L. A. & Martins, M. H. (2016) Filosofando: Introdução à filosofia (6. ed.). Moderna.
Chaui, M. (2016). Iniciação à filosofia (3. ed.) Ática. https://www.fnde.gov.br/index.php/centrais-de-conteudos/publicacoes/category/125-guias?download=10738:guia-pnld-2018-filosofia
Cotrim, G. & Fernandes, M. (2016). Fundamentos de filosofia (4. ed.) Saraiva Educação.
Dantas, L. T. F. (2016). A invisibilidade da filosofia africana no discurso acadêmico brasileiro. Educação e Filosofia, 30(59), 405-424.
Dantas, L. T. F. (2017) A tradução do conceito: apolítica do ensino de Filosofia Africana. In M.V. Alencar, S. R. G. Carneiro, A. Correia & A. E. Paschoal (Eds.) Filosofar e ensinar a filosofar (pp. 91-105). ANPOF.
Deleuze, G. & Guattari, F. (2010). O que é a Filosofia? (3. ed.) Editora 34.
Figueiredo, V., Bolzani Filho, R., Vieira Neto, P., Valentim, M., Repa, L., & Cuter, J. V. (2016) Filosofia: Temas e percursos Berlendis & Vertecchia.
FILOSOFIA africana. 2015. https://filosofia-africana.weebly.com/#:~:text=H%C3%A1%20muitos%20anos%2C%20os%20movimentos,popula%C3%A7%C3%A3o%20negra%20em%20nosso%20pa%C3%ADs
Foè, N. (2013). África em diálogo, África em autoquestionamento: universalismo ou provincialismo? “Acomodação de Atlanta” ou iniciativa histórica? Educar em Revista (47), 175-228. Editora UFPR.
Freire, P. (2000) Pedagogia da indignação: Cartas pedagógicas e outros escritos Editora UNESP.
Gallo, S. (2016) Filosofia: Experiência do pensamento (2. ed.) Scipione.
Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003 (2003). Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/2003/L10.639.htm
Levinás, E. (1997) Entre nós: Ensaios sobre a alteridade Vozes.
Lopes, N. (2002) Racismo explicado aos meus filhos Nova Fronteira.
Melani, R. (2016) Diálogo: Primeiros estudos em filosofia (2. Ed.) Moderna.
Ministério da Educação. (2017). PNLD 2018: Filosofia Secretária de Educação Básica. https://www.fnde.gov.br/index.php/centrais-de-conteudos/publicacoes/category/125-guias?download=10738:guia-pnld-2018-filosofia
Moreira, A. M. F. (2016). O processo educativo da comunidade quilombola de carrapatos da tabatinga: A afirmação identitária e a formação de sujeitos engajados mediante transmissão oral de uma memória compartilhada [Dissertação de Mestrado, Universidade do Estado de Minas] PPGE-UEMG.
Muller, T. M. P. (2018). Livro didático, Educação e Relações Étnico-raciais: O estado da arte. Educar em Revista, 24(69), 77-95. http://doi.org/10.1590/0104-4060.57232
Munanga, K. (2005). Superando o Racismo na escola (2. ed. Revisada). Unesco.
Nascimento, E. L. (Org.). (2008). A matriz africana no mundo Selo Negro.
Nascimento, W. F. (2016). Aproximações brasileiras às filosofias africanas: Caminhos desde uma ontologia Ubuntu. Prometeus, 9(21), 231-245. https://doi.org/10.52052/issn.2176-5960.pro.v9i21.5698
Noguera, R. (2011). Denegrindo a filosofia: O pensamento como coreografia de conceitos afroperspectivista. Griot: Revista de Filosofia, 2(4), 1-19. http://doi.org/10.31977/grirfi.v4i2.500
Noguera, R. (2014). O ensino de Filosofia e a lei 10.639 Pallas.
Noguera, R. (2017) Pinóquio e Kiriku: Infância(s) e educação na filosofia de Kant e Ramose. In M. V. Alencar, S. R. G. Carneiro, A. Correia & A. E. Paschoal (Eds.). Filosofar e ensinar a filosofar (pp. 106-124). ANPOF.
Oliveira, J. M., & Nascimento, S. L. (2016). A construção do legado: a negação de uma epistemologia filosófica africana. Revista da ABPN, 19(8), 177-194.
Ramose, M. B. (2011, outubro). Sobre a legitimidade e o Estudo da Filosofia Africana (Trad. D. E. N. Solis, R. M. Lopes, & R. R. Cassiano). Ensaios filosóficos, 4, 6-23.
Ribeiro, R. I. (1996). Alma Africana no Brasil: Os iorubas Oduduwa.
Sartre, J. (1968). Reflexões sobre o racismo (5. ed.). Difusão Europeia do Livro.
Savian Filho, J. (2016). Filosofia e filosofias: Existência e sentidos Autêntica.
Vasconcelos, J. A. (2016) Reflexões: Filosofia e cotidiano SM.
Wedderburn, C. M. (2005). Novas bases para o ensino da história da África no Brasil. In Educação anti-racista: Caminhos abertos pela Lei Federal nº 10.639/03 (pp. 133-166). Ministério da Educação.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Pro-Posições