Abstract
The objective of the article is to analyze how Thomas Aquinas understands the procedures of the intellect to understand things inferior to the human soul, as well as the importance of knowing this process for the education of the master in Western medieval times. Our source is Question 85 of First Part of Summa Theologica, entitled ‘Of the mode and order of understanding’. This Question shows one of the main fundamentals of the Thomasian Philosophy of Education and can, in our opinion, teach important lessons for 21st century teachers. The method of research is Social History, whose theoretical principles can be found in the works by Bloch, Febvre, Braudel, and other historians, ‘heirs’ of Annales school.
References
Amatuzzi, M. M. (2008). A alma humana em Tomás de Aquino: Um debate antigo e atual Editora Alínea.
Aquino, T. de. (1999). A Unidade do Intelecto contra os Averroístas Edições 70.
Aquino, T. de. (2002). O modo e a ordem de conhecer (ST, I, q. 85). In Tomás de Aquino, Suma Teológica (vol. II, pp. 521-544). Edições Loyola.
Aquino, T. de. (2004). Sobre o ensino (DV, q. 11). In Tomás de Aquino, Sobre o ensino (De Magistro): Os sete pecados capitais (pp. 23-62). Martins Fontes.
Aquino, T. de. (2012). Questões disputadas sobre a alma É Realizações.
Aquino, T. de. (2015). Suma Contra os Gentios (Livro II.). Edições Loyola.
Aquino, T. de. (2016). Da vida ativa (ST, II-II, q. 181). In Tomás de Aquino, Suma Teológica (pp. 1011-1016). Ecclesiae.
Aquino, T. de. (2017). Questões disputadas sobre as criaturas espirituais É Realizações.
Balzac, H. de. (1959). O filho maldito. In H. de Balzac. A comédia humana (vol. XVI). Globo.
Benmakhlouf, A. (2018). Tomás de Aquino. In J. Le Goff, Homens e mulheres da idade média (pp. 250-253). Estação Liberdade.
Bloch, M. L. B. (2001). Apologia da história, ou, O ofício do historiador Jorge Zahar Ed.
Boehner, P., & Gilson, E. (2007). História da filosofia cristã Vozes.
Braudel, F. (2014). Escritos sobre a história Perspectiva.
Cuccia, E. J. (2017). El sentido de la abstracción en Tomás de Aquino. Una revisión a partir del uso textual del término. Scripta Medievalia. Revista de pensamiento medieval, 10(1), 81-110. http://revistas.uncuyo.edu.ar/ojs/index.php/scripta/article/view/1076
Cuccia, E. J., & Muñoz, C. P. D. (2018). La abstracción en Tomás de Aquino: una vía más allá de la epistemología tomista. ARETÉ Revista de Filosofía, XXX (2), 245-269. http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/arete/article/view/20417/20338
Dalrymple, T. (2015). Podres de mimados: As consequências do sentimentalismo tóxico É Realizações.
Febvre, L. (1985). Combates pela história Editorial Presença.
Gasparin, J. L. (2009). Uma didática para a pedagogia histórico-crítica Autores Associados.
Gilson, E. (1995). A filosofia na Idade Média Martins Fontes.
Le Goff, J. (2010). Os Intelectuais na Idade Média José Olympio.
Libâneo, J. C. (2013). Didática Cortez.
Libera, A. (1990). A filosofia medieval Jorge Zahar Editor.
Mendes, C. M. M. (2011). A importância da pesquisa de fontes para os estudos históricos. Acta Scientiarum. Education, 33(2), 205-209. http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/14174
Muñoz, C. P. D. (2012). Em torno a dos lecturas posibles sobre el conocimiento de las esencias en Tomás de Aquino. Tópicos, MX(43), 123-151. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-66492012000200005
Nietzsche, F. (2019). Da utilidade e do inconveniente da história para a vida Lafonte.
Oliveira, T. (2005). Escolástica Editora Mandruvá: Universidade do Porto.
Oliveira, T., Mendes, C. M. M., & Santin, R. H. (2016). Contribuições de Jacques Le Goff para a História da Educação Medieval: Totalidade e Longa Duração nos estudos sobre os intelectuais. Brathair, 16, 235-250. https://ppg.revistas.uema.br/index.php/brathair/article/view/1263/991
Rousselot, P. (1999). A teoria da inteligência segundo Tomás de Aquino Edições Loyola.
Sanguineti, J. J. (2011). La especie cognitiva en Tomás de Aquino. Tópicos, MX(40), 63-103. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-66492011000100004
Santin, R. H. (2018). A proposta tomasiana para a formação do educador no Ocidente Medieval do século XIII: O intelecto como princípio essencial da sabedoria magistral [Tese de doutorado] Universidade Estadual de Maringá.
Saviani, D. (2012). Pedagogia histórico-crítica: Primeiras aproximações Autores Associados.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Pro-Posições