Banner Portal
Anísio Teixeira and the “right to education”
PDF (Português (Brasil))
PDF

Keywords

Right to education
Anísio Teixeira
John Dewey
Paulo Freire
Philosophy of education

How to Cite

HENNING, Leoni Maria Padilha. Anísio Teixeira and the “right to education”: ideas that remember Dewey and inspire Freire. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 33, p. e20200033.pdf, 2022. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670489. Acesso em: 19 jul. 2024.

Abstract

This article deals centrally with the issue of the right to education, with the main author Anísio Teixeira, who took on the problem of defining inequalities in the social roles historically attributed to Brazilians, resulting in privileges. In this phenomenal order, education is committed to mirroring this state of injustice, a fact that could be relaxed by strengthening the quality of public school promoted by a renewing pedagogy. In John Dewey, Teixeira was inspired by the ideas of progressivism and encouraged to promote the necessary transformations from an archaic society to another modernizer. Paulo Freire dealt with similar problems, but suggested a pedagogy that could free individuals from oppressive conditions, whose school mechanism of banking education contributed to the achievement of domination. We saw connections between these authors who intended to boost development through innovative pedagogical actions. We based on the works of these intellectuals that allowed discussion, deepening and connections between the right to education and democracy.

PDF (Português (Brasil))
PDF

References

Bacon, F. (1973). Aforismos sobre a interpretação da natureza e o reino do homem. In F. Bacon, Novum organum (pp.19-237). Abril Cultural.

Cunha, M. V. (1994). John Dewey: uma filosofia para educadores em sala de aula. Vozes.

Dewey, J. (1952). Democracia e educação (2a ed.). Nacional.

Dewey, J. (1959). Como pensamos (3a ed.). Nacional.

Dewey, J. (1974). Experiência e natureza. In W. James, J. Dewey & T. Veblen, Os pensadores (pp.159-210). Abril Cultural.

Freire, P. (1978). Pedagogia do oprimido (5a ed.). Paz e Terra.

Freire, P. (1983). Educação e mudança (12a ed.). Paz e Terra.

Freire, P. (1997). Pedagogia da autonomia (58a ed.). Paz e Terra.

Freire, P. (2000). Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. Editora Unesp.

Freire, P. (2001). Educação e atualidade brasileira Cortez; Instituto Paulo Freire.

Lima, H., & Motta, C. (2019, 16 outubro). Ataque à educação vai tirar o país da sociedade do conhecimento, diz Marilena Chauí Rede Brasil Atual. Disponível em: https://www.redebrasilatual.com.br/politica/2019/10/marilena-chaui-ataque-educacao/

Locke, J. (1973) Ensaio acerca do entendimento humano. Os pensadores (pp. 139-350). Abril Cultural.

Teixeira, A. (1968). Educação é um direito Nacional.

Teixeira, A. (1971). Educação não é privilégio (3a ed.). Nacional.

Teixeira, A. (1969). Educação no Brasil Nacional.

Torres, C. A., Gutierrez, F., Romão, J. E., Gadotti, M. & Garcia, W. E. . (2001). Prefácio. In P. Freire, Educação e atualidade brasileira (pp.9-12). Cortez; Instituto Paulo Freire.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Pro-Posições

Downloads

Download data is not yet available.