Banner Portal
Documentary historical analysis and bibliographic research
PDF (Português (Brasil))
PDF

Keywords

Methodology
Bibliographic research
Document

How to Cite

GRAZZIOTIN, Luciane Sgarbi; KLAUS, Viviane; PEREIRA, Ana Paula Marques. Documentary historical analysis and bibliographic research: study subjects and methodology . Pro-Posições, Campinas, SP, v. 33, p. e20200141.pdf, 2022. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670505. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This theoretical essay discusses documentary analysis and bibliographic research methodologies, both in the context of Education, briefly approaching different study subjects and methodologies. The article is divided into four sections: in the first section, we present some introductory notes on the subject; in the second section, we approach the notion of historical documents and the way they can be included in Education research; in the third section, we present the methodologies adopted in bibliographical research; in the fourth section, we make some final remarks. The reflections on the matter are presented in order to contrast these two fields, exposing the theoretical and methodological elements that distinguish them.

PDF (Português (Brasil))
PDF

References

Bacellar, C. (2005). Uso e mau uso dos arquivos. In C. B. Pinsky (Org.). Fontes históricas (pp.23-79). Contexto.

Borges, V. P. (1994). O que é História Brasiliense.

Burke, P. (2005). O que é história cultural? Jorge Zahar Editora.

Campos, L. R.G., & Ribeiro, M. R. R. (2017). O método da bricolage em pesquisas em saúde e enfermagem – construindo o caminho ao caminhar. Texto & Contexto-Enfermagem, 26(4), 2-8.

Cellard, A. (2012). A análise documental. In J. Poupart. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos (pp.295-316). Vozes.

Certeau, M. (1982). A Escrita da História Forense Universitária.

Duby, G. (1989).Diálogos sobre a nova história Dom Quixote.

Hartog, F. (2013). Regimes de historicidade: presentismo e experiências do texto Autêntica.

Kincheloe, J. L., & Berry, K. S. (2007). Pesquisa em educação: conceituando a bricolagem Artmed.

Le Goff, J. (1996). História e Memória UNICAMP.

Luca, T. R. (2005). História dos, nos e por meio dos periódicos. In C. B. Pinsky (Org.). Fontes históricas (pp.111-153). Contexto.

May, T. (2004). Pesquisa documental: escavações e evidências. In Pesquisa social: questões métodos e processos (pp.206-230). Artmed.

Meneses, U.T. B. (2003). Fontes visuais, cultura visual, História visual: balanço provisório, propostas cautelares. Revista Brasileira de História, 23(45), 11-36.

Michaelis (2015). Bibliografia. In: Michaelis Online. Disponível em: https://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/busca/portugues-brasileiro/bibliografia/. Acesso em: 25 mar. 2022.

Pereira, A. P. M. (2018) Constituição de um currículo multirreferencial: caminhos possíveis [Dissertação de mestrado, Universidade do Vale do Rio Sinos]. Repositório Digital da Biblioteca da Unisinos. Disponível em: http://www.repositorio.jesuita.org.br/handle/UNISINOS/7658

Porta, M. A.G. (2014). A Filosofia a partir de seus problemas: didática e metodologia do estudo filosófico Edições Loyola.

Ragazzini, D. (2001). Para quem e o que testemunham as fontes da História da Educação? Educar, 18, 13-28.

Romanowski, J. P., & Ens, T. R. (2006). As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Diálogo Educacional, 6(19), 37-50.

Rousso, H. (1996). O Arquivo ou o Indício de uma Falta. Estudos Históricos, 9(17), 85-91.

Salvador, A. D. (1986). Métodos e técnicas de pesquisa bibliográfica Sulina.

Samara, E. M., & Tupy, I. S. S.T. (2010). História & Documento e metodologia de pesquisa Autêntica Editora.

Veiga-Neto, A. J. (2003). Foucault & a Educação Autêntica.

Veyne, P. (1998). Como se escreve a história e Foucault revoluciona a história Editora Universidade de Brasília.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Pro-Posições

Downloads

Download data is not yet available.