Banner Portal
Epistemology of comparative education emphasizing educational reforms
PDF (Português (Brasil))
PDF

Keywords

Comparative education
Decolonial theory
Educational reforms
Epistemology

How to Cite

VICENTINI, Taiani; LAMAR, Adolfo Ramos. Epistemology of comparative education emphasizing educational reforms: a view from the Decolonial theory. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 33, p. e20200067, 2022. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670511. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

From the beginning, Comparative Education has a reformist vocation and was permeated by several Epistemologies, which influences the approach on the tensions between the local and the global. Decolonial Theory discusses this tension. This article deals with the Epistemology of Comparative Education emphasizing the educational reforms from a Decolonial perspective. We conducted bibliographic and documental research. Comparative Education has a pragmatic use and the way the Reforms were and still are being implemented does not consider the local specificities of each region. The main conclusion is that the Decolonial Theory gives subsidies for an epistemological turn in the field of Comparative Education with an emphasis on educational reforms in order to (re)think the articulation between the tension of the local and the global.

PDF (Português (Brasil))
PDF

References

Aguerrondo, I. (2014). Planificación educativa y complejidad: gestión de las reformas educativas. Cadernos de Pesquisa, 44(153), 548-578.

Aguilar, L. E. (2013). A política pública educacional sob a ótica da análise satisfatória: ensaios Edições Leitura Crítica.

Alcantara, A. (2005). Entre Prometeo y Sísifo: Ciencia, tecnología y universidad en México y Argentina Pomares.

Alves-Mazzotti, A., & Gewandsznadjer, F. (1998). O método nas Ciências Naturais e Sociais Pioneira.

Amaral, M. P. (2015). Tendências, desafios e potenciais da educação internacional e comparada na atualidade. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 96(243), 259-281.

Bonitatibus, S. G. (1989). Educação comparada: Conceito, evolução, métodos EPU.

Carvalho, C. (2006). O currículo na voz dos professores: Um estudo de caso à luz da epistemologia social [Dissertação de mestrado, Universidade Regional de Bluemenau]. Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações.

Castro-Gómez, S. (2005). La poscolonialidad explicada a los niños. Editorial Universidad del Cauca; Instituto Pensar.

Castro-Gómez, S., & Grosfoguel, R. P. (2007) Giro decolonial, teoría crítica y pensamiento heterárquico. In Castro-Gomez, S.; Gosfroguel, R. (comp.). El Giro Decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global Siglo del Hombre.

Cunha, C. (2018). Universidade na América Latina: fundamentos da integração e redes de conhecimento. Revista Triângulo, 11(4), 7-26.

Dussel, E. (2000). Ética da Libertação: Na idade da globalização e da exclusão Vozes.

Dussel, E. (2007). Materiales para una filosofía de la liberación. Plaza y Valdés.

Epstein, E. H. (2008). Setting the normative boundaries: crucial epistemological benchmarks in comparative education. Comparative Education, 44(4), 373-386.

Ferreira, A. G. (2008). O sentido da Educação Comparada: Uma compreensão sobre a construção de uma identidade. Educação, 31(2), 124-138.

Ferrer, J. F. (2002). La educación comparada actual Ariel.

Franco, M. C. (1992). Estudos comparados e educação na América Latina Cortez.

Franco, M. C. (2000). Quando nós somos o outro: questões teórico-metodológicas sobre os estudos comparados. Educação & Sociedade, 21(72), 197-230.

García Ruiz, M. J. (2012). Impacto de laglobalización y elpostmodernismoenla epistemologia de laeducación comparada. Revista Española de Educación Comparada, 20, 41-80.

Gatti, B. A. (2004). Estudos quantitativos em educação. Educação e Pesquisa, 30(1), 11-30.

Goergen, P. L. (1991). Educação Comparada: Uma disciplina atual ou obsoleta? Revista Pró-posições, 2(3), 5-19.

Gorostiaga, J. M., & Tello, C. G. (2011). Globalización y reforma educativa en América Latina: un análisis intertextual. Revista Brasileira de Educação, 16(47), 363-388.

Kazamias, A. M. (2012). Homens esquecidos, temas esquecidos: os temas históricos-filosófico-culturais e liberais humanistas em educação comparada. In R. Cowen et al. (Orgs.). Educação Comparada: Panorama Internacional e Perspectiva (pp.45-67). Unesco; Capes.

Krawczyk. N. (2013). Pesquisa comparada em educação na América Latina: situações e perspectivas. Educação, 17(3), 199-204, 2013.

Lamar, A. R. (2015, 26-29 de setembro). Epistemologia, educação comparada e interculturalidade [Palestra]. Educere: XII Congresso Nacional de Educação, Campinas, SP, Brasil.

Lamarra, N. F. et al (2005). La Educación Comparada em América Latina: Situación y desafios para su consolidación académica. Revista Española de Educación Comparada, 11, p. 161-187.

Lander, E. (2005). Ciências sociais: saberes coloniais e eurocêntricos. In E. Lander. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas (pp.8-23). Clacso.

Lourenço Filho, M. B. (2004). Educação comparada (3.ed.). Inep-Mec.

Marginson S., & Mollis, M. (2001). “The Door Opens and the Tiger Leaps”: Theories and Reflexivities of Comparative Education for A Global Millennium, Comparative Education Review, 45(4), 581-651.

Martí, J. (2005). Nuestra América Losada.

Mignolo, W. D. (2005). La colonialidad a lo largo y a lo ancho: el hemisferio occidental en el horizonte colonial de la modernidad. In E. Lander (comp.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales Perspectivas Latinoamericanas (pp.246-365). Clacso.

Mignolo, W. D. (2007). La idea de América Latina. La herida colonial y la opción decolonial Gedisa.

Mitter, W. (2012). Educação Comparada na Europa. In R. Cowen etal (Orgs). Educação Comparada: Panorama Internacional e Perspectivas (pp.115-130). Unesco; Capes.

Noah, H. J., & Eckstein, M. A. (1969). Towards a science of comparative Education The MacMillan Company.

Nóvoa, A. (1998). Histoire et Comparaison (Essais sur l’Éducation) Educa.

Nóvoa, A., & Schriewer, J. (2000). A difusão mundial da escola: alunos, professores, currículo-pedagogia Educa.

Pérez Gómez, A. I. (1998). Compreender o ensino na escola: modelos metodológicos de investigação educativa. In J. G. Sacristán & A. I. Perez Gómez (Orgs.). Compreender e transformar o ensino (4.ed., pp.89-106). Artmed.

Pinto, G. A. T. (1992). A experiência didática: uma abordagem fenomenológica [Tese de Doutorado, Universidade Estadual de Campinas]. Repositório de Produção Científica e Intelectual da Unicamp.

Popkewitz, T. S. (1997). Reforma Educacional: uma política sociológica – poder e conhecimento em educação Artes Médicas.

Popkewitz, T. S. (2004). A Reforma como Administração Social da Criança: a globalização do conhecimento e do poder. In N. Burbules & C. A. Torres (Orgs.). Globalização e Educação: perspectivas críticas (pp.107-125). Artmed.

Quijano, A. (2005). Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In E. Lander (Org.) A Colonialidadedo saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latinoamericanas (pp.34-78). Clacso.

Quijano, A. (2007). Colonialidad del poder y clasificación social. In S. Castro Gómez & R. Grosfoguel (Orgs.). El giro decolonial: Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global (pp.80-98). Siglo del Hombre Editores.

Ramón Ruiz, G., & Acosta, F. M. (2017) Comparative Education in Latin America: historical traditions, circulation of themes and contemporary uses and perspectives in pedagogical studies. Revista Educação, Sociedade e Culturas, 1-18. 2017.

Rosar, M. F. F., & Krawczyk, N. R. (2001). Diferenças e Homogeneidade: Elementos para o Estudo da Política Educacional em Alguns Países da América Latina. Revista Educação & Sociedade, 22(75), 33-47.

Rust, V. D. etal. (2012). Reflexões sobre o desenvolvimento da educação comparada. In R. Cowen etal. (Orgs.). Educação Comparada: Panorama Internacional e Perspectiva (pp.65-83). Unesco; Capes.

Sadler, M. E. (1964). How far can we learn anything of practical value from the study of foreign systems of education. Comparative Education Review, 7, 307-314. (Obra original publicada em 1900)

Sánchez Gamboa, S. A. (1996). Epistemologia da pesquisa em educação Praxis.

Sánchez Gamboa, S. A. (2007). Pesquisa em Educação: Métodos e Epistemologias Argos.

Santos, B. S., & Meneses, M. P. (Org.). (2010). Epistemologias do Sul Cortez.

Schriewer, J., (1993). El método comparativo y la necesidad de externalización: criterios metodológicos y conceptos sociológicos. In J. Schriewer & F. Pedró (Orgs.) Manual de Educación Comparada: Vol. 2 - Teorías, Investigaciones, Perspectivas (pp.98-116). PPU.

Schriewer, J. (2001). Formas de Externalização no Conhecimento Educacional. Educa.

Schriewer, J. (2018) Pesquisa em educação comparada sob condições de interconectividade global Oikos.

Souza, C. S. S., & Streck, R. (2019). Pesquisa em educaçao comparada sob condições de interconectividade global. Reflexão e Ação, 27(3), 260-268.

Torres, C. A., & Schugurensky, D. (2001). La economía política de la educación superior en la era de la globalización neoliberal: América Latina desde una perspectiva comparatista. Perfiles educativos, 23(92), 6-31.

Walsh, C. (2007). Interculturalidad y colonialidad del poder. Un pensamiento y posicionamiento “otro” desde la diferencia colonial In S. Castro-Gómez & R. Grosfoguel (Orgs.). El giro Decolonial: Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global (pp.45-64). Siglo del Hombre Editores.

Yarza De Los Ríos, A. (2005). Travesías: apuntes para una epistemología y una pedagogía de la educación especial en Colombia. Revista de Pedagogía, 26(76), 281-305.

Zemelman, H. (1999). Epistemología y política en el conocimiento socio-histórico. In J. Maerk & M. Cabrolié. ¿Existe una epistemología Latinoamericana? Construcción del conocimiento en América Latina y el Caribe (pp.47-71). Plaza y Valdés.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Pro-Posições

Downloads

Download data is not yet available.