Banner Portal
Challenges and opportunities for participation in extracurricular school futsal
PDF (Português (Brasil))
PDF

Keywords

Sport
School
Futsal
Gender
Education

How to Cite

OLIVEIRA, Flavia Volta Cortes de; RICCI, Christiano Streb; MARQUES, Renato Francisco Rodrigues. Challenges and opportunities for participation in extracurricular school futsal: perceptions of high school girls. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 33, p. e20200059, 2022. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670517. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The participation of women in men preserve sports, such as futsal, is permeated by struggles for spaces and legitimacy, including in the school context. For boys, moving is valued, whereas girls are taught to be quieter, making it difficult to access certain sports activities. This study aimed to analyze the challenges and opportunities for women participation in extracurricular school futsal, from the perspective of high school students from a private school. Data were obtained with semi-structured interviews and analyzed based on the Grounded Theory. The school’s initiative to offer the opportunity for practice, the students’ heterodox attitudes, the support of parents, and feeling of belonging to the group, make it possible for girls to play a legitimate role in futsal at this school.

PDF (Português (Brasil))
PDF

References

Altmann, H. et al. (2012). Corpo e movimento: produzindo diferenças de gênero na educação infantil. Pensar a prática, 15(2), 272-550.

Altmann, H., & Reis, H. H. B. (2013). Futsal feminino na América do Sul: Trajetórias de enfrentamentos e de conquistas. Movimento, 19(3), 211-232.

Altmann, H. et al. (2018). Gênero e cultura corporal de movimento: práticas e percepções de meninas e meninos. Revista Estudos Feministas, 26, 1-16.

Anderson, E., & White, A. (2018) Sport, theory and social problems: A critical introduction (2. ed). Routledge.

Barreira, J. et al. (2018). Produção acadêmica em futebol e futsal feminino: estado da arte dos artigos científicos nacionais na área da educação física. Movimento, 24(2), 607-618.

Boaventura, P. L. B., & Vaz, A. F. (2010, 23-26 agosto). Políticas do corpo feminino: a(s) identidade(s) feminina(s) em atletas de Ginástica Rítmica (GR) [Apresentação de artigo]. Fazendo Gênero 9: Diásporas, Diversidades, Deslocamentos, Florianópolis, SC, Brasil.

Bourdieu, P. (1986). The forms of capital. In J. F. Richardson (Ed.), Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education (pp. 241–258). Greenword Press.

Bourdieu, P. (1983). Questões de sociologia Marco Zero.

Bourdieu, P. (1998). Capital social: Notas provisórias. In M. A. Nogueira & A. Catani (Orgs.), Escritos de Educação (pp. 65-69). Vozes.

Bourdieu, P. (2011) Razões Praticas: sobre a teoria da ação (11. ed.) Papirus.

Bourdieu, P. (2014a). A Dominação Masculina Best Bolso.

Bourdieu, P. (2014b). Notas provisórias sobre a percepção social do corpo. Pro-Posições, 25(1), 247-256. https://doi.org/10.1590/S0103-73072014000100014

Bourdieu, P., & Passeron, J. C. (2014). Os Herdeiros: os estudantes e a cultura UFSC.

Castejón, F. J., & Giménez, F. J. (2015). Teachers’ perceptions of physical education content and influences on gender differences. Motriz: Revista de Educação Física, 21(4), 375-385.

Charmaz, K. (2009). A construção da teoria fundamentada: guia prático para análise qualitativa (2. ed). Artmed.

Coakley, J. (2015). Assessing the sociology of sport: On cultural sensibilities and the great sport myth. International Review for the Sociology of Sport, 50(4-5), 402-406.

Coakley, J. (2017). Sport in society: issues and controversies (12. ed). McGrath-Hill Education.

Daolio, J. (2002). Cultura Educação Física e futebol Editora da Unicamp.

Delaney, T, & Madigan, T. (2009). The sociology of sports: An introduction Mcfarland & Company, inc. Publishers.

Dunning, E. G., & Sheard, K. G. (1973). The Rugby Football Club as a Type of “Male Preserve”: Some Sociological Notes. International Review of Sport Sociology, 8(3), 5-24.

Elias, N., & Dunning, E. (1992). A busca da excitação: Desporto e lazer no processo civilizacional Difel.

Goellner, S. V. (2005). Mulheres e futebol no Brasil: entre sombras e visibilidades. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, 19(2), 143-151.

Goellner, S. V. (2007). Feminismos, mulheres e esportes: questões epistemológicas sobre o fazer historiográfico.Movimento, 13(2), 171-196.

Hodkinson, P., Anderson, G. et al. (2007) Learning cultures in further education. Educational Review, 59(4), 399-413.

Hodkinson, P., Biesta, G. et al (2007). Understanding learning cultures. Educational Review, 59(4), 415-427.

Hodkinson, P. et al. (2008). Understanding Learning Culturally: Overcoming the Dualism Between Social and Individual Views of Learning. Vocations and Learning, 1(1), 27-47.

Marques, R. F. R. (2015). O conceito de esporte como fenômeno globalizado: pluralidade e controvérsias. Revista Observatorio del Deporte, 1, 147-185.

Mascarin, R. B. et al. (2017). Feminilidade e Preconceito de Gênero no Futsal: Uma perspectiva de atletas brasileiras. Fluxos & Riscos, 2(2), 83-96.

Mascarin, R. B. et al. (2019). Brazilian women elite futsal players’ career development: diversified experiences and late sport specialization. Motriz, 25(2), 1-10.

Minayo, M. C. S. (2006). O desafio do conhecimento: Pesquisa qualitativa em saúde (9. ed). Hucitec.

Oliveira, F. V. C. et al. (2019). The women inclusion on rugby: perceptions of Brazilian national team players. Motriz, 25(3), 1-7.

Oliveira, F. V. C et al. (2017, 3-8 dezembro). Futsal escolar como espaço de reserva masculina: análise da participação feminina nos Jogos Escolares do Estado de São Paulo/Brasil, região de Ribeirão Preto/SP, entre os anos de 2010 e 2016 [Apresentação de artigo]. XXXI Congresso Alas, Montevidéu, Uruguai.

Pfister, G., & Bandy, S. J. (2018). Gender and sport. In R. Giulianotti (Ed.), Routledge handbook of the sociology of sport (pp. 220-230). Routledge.

Salvini, L. et al. (2012). A violência simbólica e a dominação masculina no campo esportivo: algumas notas e digressões teóricas. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, 26(3), 401-410.

Salvini, L., & Marchi Júnior., W. (2015). O aprendizado pelo corpo: conceitos de Pierre Bourdieu para uma leitura do futebol feminino. Revista Tempos e Espaços em Educação, 8(15), 179-181.

Salvini, L., & Marchi Júnior, W. (2016). “Guerreiras de chuteiras” na luta pelo reconhecimento: relatos acerca do preconceito no futebol feminino brasileiro. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, 30(2), 303-311.

Sanches, S. M., & Rubio, K. (2011). A prática esportiva como ferramenta educacional: trabalhando valores e a resiliência. Educação e Pesquisa, 37(4), 825-842.

Santana, W. C., & Reis, H. H. B. (2003). Futsal feminino: perfil e implicações pedagógicas. Revista brasileira de Ciência e movimento, 11(4), 45-50.

Scaglia, A. J. (2011). O futebol e as brincadeiras de bola: a família dos jogos com os pés Phorte.

Silveira, R., & Stigger, M. P. (2010). Ocio y homosexualidad: um estúdio etnográfico sobre el asociativismo deportivo de mujeres, em el contexto de um deporte dicho masculino. Polis: Revista Latinoamericana, 26, 133-155.

Silveira, R., & Stigger, M. P. (2013). Jogando com as feminilidades: um estudo etnográfico em um time de futsal feminino de Porto Alegre. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 35(1), 179-194.

Souza, A. C. F., & Martins, M. Z. (2018). O paradoxo da profissionalização do futsal feminino no Brasil: entre o esporte e outra carreira. Pensar a prática, 21(1), 26-39.

Strauss, A., & Corbin, J. (2008). Pesquisa Qualitativa: técnicas e procedimentos para o desenvolvimento de Teoria Fundamentada (2. ed). Artmed.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Pro-Posições

Downloads

Download data is not yet available.