Banner Portal
The epistemological status of Philosophy Teaching
PDF (Português (Brasil))
PDF

Keywords

Philosophy teaching
Field of knowledge
Epistemological foundation
Philosophy
Education
Philosophy of education

How to Cite

VELASCO, Patrícia Del Nero. The epistemological status of Philosophy Teaching: a discussion of the area from its authors. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 33, p. e20200018, 2022. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671531. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article is based on the assumption that there is, in Brazil, an autonomous field of knowledge that we can call Philosophy Teaching. This assumption, in turn, is based on bibliographic and technical productions, as well as on studies conducted by members of the Philosophizing and Teaching to Philosophize Working Group of the Brazilian National Association of Graduate Studies in Philosophy (ANPOF). It aims to present the specificities of this subarea and its epistemological foundation - discussing the locus of Philosophy Teaching in relation to educational issues and philosophical problems; to Education, Philosophy and Philosophy of Education. An unusual material will be used for this: the statements of those who are part of the philosophy teaching community.

PDF (Português (Brasil))
PDF

References

Bourdieu, P. (1983). O campo científico. In R. Ortiz (Org.), Pierre Bourdieu: Sociologia (P. Montero & A. Auzmendi, Trads., pp. 122-155). Ática.

Bourdieu, P. (1989). A gênese dos conceitos de habitus e de campo. In P. Bourdieu, O poder simbólico (F.T., Trad., pp. 59-73). Difel.

Bourdieu, P. (2003). Lições de aula (E. O. Rangel, Trad.). Ática.

Bourdieu, P. (2004a). Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico (D. B. Catani, Trad.). UNESP.

Bourdieu, P. (2004b). Para uma sociologia da ciência (P. E. Duarte, Trad.). Edições 70.

Bourdieu, P. (2004c). Coisas Ditas (C. R. da Silveira & D. M. Pegorim, Trad.) Brasiliense.

Gallo, S., & Kohan, W. O. (2000). Apresentação. In S. Gallo, & W. Kohan (Org.), Filosofia no ensino médio (pp. 7-10). Vozes.

Gatti, B. A. (2008, jan./dez.). A pesquisa na pós-graduação e seus impactos na educação. Nuances: estudos sobre Educação, ano XIV, 15(16), 35-49.

Gelamo, R. P. (2010). O ensino de filosofia no Brasil: um breve olhar sobre algumas das principais tendências no debate entre os anos de 1934 a 2008. Educação e Filosofia, 24(48), 331-350.

Guimarães, M. S. (2013). A pesquisa do professor de filosofia no ensino médio. In M. Carvalho, & V. Figueiredo (Orgs.), Filosofia Contemporânea: Arte, ciências humanas, educação, religião (1. ed., Vol. 9, pp. 341-351). ANPOF.

Perencini, T. B. (2017). Uma arqueologia do ensino de filosofia no Brasil: formação discursiva na produção acadêmica de 1930 a 1968 Cultura Acadêmica.

Velasco, P. D. N. (2018). O filósofo-funcionário e o professor-filósofo: sobre os sentidos do filosofar hoje. In J. da C. Dutra, & R. Goto (Orgs.), O filosofar, hoje, na pesquisa e no ensino de filosofia (pp. 63-74). IFC.

Velasco, P. D. N. (Org.). (2019). Ensino – de qual? – Filosofia: ensaios a contrapelo Oficina Universitária; Cultura Acadêmica.

Velasco, P. D. N. (2020). Filosofar e Ensinar a Filosofar: registros do GT da ANPOF – 2006-2018 NEFI Edições.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Pró-Posições

Downloads

Download data is not yet available.