Banner Portal
Retreat and collect reading and writing
PDF (Português (Brasil))
PDF

Keywords

Reading
Writing
Montage
Aesthetic
Education

How to Cite

CAMPESATO, Maria; RODRIGUES, Elisandro; SCHULER, Betina. Retreat and collect reading and writing: for an aesthetical assemblage of thought. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 33, p. e20200106, 2022. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671649. Acesso em: 6 jul. 2024.

Abstract

This article aims to explore, by means of education, philosophy and visual arts, the aesthetical possibilities of reading and writing. Therefore, a conversation is drawn authors and authoress, the stoic philosopher Seneca, the Walter Benjamin, the image philosopher Didi-Huberman, and the plastic artist Elida Tessler, to think the concepts of collection and assembling about writing and reading to think the difference. In this way, rather than understanding reading and writing as informative functions, the article discusses its political, aesthetical, and ethical dimensions that crosses modes of existence in the present, like a phosphorus that sparks in a moment.

PDF (Português (Brasil))
PDF

References

Agamben, G. (2018). O fogo e o relato: Ensaios sobre criação, escrita, arte e livros Boitempo.

Aquino, J. G., & Sayão, R. (2004). Da construção de uma escola democrática: a experiência da Emef Amorim Lima. ECCOS: Revista Científica, 6(2), 15-38.

Aquino, J. G. (2011). A escrita como modo de vida: conexões e desdobramentos educacionais. Educação e Pesquisa, 37(3), 641-656.

Barthes, R. (2004). O rumor da língua (2.ed.). Martins Fontes.

Benjamin, W. (1984). Origem do drama barroco Alemão Editora Brasiliense.

Benjamin, W. (1994). Obras Escolhidas I: Magia e Técnica, arte e política - ensaios sobre literatura e história da cultura Brasiliense.

Benjamin, W. (2013). Rua de mão única: Infância berlinense - 1900 Autêntica Editora.

Benjamin, W. (2018). Passagens Editora UFMG.

Compagnon, A. (1996). O trabalho de citação Editora UFMG.

Compagnon, A. (2016). La seconde main ou le travail de la citation Éditions du Seuil.

Corpas, I. V. (2017). In girum imus nocte et consuminur igni: Del laberinto al circuito. Algumas notas sobre el andar como prática estético-políticca. Quintana: Revista do Departamento de História da Arte, 16, 325-338.

Didi-Huberman, G. (2009). Ser Crânio: Lugar, Contato, Pensamento, Escultura C/Arte.

Didi-Huberman, G. (2012). Imagens apesar de tudo. KKYM.

Didi-Huberman, G. (2013a). Cascas Revista Serrote.

Didi-Huberman, G. (2013b). Cuando las imágenes toman posición A. Machado Libros.

Didi-Huberman, G. (2015). Diante do Tempo: História da arte e anacronismo das imagens Editora UFMG.

Didi-Huberman, G. (2017a). Cascas Editora 34.

Didi-Huberman, G. (2017b). Quando as imagens tomam posição Editora UFMG.

Didi-Huberman, G. (2018). Imagens-ocasiões Foto Imagem e Arte Ltda.

Flusser, V. (2010). A escrita: Há futuro para a escrita? Annablume.

Foucault, M. (2006a). A hermenêutica do sujeito (2ed.). Martins Fontes.

Foucault, M. (2006b). A escrita de si. In Ética, sexualidade, política (2.ed., pp.144-162). Forense Universitária.

Foucault, M. (2009). O que é um autor? In Estética: Literatura e pintura, música e cinema (pp.264-298). Forense Universitária.

Freitas Filho, A. (2006) Raro mar (2002-2006) Companhia das Letras.

Garcia, M. (2017) Câmara Lenta Companhia das Letras.

Han, B. (2015). Sociedade do Cansaço Vozes.

Hadot, P. (2014). O que é a filosofia antiga? Trad. de DionDavi Macedo. São Paulo: Loyola.

Jacques, P. B. (2018). Pensar por montagens. In P. B. Jacques & M. S. Pereira (Orgs.). Nebulosas do pensamento urbanístico - Tomo I: Modos de Pensar (pp.206-234). EDUFBA.

Kastrup, V., & Barros, L. P. (2009). Livração: intervenção de uma oficina de leitura num território habitado pela violência. Em Debate, 8, 1-17.

Konder, L. (1999). Walter Benjamin, o marxismo da melancolia Civilização Brasileira.

Lispector, C. (1998). Felicidade clandestina. In Felicidade clandestina Rocco.

Marrou, H. (2017). História da Educação na Antiguidade Kírion.

Ó, J. M. R. (2017). Seminário de Investigação e Orientação: A Escrita Científica e a Formação Avançada [Relatório sobre a unidade curricular não publicado]. Instituto de Educação da Universidade de Lisboa.

Perec, G. (1989). L ́infra-ordinaire Éditions Du Seuil.

Perec, G. (2000). Espèce d’espaces Galilée.

Perec, G. (2010). Aproximações do que? Revista Alea, 2(1), 178-180.

Rancière, J. (1995). Políticas da escrita Editora 34.

Rodrigues, E., & Schuler, B. (2019). Montagem do pensamento e da escrita acadêmica em educação: conversações entre Deleuze e Didi-Huberman. ETD: Educação Temática Digital, 21(1), 23-46.

Sêneca, L. A. (2011). Sobre a brevidade da vida LP&M.

Sêneca, L. A. (2012). Da vida retirada. In Da tranquilidade da alma da alma, precedido da Vida retrada e seguido de Da Felicidade LP&M, 17-32.

Sêneca, L. A. (2018). Cartas a Lucílio Fundação Calouste Gulbenkian.

Tessler, E. (2012). Você me da a sua palavra? Do silêncio ao murmúrio utópico do artista. Organon: Revista do Instituto de Letras, 27(53), 199-210.

Tessler, E. (2020). Word Work World: O universo da palavra dada. Revista de Comunicação e Linguagens, 52, 25-36.

Veyne, P. (2016). Sêneca e o Estoicismo Três Estrelas.

Villa-Forte, L. (2019). Escrever sem escrever: Literatura e apropriação no século XXI Ed. PUC-Rio; Relicário.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Pró-Posições

Downloads

Download data is not yet available.