Banner Portal
Student council and democratic school management in control societies
REMOTO (Português (Brasil))
REMOTO

Keywords

Curriculum
Democratic management
Student council
Control societies

How to Cite

SANTOS, Amarildo Inácio dos; CERVI, Gicele Maria. Student council and democratic school management in control societies. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 33, p. e20210049, 2022. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671693. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

We present the results of a survey conducted with students who are members of a student council at a public school in Santa Catarina. We seek to answer the question: what subject is the school producing in contemporary democracy? Based on post-structuralism, we aim to problematize the democratic practices of a student council. We used Deleuze, Guattari, and Foucault as our main theoretical framework. For data collection, we used a field diary composed of audios recorded at council meetings and transcriptions. Although the student council reflects on democratic management and establishes a space of multiple possibilities, it operates simultaneously as an extension of the curriculum by producing the docile, useful, and participative subject demanded by our time.

REMOTO (Português (Brasil))
REMOTO

References

Brown, W. (2019). Nas ruínas do neoliberalismo: a ascensão da política antidemocrática no ocidente Editora Filosófica Politeia.

Cervi, G. M. (2013). Política de gestão escolar na sociedade de controle Achiamé.

Constituição da República Federativa do Brasil. (1988). Brasília, DF: Congresso Nacional. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm

Chamayou, G. (2020). A sociedade ingovernável: uma genealogia do liberalismo autoritário Ubu Editora.

Corazza, S., & Silva, T. T. (2003). Composições Autêntica.

Deleuze, G. (1976). Nietzsche e a filosofia Editora Rio.

Deleuze, G. (2013). Conversações, 1972-1990 Ed.34.

Deleuze, G. (2018). Diferença e repetição Paz e Terra.

Deleuze, G., & Guattari, F. (2004). O anti-Édipo: capitalismo e esquizofrenia Assírio & Alvim.

Deleuze, G., & Guattari, F. (2011). Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia (Vol. 1). Rio de Janeiro: Ed. 34.

Deleuze, G., & Guattari, F. (2012). Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia (Vol. 5). Ed. 34.

Dreyfus, H. L., & Rabinow, P. (1995). Michel Foucault, uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica Forense Universitária.

Dussel, I., & Caruso, M. (2003). A invenção da sala de aula: uma genealogia das formas de ensinar Moderna.

Foucault, M. (1988). História da sexualidade I: A vontade de saber Edições Graal.

Foucault. M. (2004). Ética, sexualidade, política Forense Universitária.

Foucault, M. (2006). Estratégia, poder, saber Forense Universitária.

Foucault, M. (2007). Vigiar e punir: nascimento da prisão Vozes.

Foucault, M. (2008). Segurança, território e população: curso dado no College de France (1977-1978) Martins Fontes.

Laval, C. (2004). A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público Editora Planta.

Lei n.º 9394, de 20 de dezembro de 1996 (1996, 23 de dezembro). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, seção 1. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm

Lei n.º 13 005, de 25 de junho de 2014 (2014, 25 de junho). Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, seção 1. http://pne.mec.gov.br/

Libâneo, J. C., De Oliveira, J. F., & Toschi, M. S. Educação escolar: políticas estrutura e organização (10a ed.). Cortez, 2012.

Lopes, A. C., & Macedo, E. (2011). Teorias de currículo Cortez.

Popkewitz, T. S. (2001). Lutando em defesa da alma: a política do ensino e a construção do professor Artmed Editora.

Sibilia, P. (2012). Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão Contraponto.

Tótora, S. (2006). Democracia e sociedade de controle. Verve Revista semestral autogestionária do Nu-Sol (10). DOI: https://doi.org/10.23925/verve.v0i10.5441.

Varela, J., & Alvarez-Uria, F. (1991). Arqueologia de la escuela Ediciones Endymion.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Pró-Posições

Downloads

Download data is not yet available.