Abstract
This article analyzes the theorization that has been undertaken about "playing and movement" and that can be considered as a possibility to support the intervention of Physical Education with Early Childhood Education. In methodological terms, it operates with some keys of reading and interpretation, attempting to understand childhood concepts; of body and movement which dialogue with "playing and moving", as well as identifying the definition of what would be the object of teaching Physical Education in Early Childhood Education and the definition of the teacher's role in this context. Then, it makes some considerations regarding the potentials, limits, and challenges of this theorization for Physical Education in Early Childhood Education.
References
Almeida, F. Q., Ghidetti, F. F., & Bracht, V. (2013). A presença da fenomenologia na/da Teoria do Se-movimentar Humano (TSMH) brasileira. Pensar a Prática, 16(3), 886-902. https://www.revistas.ufg.br/fef/article/download/19554/15257/ Doi: 10.5216/rpp.v16i3.19554
Arendt, H. (1990). Entre o passado e o futuro (M. W. Barbosa, Trad.). Perspectiva, 1990.
Bardin, L. (2020). Análise de conteúdo 5a ed. São Paulo: Edições 70.
Bracht, V. (2019). A Educação Física Escolar no Brasil o que ela vem sendo e o que pode ser: Elementos de uma teoria pedagógica para a Educação Física. Ed. Unijuí.
Bracht, V. (2000). Esporte na escola e esporte de rendimento. Revista Movimento, I(12), XIV-XXIV.
Bracht, V., & Almeida, F. Q. (2019). Pedagogia Crítica da Educação Física: dilemas e desafios na atualidade. Movimento, 25(25001), 1-15. https://doi.org/10.22456/1982-8918.96196
Castro, F. B., & Kunz, E. (2015) O controle da subjetividade e das experiências corporais sensíveis: implicações para o brincar e se-movimentar da criança. Motrivivência, 27(45), 44-57. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2015v27n45p44
Costa, A. R., Barros, T. E. S., & Kunz, E. (2018). O brincar como construção racional nas aulas de Educação Física. Motrivivência, 30(53), 196-208. http://dx.doi.org/10.5007/2175-8042.2018v30n53p196.
Costa, A. R., Souza, M. F., Miranda, D., & Kunz, E. (2016) Brincar e se-movimentar da criança: a imprescindível necessidade humana em extinção? Corpoconsciência, 19(3), 45-52. https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/4148
Gomes-da-Silva, E. (2007). Educação (Física) Infantil: se-movimentar e significação. [Dissertação de Mestrado, Centro de Desportos]. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC. https://repositorio.ufsc.br/xmlui/bitstream/handle/123456789/90344/240545.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Gomes-da-Silva, E., Kunz, E., & Sant´Agostino, L. H. F. (2010). Educação (física) infantil: território de relações comunicativas. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 32(2-4), 29-42.
Ghidetti, F. F. (2012). A teoria do “se-movimentar” humano (TSMH) em questão: limites e possibilidades para uma teoria da educação física. [Dissertação de Mestrado em Educação Física, Programa de Pós-Graduação em Educação Física]. Universidade Federal do Espírito-Santo, Vitória.
Ghidetti, F. F., Almeida, F. Q., & Bracht, V. (2014, jul./dez.). Merleau-Ponty, Linguagem e Fenomenologia na Educação Física. P O I É S I S – Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação, 8(14), 318-333. http://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/article/view/2316 Doi http://dx.doi.org/10.19177/prppge.v8e142014318-333
Honoré, C. (2009). Sob pressão. Record.
Kunz, E. (Org.). (2005). Didática da Educação Física 2 (3a ed.). Ed. Unijuí.
Kunz, E. (2007). Educação Física a questão da Educação Infantil. In Grunennvaldt, J.T., Schneider, O., Kuhn, R., & Ribeiro, S. D. D. (Orgs.), Educação Física, Esporte e Sociedade: temas emergentes (Vol. 1, pp. p. 105-117). Universidade Federal de Sergipe, Departamento de Educação Física.
Kunz, E. (Org). (2015). Brincar & Se-Movimentar: tempos e espaços de vida da criança Unijuí.
Kunz, E., & Costa, A. R. (2015). A imprescindível e vital necessidade da criança: brincar e se-movimentar. In E. Kunz (Org.), Brincar & Se-Movimentar: Tempos e Espaços de vida da criança (pp. 13-37). Unijuí,
Machado, M. M. (2010). Merleau-Ponty & a Educação Autêntica.
Machado, M. M. (2013). Fenomenologia e Infância: o direito da criança a ser o que ela é. Revista Educação Pública, 22(49), 249-264. https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/913 . Doi: 10.29286/rep.v22i49/1.913
Maturana, H., & Verden-Zoller, G. (2004). Amar e brincar: fundamentos esquecidos do humano Palas Athena.
Oaklander, V. (1980). Descobrindo crianças: a abordagem gestáltica com crianças e adolescentes (5a ed.). Summus.
Richter, A. C., Bassani, J., & Vaz, A. F. (2015). Entrevista com Manuel Jacinto Sarmento: infância, corpo e educação física. Florianópolis, Cadernos de Formação da RBCE, 6(2),11-37. http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/2182
Rocha, M. C. (2011). Forma escolar, educação física e educação infantil: (im)pertinência. [Dissertação de Mestrado, Centro de Educação Física e Desportos]. Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, ES. http://www.educacaofisica.ufes.br/pt-br/pos-graduacao/PPGEF/detalhes-da-tese?id=5117
Santin, S. (1994). Educação física: da alegria do lúdico à opressão do rendimento EST/ESEF-UFRGS.
Sarmento, M. J. (2013). A sociologia da infância e a sociedade contemporânea: desafios conceituais e praxeológicos. In R. T. Ens, & M. C. Garanhani (Orgs.), Sociologia da infância e a formação de professores (pp. 13-46). Champagnat.
Simon, H. S., & Kunz, E. (2014). O brincar como diálogo/Pergunta e não como resposta à prática pedagógica. Movimento, 20(1), 75-94. https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/39749, https://doi.org/10.22456/1982-8918.39749
Stavisk, G., Surdi, A., & Kunz, E. (2013). Sem tempo de ser criança: a pressa no contexto da educação de crianças e implicações nas aulas de Educação Física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 35(1), 113-128. https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32892013000100010
Surdi, A. G., & Kunz, E. (2010). Fenomenologia, movimento humano e a educação física. Revista Movimento, Porto Alegre, 16(4), 263-290. https://doi.org/10.22456/1982-8918.16075
Surdi, A. C., Melo, J. P., & Kunz, E. (2016). O brincar e o se-movimentar da criança como manifestação artística.Licere, 19(3), 225-252. http://docs.bvsalud.org/biblioref/2020/05/847529/1293-texto-do-artigo-4522-1-10-20160824.pdf
Vaz, A. F. (1995). A filosofia na educação física: soltando as amarras e a capacidade de ser negatividade. In A. Ferreira Neto, S. V. Goelnner, & V. Bracht. (Orgs.), As Ciências do Esporte no Brasil (pp. 165-191). Autores Associados.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Pró-Posições