Banner Portal
Self-regulating strategies for learning and teacher training
REMOTO (Português (Brasil))
REMOTO

Keywords

Learning strategies
Self-regulation of learning
Systematic review

How to Cite

COSTA, Elis Regina da; ASSIS, Maria Paulina de; TEIXEIRA, Isabela Victória. Self-regulating strategies for learning and teacher training: a systematic review of the period 2014-2019. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 33, p. e20200070, 2022. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671720. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This study carried out a systematic review of self-regulating strategies for learning in works defended between 2014 and 2019, using the descriptors “learning strategies”, “self-regulation of learning” and “self-regulated learning”. Thirteen dissertations and 5 theses were analyzed and defended in 22 universities (15 public and seven private ones). Most of them are from the Southeast and South regions of Brazil. The undergraduate level was the most researched, with the majority of studies using the descriptive-correlational design and the quantitative approach. The main themes were the use of self-regulation/learning strategies by students. The work with teachers focused on interventions in pre-and in-service training. Finally, we point out gaps and contributions to education.

REMOTO (Português (Brasil))
REMOTO

References

Antunes, E. B. (2016). Contribuições do Pibid: Autorregulação da aprendizagem e formação autônoma em foco [Dissertação de Mestrado, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas]. http://www.catalogodeteses.capes.gov.br/catalogo-teses/

Araújo, D. F. (2014). As contribuições da metacognição a formação continuada de professores: Uma experiência rumo à aprendizagem e ao ensino [Dissertação de Mestrado, Escola de Educação e Humanidades, Pontifícia Universidade Católica do Paraná]. http://www.catalogodeteses.capes.gov.br/catalogo-teses/

Avila, L. T. G. (2017). Autorregulação da aprendizagem no estágio de licenciatura em educação física: Proposta formativa ancorada na pesquisa-ação [Tese de Doutorado, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas]. http://www.catalogodeteses.capes.gov.br/catalogo-teses/

Avila, Luciana Toaldo Gentilini., Pranke, Amanda., & Frison, Lourdes Maria Bragagnolo. (2018). O uso de estratégias autorregulatórias para aprender e para ensinar: Formação de professores. Perspectiva, 36(4), 1265-1280. https://doi.org/10.5007/2175-795x.2018v36n4p1265

Bilhalba, L. P. (2019). As potencialidades de uma intervenção pedagógica ancorada na autorregulação da aprendizagem para a formação docente em Física [Tese de Doutorado, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas]. http://www.catalogodeteses.capes.gov.br/catalogo-teses/

Boruchovitch, E. (1999). Estratégias de aprendizagem e desempenho escolar: Considerações para a prática educacional. Psicol. Reflex. Crít, 12(2), 361-376. https://doi.org/10.1590/S0102-79721999000200008

Boruchovitch, E. (2014). Autorregulação da aprendizagem: Contribuições da psicologia educacional para a formação de professores. Revista da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, 18(3), 401-409. https://doi.org/10.1590/2175-3539/2014/0183759

Boruchovitch, E., Costa, E. R., & Neves, E. R. C. (2005). Estratégias de aprendizagem: Contribuições para a formação de professores nos cursos superiores. In M. C. R. A. Joly, A. A. A. Santos, & F. F. Sisto (Orgs.), Questões do cotidiano universitário (pp. 239-260). Casa do Psicólogo.

Boruchovitch, E., & Santos, A. A. A. (2015). Psychometric studies of the learning strategies scale for university students. Paidéia (Ribeirão Preto), 25(60), 19-27. https://doi.org/10.1590/1982-43272560201504

Briner, R. B., & Denyer, D. (2012). Systematic review and evidence synthesis as a practice and scholarship tool. In D. M. Rousseau (Org.), Oxford Handbook of Evidence-Based Management: Companies, Classrooms and Research (pp. 112-129). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199763986.013.0007

Calzavara, A. A. K. (2019). Autorregulação, autoeficácia e uso de estratégias de aprendizagem na construção da performance de pianistas em diferentes níveis de formação [Dissertação de Mestrado, Centro de Educação, Comunicação e Artes, Departamento de Educação, Universidade Estadual de Londrina]. http://www.catalogodeteses.capes.gov.br/catalogo-teses/

Carvalho, W. O. (2017). Análise da autorreflexão de professores sobre a utilização de estratégias de aprendizagem no contexto educacional [Dissertação de Mestrado, Universidade do Vale do Sapucaí]. http://www.catalogodeteses.capes.gov.br/catalogo-teses/

Cobos, E. C. V. (2018). Estratégias metacognitivas na produção textual: Análise de seu impacto na escrita de resenhas [Dissertação de Mestrado, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo]. http://www.catalogodeteses.capes.gov.br/catalogo-teses/

Cunha, M. E. (2014). Motivação e estratégias para aprender de professores do Programa de Desenvolvimento Educacional - PDE [Dissertação de Mestrado, Centro de Educação, Comunicação e Artes, Departamento de Educação, Universidade Estadual de Londrina]. http://www.catalogodeteses.capes.gov.br/catalogo-teses/

Dias, L. C., & Boruchovitch, E. (2020). Estratégias de aprendizagem autorregulada e formação inicial de professores de Geografia: Uma revisão sistemática de literatura. Revista de educação PUC-Campinas, 25, 1-16. https://doi.org/10.24220/2318-0870v25e2020a4568

Evidence for Policy and Practice Information and Co-ordinating Centre. (2019). Why is it important to be systematic? https://eppi.ioe.ac.uk/cms/Default.aspx?tabid=69

Ganda, D. R. (2016). A autorregulação da aprendizagem de alunos em curso de formação de professores: Um programa de intervenção [Tese de Doutorado, Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas]. http://www.catalogodeteses.capes.gov.br/catalogo-teses/

Ganda, D. R., & Boruchovitch, E. (2018). A autorregulação da aprendizagem: Principais conceitos e modelos teóricos. Psic. da Ed, 46, 71-80. https://doi.org/10.5935/2175-3520.20180008

Gough, D., & Richardson, M. (2018). Systematic reviews. In P. Brough (Org.), Advanced Research Methods for Applied Psychology (pp. 75-87). Routledge.

Gough, D., Thomas, J., & Oliver, S. (2012). Clarifying differences between review designs and methods. Systematic reviews, 1(28), 1-9. https://doi.org/10.1186/2046-4053-1-28

Grant, M. J., & Booth, A. (2009). A typology of reviews: An analysis of 14 review types and associated methodologies. Health Information & Libraries Journal, 26(2), 91-108. https://doi.org/10.1111/j.1471-1842.2009.00848.x

Halcomb, E. J., & Fernandez, R. S. (2015). Systematic reviews. Nursing Standard, 29 (33), 45-51. https://ro.uow.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=3733&context=smhpapers

Hopewell, S., Clarke, M., & Mallett, S. (2005). Grey literature and systematic reviews. In H. R. Rothstein, A. J. Sutton, & M. Borenstein (Orgs.), Publication bias in meta-analysis: Prevention, assessment and adjustments (pp. 49-72). John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1002/0470870168.ch4

Kitchenham, B. (2004). Procedures for performing systematic reviews. Keele, 33, 1-26. http://www.inf.ufsc.br/~aldo.vw/kitchenham.pdf

Kofinas, A., & Saur-Amaral, I. (2008). 25 years of knowledge creation processes in pharmaceutical contemporary trends. Comportamento Organizacional e Gestão, 14(2), 257-280.

Machado, A., & Boruchovitch, E. (2018). Promovendo a autorregulação da aprendizagem em sala de aula: Considerações sobre modelos de intervenção e a formação de professores. Revista de Educação PUC-Campinas, 23(3), 337-348. https://doi.org/10.24220/2318-0870v23n3a4107

Muniz, M., & Caliatto, S. (2021). Avaliação de estratégias de aprendizagem no ensino médio e superior. Revista Educativa - Revista de Educação, 23(1), e7572. http://dx.doi.org/10.18224/educ.v23i1.7572

Mohallem, R. M. M. (2016). Estratégias de aprendizagem em universitários: avaliação e intervenção [Tese de Doutorado, Universidade São Francisco]. http://www.catalogodeteses.capes.gov.br/catalogo-teses/

Oliveira, K. L., Boruchovitch, E., & Santos, A. A. A. (2009). Estratégias de aprendizagem e desempenho acadêmico: Evidências de validade. Psic.: Teor. e Pesq, 25(4), 531-536.

Paez, A. (2017). Gray literature: An important resource in systematic reviewsJournal of Evidence-Based Medicine, 10(3), 233-240. https://doi.org/10.1111/jebm.12266

Pavesi, M. A. (2015). Análise da aprendizagem autorregulada de alunos de cursos à distância em função das áreas de conhecimento, faixa etária e sexo [Dissertação de Mestrado, Centro de Educação, Comunicação e Artes, Departamento de Educação, Universidade Estadual de Londrina]. http://www.catalogodeteses.capes.gov.br/catalogo-teses/

Ramos, A., & Faria, P. (2012). Literacia digital e literacia informacional: Breve análise dos conceitos a partir de uma revisão sistemática de literatura. Revista Linhas, 13(2), 29-50. https://doi.org/10.5965/1984723813022012029

Ramos, A., Faria, P., & Faria, Á. (2014). Revisão sistemática de literatura: Contributo para a inovação na investigação em Ciências da Educação. Revista Diálogo Educacional, 14(41), 17-36. https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.041.DS01

Ribeiro, J. B. (2014). As estratégias de aprendizagem na Educação de Jovens e Adultos [Dissertação de Mestrado, Universidade do Vale do Sapucaí]. http://www.catalogodeteses.capes.gov.br/catalogo-teses/

Roberto, M. C. (2014). O uso das estratégias de leitura na prática docente: Uma aliada a formação de leitores proficientes [Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual da Paraíba]. http://www.catalogodeteses.capes.gov.br/catalogo-teses/

Saur-Amaral, I. (2011). Towards a methodology for literature reviews in social sciences. Conferência - Investigação e Intervenção em Recursos Humanos, 3, 1-10. https://doi.org/10.26537/iirh.v0i3.1875

Schmucker, C., Bluemle, A., Briel, M., Portalupi, S., Lang, B., Motschall,E, Schwarzer, G., Bassler, D., Mueller, K. F., von Elm, E., Meerpohl, J. J., & OPEN Consortium (2013). A protocol for a systematic review on the impact of unpublished studies and studies published in the gray literature in meta-analyses.Systematic reviews, 2(24), 1-7. https://doi.org/10.1186/2046-4053-2-24

Silva, A. O. (2015). Formação continuada e autorregulação da aprendizagem: concepções e práticas de professores [Dissertação de Mestrado, Centro de Ciências Humanas e Sociais Aplicadas, Pontifícia Universidade Católica de Campinas]. http://www.catalogodeteses.capes.gov.br/catalogo-teses/

Silva, M. L. (2017). Estratégias de aprendizagem: Um estudo do Ensino Médio e Superior [Dissertação de Mestrado, Universidade do Vale do Sapucaí]. http://www.catalogodeteses.capes.gov.br/catalogo-teses/

Silva, P. M. M. (2015). Autorregulação da aprendizagem do aluno: Uma análise das práticas pedagógicas desenvolvidas por professores do Ensino Médio de um colégio particular do município de Londrina [Dissertação de Mestrado, Centro de Educação, Comunicação e Artes, Departamento de Educação, Universidade Estadual de Londrina]. http://www.catalogodeteses.capes.gov.br/catalogo-teses/

Thorpe, R., Holt, R., Macpherson, A., & Pittaway, L. (2005). Using knowledge within small and medium-sized firms: A systematic review of the evidence.International Journal of Management Reviews, 7(4), 257-281. https://doi.org/10.1111/j.1468-2370.2005.00116.x

Tortella, J., Rosário, P., & Polydoro, S. (2018). A autorregulação da aprendizagem: Formação de docentes e discentes no contexto educacional | Self-regulated learning: Teacher training and student’s education in the school context.Revista de Educação PUC-Campinas, 23(3), 329-336. https://doi.org/https://doi.org/10.24220/2318-0870v23n3a4326

Tortella, J. C. B., Tiba, A. M. M., & Ruas, J. A. C. (2020). O processo autorregulação da aprendizagem: Narrativas de professores de escolas públicas. Formação docente, 12(2), 69-92.

Tranfield, D., Denyer, D., & Smart, P. (2003). Towards a methodology for developing evidence-informed management knowledge by means of systematic review. British journal of management, 14(3), 207-222. https://doi.org/10.1111/1467-8551.00375

Tranfield, D., & Mouchel, D. D. (2002). Developing an evidence-based approach to management knowledge using systematic review Cranfield School of Management.

Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a self-regulated learner: An overview. Theory Into Practice, 41(2), 64-70. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4102_2

Zimmerman, B. J., & Schunk, D. H. (2011). Handbook of self-regulation of learning and performance Routledge.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Pró-Posições

Downloads

Download data is not yet available.