Banner Portal
The state of scientific knowledge production about dance
REMOTO (Português (Brasil))
REMOTO

Keywords

Knowledge production
Journals
Physical education
Dance

How to Cite

ALMEIDA, Duilio Queiroz de; GOMES, Leonardo do Couto; MEDEIROS, Cristina Carta. The state of scientific knowledge production about dance: a review in journals of physical education (1987-2020). Pro-Posições, Campinas, SP, v. 33, p. e20200146, 2022. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671722. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The present study aims to register the production of scientific articles about dance in national Physical Education journals. For this, we carried out a content analysis of articles published in 26 selected journals between 1987 and August 2020. We found 363 articles published in the proposed period, focusing on subjects, webqualis, and varied bibliographic references. Thus, it is possible to see where the national dance productions are, their highlights, and their main bibliographic references. In the end, we found that the discussions about dance and educational aspects are predominant, as well as the use of bibliographic references with a certain theoretical and practical proximity to dancing activities.

REMOTO (Português (Brasil))
REMOTO

References

Alves-Mazzotti, A. J. (2006). A “revisão da bibliografia” em teses e dissertações: meus tipos inesquecíveis – o retorno. In L. Bianchetti & A. M. N. Machado (Orgs.), A bússola do escrever: desafios e estratégias na orientação e escrita de teses e dissertações (pp. 25-44). Florianópolis: EdUFSC; São Paulo: Cortez.

Assis, N. S. B. de. (2018) A dança na escola: um mapeamento das produções discentes dos programas de pós-graduação no Brasil de 2012 a 2016 [Dissertação de mestrado, Universidade Federal do Paraná].

Bardin, L. (2011). Análise de Conteúdo São Paulo: Edições 70.

Brasileiro, L. T., & Nascimento Filho, M. J. do. (2017). A contribuição de Isabel Marques nas produções sobre “dança” e “ensino de dança” na Educação Física. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, 31(1), 223–233.

Brasileiro, L. T., Fragoso, D. F., & Gehres, A. D. F. (2020). Produção de conhecimento sobre dança e educação física no Brasil: analisando artigos científicos. Pro-posições, 31, 1–18.

Dart, J. (2014). Sports review: A content analysis of the International Review for the Sociology of Sport, the Journal of Sport and Social Issues and the Sociology of Sport Journal across 25 years. International Review for the Sociology of Sport, 49(6), 645–668.

David, M., & Sutton, C. (2011) Social Research London: SAGE.

Goellner, S. V. (1999). Gênero, Educação Física e Esporte. In S. B. Votre (Org.), Imaginário e representações sociais em Educação Física, esporte e Lazer (pp. 63-64). Rio de Janeiro: Rocco.

Guerra, I. C. (2006). Pesquisa qualitativa e análise de conteúdo: sentidos e formas de uso Estoril: Principia Editora.

Hamilton, L., & Hamilton, W. (1991). Classical ballet: balancing the cost of artistry and athleticism. Medical Problems of Performing Artists, 6(2), 39–44.

Melo, V. A., & Fortes, R. (2010). História do esporte: panorama e perspectivas. Fronteiras, 12(22), 11–35.

Morandi, C. (2006). O descompasso da dança e da educação física. In M. C. Strazzacappa, Entre a arte e a docência: a formação do artista da dança (pp. 35-36). Campinas: Papirus.

Muglia-Rodrigues, B., & Correia, W. R. (2013). Produção acadêmica sobre dança nos periódicos nacionais de Educação Física. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, 27(1), 91–99.

Nascimento, V. (2017). “Dançar dói, mas dói mais quando estou parada”: reflexões sobre o corpo na dança. Movimento, 23(3), 1079–1090.

Pacheco, A. J. P. (1998). Educação Física e dança: uma análise bibliográfica. Pensar a Prática, 2, 156–171.

Phillips, M. G. (2020). Sizing up Sport History Journals: Metrics, Sport Humanities, and History. The International Journal of the History of Sport , 37, 3–4.

Preston-Dunlop, V. (1998). Rudolf Laban: an Extraordinary Life Binsted: Dance Books.

Saraiva, M. C. (2003). Dança e Gênero na Escola: formas de ser e viver mediadas pela Educação Física [Tese de Doutorado, Faculdade de Motricidade Humana, Universidade Técnica de Lisboa].

Scialom, M. (2017). Laban plural: arte do movimento, pesquisa e genealogia da práxis de Rudolf Laban no Brasil São Paulo: Summus Editorial.

Scialom, M. (2009). Laban Plural: Um estudo Genealógico do legado de Rudolf Laban no Brasil [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal da Bahia].

Seippel, O. (2018). Topics and trends: 30 years of sociology of sport. European Journal for Sport and Society, 15(3), 288–307.

Souza, D. L., & Cunha, A. C. P. (2020). O perfil da produção de artigos relacionados com o esporte nos programas de pós-graduação em Educação Física no Brasil (2010-2016). Movimento, 26, 1–23.

Stinson, S. (1995). Uma pedagogia feminista para a dança da criança. Pro-posições, 6(3), 77–89.

Strazzacappa, M. (2006). Dança na educação: discutindo questões básicas e polêmicas. In M. Strazzacappa & C. Morandi. Entre a arte e a docência: a formação do artista da dança (pp. 23-24). Campinas: Papirus.

Teixeira, P. M. M.; Megid Neto, J. (2016). Investigando a pesquisa educacional. Um estudo enfocando dissertações e teses sobre o ensino de Biologia no Brasil. Investigações em Ensino de Ciências, 11(2), 261–282.

Wenetz, I., & Macedo, C. G. (2019). Masculinidade(S) No Balé: Gênero e Sexualidade Na Infância. Movimento, 25 https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/90474/55144

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Pró-Posições

Downloads

Download data is not yet available.