Banner Portal
Brazilian emancipation and principles of good education in the capital of Brazil (1827 - 1839)
REMOTO (Português (Brasil))
REMOTO

Keywords

Periodical press
Political education
Aurora fluminense

How to Cite

SOUZA, Maria. Brazilian emancipation and principles of good education in the capital of Brazil (1827 - 1839). Pro-Posições, Campinas, SP, v. 34, p. e20210043, 2022. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675207. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Studies on periodicals have demonstrated the power of this documentation as a political device in the correlation of forces between private and economic interests, in the transformations of public spaces. Accordingly, based on the theoretical-methodological perspective of the rigor of historical research and on the theoretical frameworks of “Imagined Community” and “Intellectual Mediator,” this work aimed to understand the motivations of the editors of the newspaper A Aurora Fluminense (1827–1839) to publish articles on education and public instruction on the pages of that periodical. We considered that the writers of that periodical aimed to communicate what they understood as truths as to the development of “public spirit” and potential patriots.

REMOTO (Português (Brasil))
REMOTO

References

Anderson, B. (2008). Comunidades imaginadas: reflexões sobre a origem e a difusão do nacionalismo.Companhia das Letras.

Alves, J. V. C. (2010). A defesa da constituição pelo jornal Aurora Fluminense na crise de 1829. Anais do Encontro Regional de História: História e Liberdade, Franca, 20. http://www.encontro2010.sp.anpuh.org/site/capa.

Bandecchi, B., & Arroyo, L. (1970). Novo dicionário de História do Brasil. Melhoramentos.

Basile, M. (2004). O Império em construção: projetos de Brasil e a ação política na Corte Regencial [Tese de doutorado não publicada]. Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Carvalho, J. M. (1996). Cidadania: tipos e percursos. Estudos Históricos, (33), 337-361. http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/viewFile/2029/1168.

Carvalho, J. M. (2005a). A construção da Ordem: Teatro das sombras. Civilização Brasileira.

Carvalho, J. M. (2005b). Pontos e Bordados: escritos da história e política. Editora UFMG. e-ISSN 1980-6248 http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2021-0043 Pro-Posições Campinas, SP | V. 34 | e20210043| 2023 18/19 Fundação Biblioteca Nacional. (1965). Anais da Biblioteca Nacional, 85. http://memoria.bn.br/pdf/402630/per402630_1965_00085.pdf.

Gondra, J. G., & Schueler, A. M. (2008). Educação, poder e sociedade no Império brasileiro. Cortez, 2008.

Gomes, A. M. C. G., & Hanse, P. S. (2016). Intelectuais Mediadores: práticas culturais e ação política. Civilização Brasileira.

Grinberg, K. (2002). O fiador dos brasileiros: cidadania, escravidão e direito civil no tempo de Antonio Pereira Rebouças. Civilização Brasileira.

Keegan, J. (1995). Uma história da guerra. Companhia das Letras.

Mattos, I. R. (1989). Do Império à República. Estudos Históricos, 2(4), 163-171.

Morel, M. (2005). As transformações dos espaços públicos: imprensa, ator, e sociabilidade na corte Imperial (1820-1840). Hucitec.

Ramos, H. C. M. B. (2010). O periodismo jurídico brasileiro do século XIX. Passagens: Revista Internacional de História Política e Cultura Jurídica, 2(3), 54-97.

Schwarcz, L. M. (1998). As barbas do imperador: D. Pedro II, um monarca nos trópicos. Companhia das Letras.

Sousa, O. T. (2015). História dos fundadores do Império do Brasil. Senado Federal.

Souza, M. Z. M. (2006). Sociedade amante da instrução: benfeitora da “inocência desvalida” na Corte Imperial – 1844-1889. Anais do IV Congresso Brasileiro de História da Educação, Goiânia, 4. http://www.sbhe.org.br/novo/congressos/cbhe4.

Vieira, L. O. (2019). Origens da imprensa no Brasil: estudo prosopográfico dos editores de periódicos publicados entre 1808 e 1831 [Dissertação de mestrado, Universidade de São Paulo]. Biblioteca Digital USP. https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8138/tde-12122019- 164105/pt-br.php.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Pro-Posições

Downloads

Download data is not yet available.