Abstract
This article proposes a reflection about the creative process of theatrical scenes, by children, based on their imagination. This work focusses on the relationship between children’s artistic experiences in the intersection between experience and imagination in the theater creative process. It is considered, how a privileged field to look at this issue, theater’s experiences with children. To produce meanings, the experience with theater presents itself as a powerful tool to imagine and produce knowledge in the search for an effective children’s theater.
References
Barros, E. R. O. de, Camargo, R. C. de, & Rosa, M. M. (2011). Vigotski e o teatro: descobertas, relações e revelações. Psicologia em Estudo, 16(2), 229-240.
Bruner, J. (2001). A cultura da educação Artmed.
Carneiro, L. M. (2011). A atenção e a cena [Dissertação de Mestrado em Teoria e Prática do Teatro, Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo]. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27156/tde-16122011-000016/
Carneiro, L. M. (2013). A experiência do teatro: de John Dewey ao espectador do teatro contemporâneo. Sala Preta, 13, 56.
Cruvinel, T. de B. (2013). Criança em cena: análise da atuação e de processos criativos com crianças-atores [Dissertação de Mestrado em Artes, Universidade de Brasília].
Ferreira, M. da S. (2014). A presença da criança nos espetáculos da Socìetas Raffaello Sanzio. Urdimento-Revista de Estudos em Artes Cênicas, 2(23), 132-148.
Ferreira, T. (2005). Teatro infantil, crianças espectadoras, escola: um estudo acerca de experiências e mediações em processos de recepção [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul].
Gardner, H. (1982). Estruturas da mente. A teoria das inteligências múltiplas Artmed.
Girardello, G. (2011, agosto). Imaginação: arte e ciência na infância. Pro-Posições, 22(2), 75-92. https://doi.org/10.1590/S0103-73072011000200007
Holm, A. M. (2004, janeiro/abril). A energia criativa natural. Pro-Posições, 15(1) 83-95. https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8643844/11324
Huizinga, J. (1999). Homo Ludens: o jogo como elemento na cultura (1938) Perspectiva.
Joubert, S. (2014). Apresentação. In P. Quesne (Dir.), Next Day [Próximo Dia]. https://nanterre-amandiers.com/evenement/next-day-philippe-quesne-2014/
Machado, M. M. (2020, julho/setembro). Vida ou morte para o teatro infantil? Contrapontos ‒ Revista da FUNDARTE, 20(42), 1-20. http://.seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/RevistadaFundarte/index
Sampaio, J. C. C. (2020). Mergulho arrepiante no ensino de teatro para/com crianças: adultos têm medo? In L. Carneiro & H. Araujo, Experiências de formação em artes na Amazônia (pp. 13-27). Stricto Sensu.
Stanislávski, K. (2010). El trabajo del actor sobre sí mismo en el proceso creador de la vivencia (J. Saura, Trad). Barcelona Alba.
Vigotski, L. S. (2009). A construção do pensamento e da linguagem (P. Bezerra, Trad.). WMF Martins Fontes.
Vigotski, L. S. (2023). Sobre a questão da psicologia da criação pelo ator. (P.N. Marques, Trad.). Pro-Posições, 34, ed0020210085. http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2021-0085 (Obra original publicada em 1936).
Vygotsky, L. S. (1991). A formação social da mente Martins Fontes.
Vygotsky, L. S. (2009). Imaginação e criação na infância: ensaio psicológico (Z. Prestes, Trad.; A. L. Smolka, Apres.). Ática.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Pro-Posições