Banner Portal
The question of emotions and aesthetic experience
REMOTO (Português (Brasil))
REMOTO

Keywords

Perezhivanie
Theater
Psychology of art
Emotions

How to Cite

MARQUES, Priscila Nascimento; MOSCHKOVICH, Diego. The question of emotions and aesthetic experience: the dialogue between Vygotsky and Stanislavski around actor’s psychology . Pro-Posições, Campinas, SP, v. 34, p. ed0820210084, 2023. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675274. Acesso em: 18 may. 2024.

Abstract

The paper examines the occurrences of the perezhivanie concept in Vygotsky’s texts about art, particularly the essay on Hamlet, written in 1915, The Psychology of Art, written in 1925, and the book chapter Aesthetic Education, published in Educational Psychology in 1926. Then, the paper focuses on the text "On the problem of the psychology of the actor's creative work," aiming to understand how Vygotsky critically analyses the ideas of Denis Diderot and Konstantin Stanislavsky to propose his original outlook on the psychology of the actor's scenic perezhivanie. The paper seeks to contextualize the 1932 text in Vygotsky's framework of interests that articulate theatrical art and the study of emotions against the background of previous writings.

REMOTO (Português (Brasil))
REMOTO

References

Aristóteles (2013). Poética. In R. Duarte (Org.), O belo autônomo: Textos clássicos de estética Autêntica; Crisálida.

Burkhárin, N. (2008). Teoria istorítcheskogo materializma [Teoria do materialismo histórico], Vetche.

Capucci, R. R., & Silva, D. N. H. (2017). Quando vida e arte se encontram: um diálogo entre Vigotski e Stanislavski. Psicologia em Estudo, 22(3), 409-420. https://doi.org/10.4025/psicolestud.v22i3.35869.

Diderot, D. (1985). Textos escolhidos (Marilena de Souza Chaui & J. Guinsburg, Trads. e notas). Abril Cultural.

González Rey, F. L. (2016). Vygotsky’s concept of Perezhivanie in The Psychology of Art and at the final moment of his work: advancing his legacy. Mind, Culture, and Activity, 23(4), 305-314. https://doi.org/10.1080/10749039.2016.1186196

González Rey, F. L. (2018). Vygotsky’s “The Psychology of Art”: A foundational and still unexplored text. Estudos de Psicologia, 35(4), 339-35. https://doi. org/10.1590/1982-02752018000400002.

Iarochévski, M. G. (2013). L. S. Vigotski: v poiskakh novoi psikhologuii [L. S. Vigotski: em busca de uma nova psicologia]. Knijni Dom Librokom.

Ivanov, V. V. (2001). Iskússtvo psikhologuítcheskogo issliédovnia. In L. S. Vygótski, Analiz estetítcheskoi reáktsii: Traguédia o Gamlete, printse Datskom & Psikhologuia iskússtva Labirint.

James, W. (1999). The varieties of religious experience: a study in human nature The Modern Library.

Knebel, M. (2016). Análise-ação. Práticas das ideias teatrais de Stanislávski Editora 34.

Marques, P. N. (2012). A crítica do leitor de L. S. Vigotski. Dubna Psychological Journal, 3, 88-97.

Marques, P. N. (2020) O Formalismo Russo sob a lente de L. S. Vygótski: influência e crítica. Revista RUS, 11(16), 125-145. https://doi.org/10.11606/issn.2317-4765.rus.2020.172165

Mok, N. (2017). On the concept of Perezhivanie: A quest for a critical review. In M. Fleer, F. González Rey, & N. Veresov (Eds.), Perezhivanie, emotions, and subjectivity Springer.

Moschkovich, D. (2012a). Prefácio do tradutor. In V. Meyerhold, Do teatro Iluminuras.

Moschkovich, D. (2012b). O último Stanislávski em ação: ensaios para um novo método de trabalho. Perspectiva.

Rubtsova, O., & Daniels, H. (2016). The concept of drama in Vygotsky’s theory: Application in research. Cultural-Historical Psychology, 12(3). https://doi.org/10.17759/chp.2016120310

Schiller, F. (1991). Cartas sobre a educação estética da humanidade EPU.

Shevtsova, M. (2019). Rediscovering Stanislavsky Routledge.

Stanislávski, K. (1954). Sobránie sotchiniénii v 8 tomakh Tom 2. [Obras escolhidas em 8 tomos. Tomo 2.]. Iskússtvo.

Stanislávski, K. (1958). Sobránie sotchiniénii v 8 tomakh Tom 5. [Obras Escolhidas em 8 tomos. Tomo 5]. Iskússtvo.

Tcherkasski, S. (2016). Masterstvó artióra. Stanislávski, Boleslávski, Strasberg RGISI.

Tcherkasski, S. (2017). Forward – to early Stanislavsky! or Reconstruction of actor training at the first studio of the Moscow Art Theatre, Stanislavski Studies, 5(1), 85-110. https://doi.org/10.1080/20567790.2017.1298347

Tchuják, N. F. (1923). Pod znákom jiznestroiêniia (opit ossoznániia iskusstva dnia) [Sob a bandeira da construção da vida (experiência de conscientização sobre a arte do dia)]. LEF, 1.

Toassa, G. (2009). Emoções e vivências em Vigotski: investigação para uma perspectiva histórico-cultural. [Tese de Doutorado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano. Universidade de São Paulo: Instituto de Psicologia].

Tolstói, L. (2015). Tchto takoe iskusstvo? [O que é arte?]. Prospekt.

Toporkov, V. (2016). Stanislávski ensaia. Memórias (Diego Moschkovich, Trad.). É realizações.

Varcháva, B. E., & Vigotski, L. S. (1931). Psykhologuítcheski slovar. Gossudárstvennoe utchébno/pedagoguítcheskoe izdátelstvo.

Veresov, N. (2016). Perezhivanie as a phenomenon and a concept: questions on clarification and methodological meditatons. Cultural-Historical Psychology, 2(3), 129-148. https://doi.org/10.17759/chp.2016120308

Veresov, N., & Fleer, M. (2016). Perezhivanie as a theoretical concept for researching young children’s development. Mind, Culture, and Activity, 23, 325-335. https://doi.org/10.1080/10749039.2016.1186198

Vigotski, L. S. (1984). Utchênie ob emotsiakh [Teoria das emoções]. In M. G. Iarochévski (Ed.), Sobránie sotchiniénii – Tom 6 [Obra reunida, volume 6]. Pedagoguika.

Vigotski, L. S. (1999). A tragédia de Hamlet, príncipe da Dinamarca (Paulo Bezerra, Trad.). Martins Fontes.

Vigotski, L. S. (2001). Psicologia da arte (Paulo Bezerra, Trad.). Martins Fontes.

Vigotski, L. S. (2003). Educação estética. In L. S. Vigotski, Psicologia pedagógica (Guillermo Blanck, Organização, Prefácio e Notas; Claudia Schilling, Trad.). Artmed.

Vigotski, L. S. (2004). O significado histórico da crise da psicologia. In L. S. Vigotski, Teoria e método em Psicologia (Claudia Berliner, Trad.). Martins Fontes.

Vigotski, L. S. (2005). Konkriétnaia psikhológuiia tcheloviéka. Psikhológuia razvítiia tcheloviéka [Psicologia concreta do ser humano. Psicologia do desenvolvimento humano]. Smysl.

Vigotski, L. S. (2018). Sete aulas de L. S. Vigotski sobre os Fundamentos da Pedologia (Zoia Prestes, Trad.). E-papers.

Vigotski, L. S. (2022). Liev S. Vigotski: escritos sobre arte (Priscila Marques, Trad.). Mireveja.

Vigotski, L. S. (2023). Sobre a questão da psicologia da criação pelo ator. (P.N. Marques, Trad.). Pro-Posições, 34, ed0020210085. http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2021-0085 (Obra original publicada em 1936).

Whyman, R. (2008). The Stanislavsky system of acting - Practice and legacy in modern performance Cambridge University Press.

Zaltron, M. (2021). Stanislávski e o trabalho do ator sobre si mesmo São Paulo: Perspectiva.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Pro-Posições

Downloads

Download data is not yet available.