Banner Portal
When teachers drop out
REMOTO (Português (Brasil))
REMOTO

Keywords

Teaching exoneration
Teaching abandonment
Teaching working
Conditions
Teaching valorization
São Paulo state education network

How to Cite

PAGANI, Gabriela; FERNANDES, Maria José da Silva; BARBOSA, Andreza. When teachers drop out: a study on resignation in the state public school system in São Paulo. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 34, p. e20210055, 2023. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675305. Acesso em: 18 may. 2024.

Abstract

This article analyzes the teacher resignation process and its relationship with working conditions of the São Paulo state education network. The discussion is based on a bibliographic research about the topic and on a statistical analysis of data from 2012 to 2018, as well as on information from semi-structured interviews with teachers from the education network. The data show high and constant rates of resignation in that period and highline that the resignation can be considered the final moment of a resignation process strongly influenced by dissatisfaction with working conditions, especially with career, salary, working hours and the organization and structure of the São Paulo state education network.

REMOTO (Português (Brasil))
REMOTO

References

Barbosa, A. (2011). Os salários dos professores brasileiros: implicações para o trabalho docente Liber Livro.

Barbosa, A., Fernandes, M. J. S., Cunha, R. C. O. B., & Aguiar, T. B. (2021). Tempo de trabalho e de ensino: composição da jornada de trabalho dos professores paulistas. Educação e Pesquisa, 47. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202147235807

Barbosa, A., Jacomini, M. A., Fernandes, M. J. S., Santos, J. B. S., & Nascimento, A. P. S. (2020). Relações e condições de trabalho dos professores paulistas (1995-2018). Cadernos de Pesquisa, 50(177). https://doi.org/10.1590/1980531471" . https://doi.org/10.1590/198053147105

Bassi, I. B. (2010). Absenteísmo. In Dicionário: Trabalho, Profissão e Condição Docente Gestrado.

Botelho, C. L. B. (2015). Absenteísmo docente em duas escolas do distrito Jardim Ângela do Município de São Paulo Pontifícia Universidade Católica.

Caldas, A. R. (2007). Desistência e Resistêcia no Trabalho Docente: Um Estudo das Professoras e Professores do Ensino Fundamental da Rede Municipal de Educação de Curitiba [Tese de doutorado]. Universidade Federal do Paraná. https://acervodigital.ufpr.br/bitstream/handle/1884/11017/tese%20final.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Codo, W., & Vasques-Menezes, I. (2000). Burnout: sofrimento psíquico dos trabalhadores em educação. Cadernos de Saúde Do Trabalhador, 14, 1-54.

Cunha, M. B. (2019). Rotatividade docente na rede municipal de ensino do Rio de Janeiro. Educação e Pesquisa, 45 https://doi.org/10.1590/s1678-4634201945192989

Dejours, C. (1992). A loucura do trabalho: estudo de psicopatologia do trabalho Cortez; Oboré.

Duarte, A. M. C. (2010). Intensificação do trabalho docente. In Dicionário: trabalho, profissão e condição docente Gestrado.

Esteve, J. M. (1992). O mal-estar docente Escher; Fim de Século Edições.

Ferreira, L. C. M. (2011). Relação entre a crença de autoeficácia docente e a síndrome de Burnout em professores do ensino médio [Tese de doutorado]. Biblioteca Digital da Unicamp. https://www.bibliotecadigital.unicamp.br/bd/index.php/detalhes-material/?code=000807477

Gonzalez-Escobar, M., Silva-Peña, I., Gandarillas, A. P., & Kelchtermans, G. (2020). Abandono docente en América Latina: revisión de la literatura. Cadernos de Pesquisa, 50(176). https://doi.org/10.1590/198053146706

Lapo, F. R. (1999). Professores retirantes: um estudo sobre a evasão de professores do magistério público do Estado de São Paulo (1990-1995) [Artigo apresentado]. 23ª Reunião Anual da Anped, Caxambu, Brasil.

Lapo, F. R., & Bueno, B. O. (2003). Professores, desencanto com a profissão e abandono do magistério. Cadernos de Pesquisa, 118 https://doi.org/10.1590/S0100-15742003000100004

Lourencetti, G. C. (2008). O trabalho docente dos professores secundários na atualidade: intersecções, particularidades e perspectivas Junqueira & Marin.

Malta, V. D. (2014). Absenteísmo docente no ensino público: um modelo de influências e correlações com o desempenho discente [Dissertação de mestrado]. Repositório FUMEC. https://repositorio.fumec.br/bitstream/handle/123456789/749/valeria_malta_mes_adm_2014.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Oliveira, D. A. (2004). A reestruturação do trabalho docente: precarização e flexibilização. Educação & Sociedade, 25(89). https://doi.org/10.1590/S0101-73302004000400003

Oliveira, D. A., & Assunção, A. Á. (2010). Condições de Trabalho Docente. In Dicionário: Trabalho, profissão e condição docente Gestrado.

Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico. (2007). Professores são importantes: atraindo, desenvolvendo e retendo professores eficazes OCDE. https://doi.org/10.1787/9789264065529-pt

Parparelli, R. (2009). Desgaste mental do professor da rede publica de ensino. Trabalho sem sentido sob a política de regularização do fluxo escolar Biblioteca Digital USP. https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/47/47134/tde-07122009-145916/pt-br.php

Ribeiro, S. L. (2004). Espaço escolar: um elemento (in)visível no currículo. Sitientibus, 31, 103-118.

Ruiz, I., Ramos, M., & Hingel, M. (2007). Escassez de professores no Ensino Médio: propostas estruturais e emergenciais MEC.

Sabia, C. P. P., & Sordi, M. R. L. (2021). Um olhar para a dimensão infraestrutura como uma das condições objetivas possibilitadoras da qualidade em escolas públicas. Revista Ibero-Americana de Estudos Em Educação, 16(1). https://doi.org/10.21723/riaee.v16i1.13473

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Pro-Posições

Downloads

Download data is not yet available.