Abstract
This article aimed to explore the relationships between music, language, and aesthetic training, pointing out methodological implications for contemporary music education. It presents reflections that enable the elaboration of a theoretical-practical contribution from philosophical foundations for music as a language, which makes it possible to sustain the nature and value of musical education as an aesthetic training in basic education. To establish the proposed dialogues, the paper is based on the theoretical conceptions of Bakhtin and the Circle, a group of Russian intellectuals whose work and thought currently have a vast spiral of potential for research in human sciences. The article presents possibilities for music education based on students’ musical experiences.
References
Bakhtin, M. (2010). Para uma filosofia do ato responsável (Valdemir Miotello e Carlos Alberto Faraco, Trads). Pedro & João Editores.
Bakhtin, M. (2011). Arte e responsabilidade. Estética da criação verbal (6a ed.) Martins Fontes.
Bakhtin, M. (1924/2014). O problema do conteúdo, do material e da forma na criação literária. In Mikhail Bakhtin, Questões de literatura e de estética: a teoria do romance (Aurora Fornoni Bernardini et al., Trads, 7ª ed). Hucitec.
Barbeitas, F. (2016). Luzes sobre a música a partir da filosofia da linguagem. Per Musi, 35, 124‐146. doi: https://doi.org/10.1590/permusi20163507
Borges, G. A. (2007). Discutindo fundamentos da educação musical http://www.musicaeeducacao.mus.br/artigos/BORGES_GilbertoAndre_fundamentosdaeducacaomusical.pdf
Brait, B. (2017). Bakhtin: conceitos-chave (5a ed.). Contexto.
Carlos, J. (2014). Palavra escrita (Bilac, Sesini e Augusto de Campos) e Palavra cantada (Toquinho e Belchior): aspectos estilísticos do poema e da canção na literatura e na MPB. Per Musi, 29, 86-102. doi: https://doi.org/10.1590/S1517-75992014000100010
Del Ben, L. (2003). Múltiplos espaços, multidimensionalidade, conjunto de saberes: ideias para pensarmos a formação de professores de música. Revista da ABEM, 8, 29-32. http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/412/339
For, N., & Silva, R. (2020). Experiência estética: o caminho para o ensino da arte. In Adriana Vaz et al. (Orgs.), Narrativas estéticas, formação e ensino: trilhando rotas de pesquisas sobre educação estética Pedro & João Editores.
Fronteirada, M. T. O. (2003). Entre tramas e fios: um ensaio sobre música e educação (2a ed.). UNESP.
Gonçalves, J. C. (2020) Teatro, linguagem e educação: (cor)possibilidades bakhtinianas. In Jean Carlos Gonçalves, Marynelma Garanhani, & Michelle Gonçalves, Linguagem, corpo e estética na educação Hucitec.
Gonçalves, J. C., Koehler, R., & Gonçalves, M. (2018). Teatro e performance na Educação Infantil: [cor]possibilidades para uma educação sensível. Revista Teias, 19(52), 121-136. https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/29255 doi: https://doi.org/10.12957/teias.2018.29255
Grossi, C. (2004). As ideias de Keith Swanwick aplicadas na percepção musical. Debates, 7, 23-38. http://www.seer.unirio.br/revistadebates/article/view/4033/3594
Gumbrecht, H. U. (2010) Produção da presença: o que o sentido não consegue transmitir. Contraponto; Editora PUC-Rio.
Icle, G., & Pereira, M. (2020). Formação estética e suas (in)definições: do estético e do poético. In Jean Carlos Gonçalves, Marynelma Garanhani, & Michelle Gonçalves, Linguagem, corpo e estética na educação Hucitec.
Ingold, T. (2010). Da transmissão de representações à educação da atenção. Educação, 33(1), 6-25. https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/6777/4943
Macedo, W. (2009). Por Saussure e Bakhtin: concepções sobre língua/linguagem. In Anais do CONLIRE – Congresso Nacional de Linguagens e Representações: Linguagens e Leituras. Ilhéus, 1-6. http://www.uesc.br/eventos/iconlireanais/iconlire_anais/anais-53.pdf
Mendonça, J. (2009). Educação musical como educação estética: diálogos e confrontos. Revista Eletrônica de Musicologia, XII. http://www.rem.ufpr.br/_REM/REMv12/13/joeser_souza.htm
Mossi, C. (2015). Teoria em ato: o que pode e o que aprende um corpo? Educação & Pesquisa, 41 (no especial), 1541-1552. doi: https://doi.org/10.1590/S1517-9702201508142951
Paviani, N. (2011). Corpo, linguagem e educação. DO CORPO: Ciências e Artes, 1(1), 1-9. https://www.ucs.br/site/midia/arquivos/08_Corpo_linguagem_e_educa%C3%A7%C3%A3o.pdf
Rodari, G. (1982). Gramática da fantasia (3a ed.). Summus.
Schroeder, S. (2009). A educação musical na perspectiva da linguagem: revendo concepções e procedimentos. Revista da ABEM, 21, 44-52. http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/235
Schroeder, S., & Schroeder, J. (2011). Música como discurso: uma perspectiva a partir da filosofia do círculo de Bakhtin. Música em Perspectiva, 4(2), 127-153. doi: http://dx.doi.org/10.5380/mp.v4i2.27495
Tinoco, R., & Alexandria, M. (2011). Poemas entre músicas: dialogia melopoética e(m) uma didática contemporânea. Estudos de Literatura Brasileira, 37, 157-168. doi: http://dx.doi.org/10.1590/2316-40183710
Vieira, M. (2016). A produção de experiências ativas na escola por meio dos jogos musicais: um olhar a partir de Dewey. In Anais do SEFim, Porto Alegre, 2(2), 330-331.
Volóchinov, V. (2019). A palavra na vida e a palavra na poesia (Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo, Trads.). Editora 34.
Williges, F. (2018). O que caminhar ensina sobre o bem-viver? Thoreau e o apelo da natureza. Cadernos IHUideias, 271(16), 2-22. http://www.ihu.unisinos.br/images/stories/cadernos/ideias/271cadernosihuideias.pdf
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Pro-Posições