Banner Portal
The game in Rousseau’s pedagogy
REMOTO (Português (Brasil))
REMOTO

Keywords

Games
Recreational activities
Human formation
Rousseau
Émile

How to Cite

PAIVA , Wilson Alves de; LIMA, Wanderson Pereira. The game in Rousseau’s pedagogy: a reading of the sweets episode. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 34, p. e20210120, 2023. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675437. Acesso em: 18 may. 2024.

Abstract

This article discusses the role of games in Rousseau’s pedagogy. Focusing on the book ‘Emile, or On Education’, the text aims to analyze why Rosseau places Emile in competitive exercises among the games and plays proposed by his tutor. If self-love emerges from comparison and competition, natural education should avoid this type of activity. On the other hand, as we can see in the episode analyzed, recreational and sporting activities, when well conducted, can develop physical and moral abilities. The result is sensitive rationality, self-love education, and the use of the “poison” (competition) as a “remedy.”

REMOTO (Português (Brasil))
REMOTO

References

Alves, G. L. (2005). O trabalho didático na escola moderna Autores Associados.

Aquino, J. G. (Org.). (1999). Autoridade e autonomia na escola: alternativas teóricas e práticas (4a ed.). Summus.

Cambi, F. (1999). História da pedagogia Editora da Unesp.

Comenius. (2002). Didática Magna Martins Fontes.

Dalbosco, C. A. (2011). Educação natural em Rousseau: das necessidades da criança e dos cuidados do adulto Cortez.

Darido, S. C. (2011). Educação Física na escola: questões e reflexões Guanabara Koogan.

Fénelon, F. S. M. (2006). As aventuras de Telêmaco: filho de Ulisses (Maria Helena C. V. Trylinski, Trad.). Madras.

Francisco, M. F. S. (1998). A primeira lição moral - O Episódio das Favas no Emílio de Rousseau. Cadernos de História & Filosofia da Educação, 2(4), 35-42.

Francisco, M. F. S. (1999). Autoridade e contrato pedagógico em Rousseau. In J. G. Aquino, (Org.), Autoridade e autonomia na escola: alternativas teóricas e práticas (4a ed.). Summus.

Gallahue, D. L., Ozmun, J. C., & Goodway, J. D. (2013). Compreendendo o desenvolvimento motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos (7a. ed.). AMGH.

Guts Muths, J. C. F. (1803). Gymnastics for youth or A pratical guide to health and amusing exercises. Byrne.

Huizinga, J. (2005). Homo ludens: o jogo como elemento da cultura Perspectiva.

Kishimoto, T. M. (Org.). (2001). Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação (5a. ed.). Cortez.

Nascimento, M. M. (2000). Figuras do corpo político: o último dos artefatos morais em Rousseau e Pufendorf [Tese de Livre-Docência]. Departamento de Filosofia da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da USP.

Neuhouser, F. (2013). Rousseau’s theodicy of self-love: evil, rationality, and the drive for recognition Oxford University Press.

Paiva, W. A. de. (2016). A arte da representação cívica no Emílio de Rousseau. Filosofia Revista da Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 33, 211-224. http://dx.doi.org/10.21747/21836892/fil33a13.

Paiva, W. A. de. (2019). As relações humanas como uma questão pedagógica: a conectividade humana em Rousseau. Revista Educação e Pesquisa, 45. e191470.

Paiva, W. A. de. (2021). O Emílio de Rousseau e a formação do cidadão do mundo moderno (2a. ed.). Dialética.

Quitzau, E. A., & Soares, C. L. (2019). O ideário de vida ao ar livre nas sociedades ginásticas teuto-brasileiras (1880-1938). Pro-Posicões, 30, 1-27. e20170019. https://doi.org/10.1590/1980-6248-2017-0019

Rousseau, J.-J. (1964). Œuvres complètes (Vol. I, II, III et IV -1959, 1961, 1964, 1969). Gallimard (Bibliothèque de la Pléiade).

Rousseau, J.-J. (1973). Emílio ou da Educação (2a. ed. rev.). Difel.

Rousseau, J.-J. (1999a). Do contrato social (Lourdes Santos Machado, Trad., Paul Arbousse-Bastide & Lourival Gomes Machado, Introd. e notas). (Coleção Os Pensadores, I). Nova Cultural.

Rousseau, J.-J. (1999b). Discurso sobre as ciências e as artes (Lourdes Santos Machado, Trad., Paul Arbousse-Bastide & Lourival Gomes Machado, Introd. e notas). (Coleção Os Pensadores, III). Nova Cultural.

Rousseau, J.-J. (2017). Os devaneios do caminhante solitário (Laurent de Saes, Trad., Intr. e notas). Edipro.

Sahd, L. F. N. de A. S. (2005). A noção de liberdade no Emílio de Rousseau. Trans/Form/Acão, 28(1), 109-118.

Santana, W. C. de. (2005). Pedagogia do esporte na infância e na complexidade. In: R. R. Paes, & H. F. Balbino, Pedagogia do esporte: contextos e perspectivas Guanabara Koogan.

Scott, J. (2020). Rousseau’s reader: strategies of persuasion and education. University of Chicago Press.

Souza, R. R. de. (2016). Educacão, corpo e natureza na obra "O Emílio" de Jean-Jacques Rousseau [Dissertação de mestrado]. Universidade Estadual de Campinas.

Streck, D. R. (2003). Educação para um novo contrato social Vozes.

Tugendhat, E. (1999). Lições sobre ética (3a. ed.) (Grupo de doutorandos do curso de pós-graduação em Filosofia da Universidade do Rio Grande do Sul, Trad.; Ernildo Stein & Ronai Rocha, rev. e org. da tradução). Vozes.

Vargas, Y. (1995). Introduction à l’Émile de Rousseau PUF.

Waksman, V. (2016). El laberinto de la libertad: política, educación y filosofia em la obra de Rousseau. Fondo de Cultura Económica.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Pro-Posições

Downloads

Download data is not yet available.