Banner Portal
The pet at school
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Heritage education
Municipal school system of São Raimundo Nonato - PI
PET - Archeology
PET at school

How to Cite

CARVALHO, Anderson Wallecy Rodrigues de; COSTA, Rodrigo Lessa; CASTRO, Márcia de Santana. The pet at school: a script of patrimonial education actions developed under the tutorial education program in the municipality of São Raimundo Nonato - PI. Revista Arqueologia Pública, Campinas, SP, v. 14, n. 1, p. 75–95, 2020. DOI: 10.20396/rap.v14i1.8658855. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8658855. Acesso em: 30 jun. 2024.

Abstract

This paper presents development and aplication of an heritage education plan in a public school located in São Raimundo Nonato-PI. Activities had an interventional nature, using pedagogical tools in which subjects related to regional heritage were presented. Inquiring quizzes evaluated all the process and wich tools were more efficient. Audience were more interested in ludic activities, but to achieve the knowledge we hope to, we consider the other ones had also been important. We looked to build a socially responsible Project that would promoted sensibilization on regional archaeological heritage on the audience who attended to.

https://doi.org/10.20396/rap.v14i1.8658855
PDF (Português (Brasil))

References

BEZERRA, M. O público e o patrimônio arqueológico: reflexões para a arqueologia pública no Brasil. Habitus, v. 1, n.1, p. 275-296, 2003.

BEZERRA, M. Nossa herança comum: considerações sobre a educação patrimonial na arqueologia amazônica. IN: PERREIRA, E.; GUAPINDAIA, V. (Org.). Arqueologia amazônica II. MPEG; IPHAN; SECULT. Belém – PA, p. 1022-1035. 2010.

BRASIL. Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional. Portaria 137. 2016. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/uploads/ckfinder/arquivos/Portaria_n_137_de_28_de_abril_de_2016.pdf. Acesso em: 25. 11. 2019.

BUCO, C. A. O caso da Serra da Capivara, vinte anos de socialização do conhecimento através da arte-educação. Revista ALTER IBI, v.1, n.1, p. 34-45. 2014.

GONZÁLEZ-RUIBAL, A. Arqueologia Pública, considerações sobre um volume original. Apresentação. IN: FUNARI, P. P. A.; CAMPOS, J. B.; RODRIGUES, M. H. G. (Org.). Arqueologia Pública e Patrimônio: questões atuais. Editora UNESC. Criciúma – SC, p. 13-15. 2015.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). IBGE Cidades. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pi/sao-raimundo-nonato/panorama. Acesso em: 09. 12. 2019.

LANDIM, J. P. P. Serra Branca dos maniçobeiros: um conjunto habitacional sob rocha que (sobre)vive na memória. Dissertação (Mestrado) – Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Mestrado Profissional em Preservação do Patrimônio Cultural, Rio de Janeiro, 2014.

MAGESTE, L. E. C. et al. Território Serra da Capivara: conexões e sentidos do patrimônio cultural. Cap. 1 – Patrimônio. IN: OLIVEIRA, A. S. N.; ASSIS, N. P. D.; GALVÃO NETO, A. A. (Org.). Sentidos do Patrimônio: Parque Nacional Serra da Capivara: Comunidade São Vitor. Teresina, PI: IPHAN, 2017.

RODRIGUES, M. H. Parque Nacional Serra da Capivara e comunidade: Educação, Preservação e Fruição Social Um estudo de caso em Coronel José Dias, Piauí-Brasil. Dissertação de Mestrado. Instituto Politécnico de Tomar – Universidade de Trás-os-Montes e Alto douro. 2011.

SIQUEIRA, C. M. B. A Educação Patrimonial na Arqueologia Brasileira: um estudo de caso no entorno do Parque Nacional Serra da Capivara. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Arqueologia e Preservação Patrimonial) – Universidade Federal do Vale do São Francisco, Campus Serra da Capivara, São Raimundo Nonato - PI, 2014.

VIEIRA, B. V. F. Era no tempo do coronel... "eu não concordo muito com isso não"! : arqueologia pública e interpretações colaborativas sobre a “Fazenda São Victor”. Dissertação (Mestrado em Arqueologia) – Universidade Federal de Sergipe, 2017.

Revista Arqueologia Pública utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.