Banner Portal
Report of experiences in two teacher training activities in Archeology
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Teacher training
Archaeology
University extension
Experience report

How to Cite

AZEVEDO, Leonardo Waisman de; SCHEEL-YBERT, Rita. Report of experiences in two teacher training activities in Archeology: planning, carrying out and characterizing the public. Revista Arqueologia Pública, Campinas, SP, v. 18, n. 00, p. e023008, 2023. DOI: 10.20396/rap.v18i00.8673920. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8673920. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

In Brazil, there is a considerable lack in the education and training of teachers in the field of Archaeology, and the available teaching materials address the topic in a simplified manner. In order to contribute to overcoming this situation, we have conducted two training courses on topics related to Brazilian Archaeology. This article, presents the process of organizing these courses. providing an overview of all stages of activities, from planning to execution: contexts, team, audience, delivery format, curricula, registration and selection of course participants, and implementation. It also provides a characterization of teachers and students interested in using Archaeology themes in their classes: an audience comprising individuals from all stages of the teaching career, instructed in various knowledge areas, who teach in all school networks and stages in Brazil. These professionals have limited access to Archaeology, but recognize its significant contribution to their teaching practices.

https://doi.org/10.20396/rap.v18i00.8673920
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, Marcia Bezerra de; O australopiteco corcunda: as crianças e a arqueologia em um projeto de arqueologia pública na escola. Dissertação de Mestrado, Universidade de São Paulo, 2002.

AZEVEDO, Leonardo Waisman de; SCHEEL-YBERT, Rita. Histórias em diálogo no ensino escolar: contribuições possíveis da arqueologia brasileira. Revista Arqueologia Pública, v. 16, n. 2, p. 140-158, 2021

AZEVEDO, Leonardo Waisman de; SCHEEL-YBERT, Rita. Formação de professoras e professores em Arqueologia: relato de experiências e possibilidades para a disciplina. Submetido para a Revista de Arqueologia.

AZEVEDO, Leonardo Waisman de; SCHEEL-YBERT, Rita.; CAPUCHO, Tais Cristina Jacinto Pinheiro; PATZLAFF, Rubia Graciele. Curso de extensão “Arqueologia do Rio de Janeiro”. Museu Nacional, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2021.

AZEVEDO, Leonardo Waisman de; SCHEEL-YBERT, Rita.; CAPUCHO, Tais Cristina Jacinto Pinheiro; PATZLAFF, Rubia Graciele. Curso de extensão “Arqueologia Brasileira para professores: ciência, transdisciplinaridade e práticas de ensino”. Museu Nacional, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2022.

BRASIL. Lei no 9.394, de 20 de Dezembro de 1996.

BRASIL. Lei no 11.645, de 10 de Março de 2008.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2017.

CAPUCHO, Taís Cristina Jacinto Pinheiro; AZEVEDO, Leonardo Waisman de; PATZLAFF, Rúbia Graciele; MEDEIROS, Nayanne Fernanda Monteiro de; BARBOSA, Vitória Luyza Cardoso; ANDRADE, Vitória da Silva Davi; TUTUNJI, Nadine Machado; LOPES, Nadine Machado; LOPES, Bruna dos Santos Gomes; VOTRE, Giovana Cadorin; NASCIMENTO, Thaylane Cardoso do; LIMA, Mayara Rosa Martins; LIMA, Alessandra Meireles de; VICENTE, Matheus Alexssander Dias; MUZITANO, Alessandra Santos; ALMEIRA, Ana Beatriz Maximo; PENELIS, Julia Vieira; PETRUNGARO, Gabriela Fernandes; SCHEEL-YBERT, Rita. O projeto de extensão “Arqueologia Viva: passado, presente e futuro no Museu Nacional”. In SCHEEL-YBERT, Rita et al. (org.) Vinte Anos de Arqueobotânica no Brasil: Uma disciplina em ascensão. No prelo.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 73. ed. Rio de janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020.

LIMA, Tania Andrade; DA SILVA, Regina Coeli Pinheiro. 1898–1998: a pré-história brasileira em cem anos de livros didáticos. Fronteiras, v. 3, n. 6, p. 91-134, 1999.

SOARES, André Luís Ramos; PERIUS, Eduardo; AREND, Jéssica Fernanda. A arqueologia nos livros didáticos. Revista Latino-Americana de História, v. 2, n. 6, p. 520-531, 2013.

VASCONCELLOS, Camilo de Mello. A pré-história brasileira no livro didático. In: TENÓRIO, Maria Cristina; FRANCO, Teresa Cristina. Seminário para Implantação da Temática Pré-História Brasileira no Ensino de 1º, 2º e 3º graus. Rio de Janeiro: EDUFRJ, 1994, p.14-20.

VASCONCELLOS, Camilo de Mello; ALONSO, Ana Carla; LUSTOSA, Paulo Rodrigues. A abordagem do período pré-colonial brasileiro nos livros didáticos do ensino fundamental. Revista do Museu de Arqueologia e Etnologia, n. 10, p. 231-238, 2000.

VÍCTORA, Ceres Gomes; KNAUTH, Daniela Riva; HASSEN, Maria de Nazareth Agra. Pesquisa qualitadiva em saúde: Uma introdução ao tema. 1. ed. Porto Alegre: Tomo Editorial, 2000.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Revista Arqueologia Pública

Downloads

Download data is not yet available.