Abstract
This essay intends to revisit the initial work of the portuguese poet Al Berto, thus articulating two different perspectives: the recovery of his initial artistic production and the way his Oeuvre explores the transition from visual and plastic arts to writing; the presence, in his Projets 69’ book, of the Artist Book and the Instructions Manual paradigms, as tools for the production of performances and installations that intend to intensifiy experience.
References
AL BERTO. Lunário. 2. ed. Lisboa: Assírio & Alvim, 1999.
AL BERTO. Projectos 69, Lisboa: Assírio & Alvim, 2002.
AL BERTO. O medo. 4. ed. Lisboa: Assírio & Alvim, 2009.
ANGHEL, Golgona. A metafísica do medo. Leituras da obra de Al Berto. Tese (Doutorado em Estudos de Literatura e de Cultura) – Estudos Portugueses, Universidade de Lisboa. Lisboa, 2008. Disponível em: http://hdl.handle.net/10451/542. Acesso em: 14 maio 2019.
ANGHEL, Golgona. Cronos decide morrer. Lisboa: Língua Morta, 2013.
DRUCKER, Johanna. The century of artist’s books. New York: Granary Books, 2004.
O periódico Remate de Males utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.