Banner Portal
The arts as facilitators of the sociocultural integration of migrants and refugees
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Arts
Migrants
Refugees
Multiculturalism

How to Cite

SILVA, Rayna Sargem da; NEVES, Roberta Alves Guimarães das; INÁCIO, Vitor Belém. The arts as facilitators of the sociocultural integration of migrants and refugees. Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura, Campinas, SP, v. 29, n. 00, p. e021024, 2021. DOI: 10.20396/resgate.v29i00.8665120. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8665120. Acesso em: 16 jul. 2024.

Abstract

The objective is to analyze how the arts can act as elements that integrate the migrant and refugee public to the sociocultural instances in their host country. Based on the growth of the migratory phenomenon in the world during the last two decades, the need for these foreigners to achieve full inclusion in the new country is highlighted. In this context, understanding the arts as a social reality, it is discussed how they constitute instruments of dialogue in disparate cultural realities. In addition, it is proposed that the valorization of a plural society, guided by emancipatory multiculturalism, capable of embracing and respecting the different cultural dimensions existing in the same place, can be the way to combat xenophobia towards migrants.

https://doi.org/10.20396/resgate.v29i00.8665120
PDF (Português (Brasil))

References

ACNUR. Perfil Socioeconômicos dos Refugiados no Brasil. 2019.

ACNUR. Projeto que impulsiona artesanato Warao recebe novos recursos para expandir seu impacto. 2020. Disponível em: https://www.acnur.org/portugues/2020/12/11/projeto-que-impulsiona-artesanato-warao-recebe-novos-recursos-para-expandir-seu-impacto/. Acesso em: 28 fev. 2021.

ACNUR. Migrações, refúgio e apátrida. Guia para comunicadores. 1. ed. 2019.

ACNUR. Refugiados empreendedores. 2019. Disponível em: https://www.refugiadosempreendedores.com.br/. Acesso em: 28 fev. 2021.

ACNUR. ACNUR inaugura exposição RefugiArte no Peru. 2016. Disponível em: https://www.acnur.org/portugues/2016/11/17/acnur-inaugura-a-exposicao-refugiarte-no-peru/. Acesso em: 28 fev. 2021.

ALBUQUERQUE JÚNIOR, Durval Muniz de. Xenofobia: medo e rejeição ao estrangeiro. 1. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2016.

AZEVEDO, Natália. Artes e inclusão social: projetos e ações enquanto experiências metodológicas”. Sociologia: Revista da Faculdade de Letras da Universidade do Porto, Número temático – Processos sociais e questões sociológicas, p. 28-41. 2017.

BARBOSA, Ana Mae Tavares Bastos. Inquietações e mudanças no ensino da arte. 2. ed São Paulo: Cortez, 2003.

BOAL. Augusto. A estética do Oprimido. Rio de janeiro: Garamond, 2009.

BRASIL. Lei n. 13.445 de 24 de maio de 2017. Institui a Lei da Migração. 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13445.htm. Acesso em: 02 set. 2019.

CANEN, Ana; CANEN, Alberto G. Rompendo as fronteiras curriculares: o multiculturalismo na educação e outros campos do saber. Currículo sem Fronteiras, v. 5, n. 2, p. 40-49. 2005.

CARDIN, V. S. G.; SILVA, F. V. Do hibridismo e da diversidade cultural decorrente da Intensificação do afluxo de refugiados: problema ou riqueza Social? Revista Brasileira de Direito Internacional, v. 3. n. 2. 2017.

ELHAJJI, Mohammed. Migrantes, uma minoria transacional em busca de cidadania universal. INTERIN, v. 22, n. 1, jan./jun. 2017.

FRANCO FILHO, Georgenor de Souza. Mobilidade humana e futuro do trabalho: efeitos da globalização. Revista DIREITO UFMS, Campo Grande - Edição Especial - jan./jun. 2015.

FERREIRA, Aurora. Arte, Escola e inclusão: atividades artísticas para trabalhar com diferentes grupos. Edição digital. Petrópolis: Editora Vozes, 2010.

FERNANDES, Durval. O Brasil e a migração internacional no século XXI – Notas introdutórias. In: PRADO, Erlan José Peixoto do; COELHO, Renata. Migrações e Trabalho. Ministério Público do Trabalho: Brasília, 2015.

FISHER, Ernst. A necessidade de arte. 4. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1973.

GOMES, Geórgia; LOPES, Joana. A crise migratória no século XXI. RIPE: Relações Internacionais para Educadores, v. 5. 2017.

JARDIM, Tarciso Dal Marso. A Lei Migratória e a Inovação de Paradigmas. (2017). In: ACNUR. Refúgio, Migrações e Cidadania. Caderno de Debates 12. 2017.

KOUDELA, Ingrid. Abordagens metodológicas do teatro na educação. Revista Científica, São Luís, v.3, n.2, dez. 2005.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Campinas, v. 19, n. 1, jan. 2002.

MOREIRA, Julia Bertino. Refugiados no Brasil: reflexões acerca do processo de integração local. REMHU - Rev. Interdiscip. Mobil. Hum., Brasília, Ano XXII, n. 43, p. 85-98, jul./dez. 2014.

OIM. World migration report 2020. Genebra, 2019.

OLIVEIRA, Antônio Tadeu Ribeiro de. Movimentação e registro de migrantes no Brasil: dados do STI e SINCRE. In: Relatório anual 2018, migrações e mercado de trabalho no Brasil. Ministério do Trabalho/ Conselho Nacional de Imigração e Coordenação Geral de Imigração. Brasília: OBMigra, 2019.

OLIVEIRA. Movimentação e registro de migrantes no Brasil: dados do STI e SINCRE. In: Relatório anual 2018, migrações e mercado de trabalho no Brasil. Ministério do Trabalho/ Conselho Nacional de Imigração e Coordenação Geral de Imigração. Brasília: OBMigra, 2018.

SANTANA, Sabrina Bezerra. Xenofobia no Brasil e a Aplicabilidade da Lei n. 7.716/89. Caruaru, 2019.

SIMMEL, G. O estrangeiro. Revista Brasileira de Sociologia da Emoção, João Pessoa, 2005.

SILVA, A. et al. Sociologia em movimento. São Paulo: Moderna, 2017.

SILVA, Wanêssa Marques; LACERDA, Fabrício e JORGENSEN, Nuni. Diversidade cultural e a Integração de Refugiados. 2011. Disponível em: http://www.sinus.org.br/2011/press/downloads/sochum.pdf. Acesso em: 28 fev. 2021.

UNDESA. International Migration 2020 Highlights. 2020.

UNESCO. Declaração Universal sobre a Diversidade Cultural. UNESCO, 2002.

TOSTA, Eline; KUNZ, Jaciel Gustavo. Mobilidade e Turismo: Construindo um Mapa Conceitual.In: ENCONTRO SEMINTUR JÚNIOR, 5., 2014, Caxias do Sul. Anais [...] Caxias do Sul: UCS, 2014, p. 1-11.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.