Banner Portal
A decolonial interpretation of the song Um Índio, by Caetano Veloso
Capa: Lygia Eluf (sem título, série Desenhos da Quarentena, técnica: nanquim/papel, 35x15cm, 2020) e Carlos Lamari.
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Caetano Veloso
Um índio
Decoloniality

How to Cite

OLIVEIRA, Rafael Bastos Costa de. A decolonial interpretation of the song Um Índio, by Caetano Veloso. Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura, Campinas, SP, v. 31, n. 00, p. e023003, 2023. DOI: 10.20396/resgate.v31i00.8668163. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8668163. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

This is an interpretive essay on the song Um Índio, by Caetano Veloso, based on decolonial thinking. My interlocutors will be Quijano, Dussel, and Mariátegui. The album Bicho is crucial to understand the analysis, where I briefly discuss certain dimensions of the santamarense author’s philosophy. These elements were explained to indicate the questions Caetano’s work raised for me. The methodology is a decolonial, dialectical, and documentary analysis. The categories, concepts, and analytical keys detailed herein are heteronomy, estrangement, coloniality of power, coloniality of knowledge, corporeity, anti-patriarchy, erotica, heterogeneity, philosophy of liberation, world-system, exteriority, return of the future, horizon, utopia, and cultural dependence. The synthesis is that the song has a vehement decolonial trace, although not necessarily intentional.

https://doi.org/10.20396/resgate.v31i00.8668163
PDF (Português (Brasil))

References

AFONSO, Rogério Natal. A Dimensão Política do Pensamento de José de Alencar (1865-1868): liberalismo e escravidão nas cartas de Erasmo. 2013. Dissertação. (Mestrado em História) – Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2013.

A GRANDE borboleta. Intérprete: Caetano Veloso. Compositor: Caetano Veloso. In: BICHO. Intérprete: Caetano Veloso. [S.l.]: Philips Records, 1977. 1 CD, faixa 6.

ALENCAR, José de. O guarani. 20. ed. São Paulo: Ática, 1996.

ALENCAR, José de; PARRON, Tâmis (org.). Cartas a favor da escravidão. São Paulo: Hedra, 2008.

BALLESTRIN, Luciana. América Latina e o giro decolonial. Rev. Bras. Ciênc. Polít., São Paulo, n. 11, p. 89-117, ago. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcpol/a/DxkN3kQ3XdYYPbwwXH55jhv/abstract/?lang=pt. Acesso em: 11 maio 2023.

BERWANGER, Monique; SELLI, Maristella Letícia. O Guarani – um olhar para o passado para a compreensão do presente. In: TONELLI, Fernanda; SOUZA, Lilian de (org.). Linguística, letras e artes: culturas e identidades 3. Ponta Grossa: Atena, 2021. Disponível em: https://sistema.atenaeditora.com. br/index.php/admin/api/artigoPDF/47618. Acesso em: 19 jan. 2022.

BICHO. Compositor e intérprete: Caetano Veloso. Rio de Janeiro: PolyGram; Universal, 1977. 1 LP (35min).

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. 2 ed. São Paulo: Editora Perspectiva, 1987.

BRAUDEL, Fernand. História e Ciências Sociais. 3. ed. Lisboa: Editorial Presença, 1981.

CARMO, Raiana Alves Maciel Leal do. A política de salvaguarda do patrimônio imaterial e os seus impactos no Samba de Roda do recôncavo baiano. 2009. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2009. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/9104/1/ Dissertacao%2520Raiana%2520seg.pdf. Acesso em: 15 jan. 2022.

CORONIL, Fernando. Natureza do pós-colonialismo: do eurocentrismo ao globocentrismo. In: LANDER, Edgardo (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Colección Sur Sur, Ciudad Autónoma de Buenos Aires. Argentina: CLACSO, 2005.

DURKHEIM, Émile. As Formas elementares da vida religiosa: o sistema totêmico na Austrália. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

DUSSEL, Enrique. 1492: O encobrimento do outro: a origem do mito da modernidade. Conferências de Frankfurt. Tradução: Jaime A. Clasen. Petrópolis: Vozes, 1993.

DUSSEL, Enrique. Cultura imperial, cultura ilustrada y liberación de la cultura popular. Bogotá: Nueva América, 1980. Disponível em: http://biblioteca.clacso. edu.ar/clacso/otros/20120423092235/8apen.pdf. Acesso em: 10 jan. 2022.

DUSSEL, Enrique. Europa, modernidad y eurocentrismo. In: LANDER,

Edgardo (coord.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales, perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: Clacso, 2000. p. 24-33.

DUSSEL, Enrique. Filosofia da libertação na América Latina. São Paulo: Edições Loyola, 1977.

GOMES, Geisiane Anatólia. Decolonialismo e crítica à história única: possibilidades para a historiografia sobre os povos originários do Brasil. 2018. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2018. Disponível em: https://www.repositorio.ufop.br/bitstream/123456789/10489/1/DISSERTA%C3%87%C3%83O_ DecolonialismoCr%C3%ADticaHist%C3%B3ria.pdf. Acesso em: 10 jan. 2022.

GUHA, Ranajit. Subaltern Studies I: writings on South Asian history and society. New Delhi: Oxford Univ. Press, 1982.

GUIDO, Humberto. A nova “Canção do exílio” na lírica de Caetano Veloso – a metanarrativa como antimemória. In: SCHAEFER, Sérgio; SILVEIRA, Ronie Alexsandro Teles da (org.). Caetano e a Filosofia. Santa Cruz do Sul: Edunisc; Salvador: Edufba, 2010. p. 55.

HALL, Stuart. Cultura e representação. Rio de Janeiro: Ed. PUC Apicuri, 2016.

LOSURDO, Domenico. Contra-História do Liberalismo. São Paulo: Ideias e Letras, 2006.

LUCCHESI, Ivo; DIEGUEZ, Gilda Korff. Caetano, o pensamento e a espiral. In: SCHAEFER, Sérgio; SILVEIRA, Ronie Alexsandro Teles da (org.). Caetano e a Filosofia. Santa Cruz do Sul: Edunisc; Salvador: Edufba, 2010. p. 9-34

MARIÁTEGUI, José. 7 Ensayos de interpretación de la realidad peruana. Lima: Ebisa Editora, 2018.

MIGLIEVICH-RIBEIRO, Adelia; ROMERA, Edison. Orientações para uma descolonização do conhecimento: um diálogo entre Darcy Ribeiro e Enrique Dussel. Sociologias, Porto Alegre, ano 20, n. 47, p. 108-137, jan./abr. 2018. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/sociologias/article/view/67112/47958. Acesso em: 10 jan. 2022.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder e classificação social. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (org.). Epistemologias do Sul. Coimbra: Edições Almedina, 2009. p. 73-119. Disponível em: http://professor.ufop.br/sites/default/files/tatiana/files/epistemologias_do_sul_boaventura.pdf. Acesso em: 08 jan. 2022.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Colección Sur Sur. Ciudad Autónoma de Buenos Aires. Argentina: CLACSO, 2005. p. 277-278.

QUIJANO, Aníbal. El marxismo en Mariátegui: una propuesta de racionalidad alternativa. In: SOBREVILLA, David (org.). El marxismo de Mariátegui. Seminario del V Congreso Nacional de Filosofía. Lima: Amauta, 1995.

QUIJANO, Aníbal. El regreso del futuro y las cuestiones del conocimiento. Hueso Húmero, Lima, n. 38, abr. 2001. Disponível em: http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20140507044604/eje3-9.pdf. Acesso em: 11 maio 2023.

QUIJANO, Aníbal; WALLERSTEIN, Immanuel. Americanity as a concept, or the Americas in the modern world-system. International Social Science Journal, Paris, v. 44, n. 4, p. 549-557, nov. 1992. Disponível em: https://europhilomem.hypotheses.org/files/2018/07/Quijano-and-Wallerstein-Americanity-as-a-Concept.pdf. Acesso em: 12 maio 2023.

SAMPA. Intérprete: Caetano Veloso. Compositor: Caetano Veloso. In: MUITO – dentro da estrela azulada. Intérprete: Caetano Veloso. [S.l.]: Philips Records, 1978. 1 CD, faixa 7.

SCHAEFER, Sérgio; SILVEIRA, Ronie Alexsandro Teles da (org.). Caetano e a Filosofia. Santa Cruz do Sul: Edunisc; Salvador: Edufba, 2010.

SCHLENKER, Alex et al. Giro decolonial I: Artes visuais, arquiteturas e visualidades. Entrevistas. Alex Schlenker: descolonizar a arte para retomála como expressão da vida. Revista Epistemologias do Sul, v. 3, n. 1, p. 22-35, 2019. Disponível em: https://revistas.unila.edu.br/epistemologiasdosul/article/view/2433/2121. Acesso em: 12 maio 2023.

SOCIEDADE BRASILEIRA PARA O PROGRESSO DA CIÊNCIA (SBPC). Povos tradicionais e biodiversidade no brasil – contribuições dos povos indígenas, quilombolas e comunidades tradicionais para a biodiversidade, políticas e ameaças. 2021/2022. Disponível em: http://portal.sbpcnet.org.br/publicacoes/povos-tradicionais-e-biodiversidade-no-brasil/. Acesso em: 11 maio 2022.

SOUZA, Luan Sodré de. Educação musical afrodiaspórica: uma proposta decolonial para o ensino acadêmico do violão a partir dos sambas do Recôncavo baiano. 2019. Tese (Doutorado em Música) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2019.

TERRA. Intérprete: Caetano Veloso. Compositor: Caetano Veloso. In: MUITO – dentro da estrela azulada. Intérprete: Caetano Veloso. [S.l.]: Philips Records, 1978. 1 CD, faixa 1.

TIGRESA. Intérprete: Caetano Veloso. Compositor: Caetano Veloso. In: BICHO. Intérprete: Caetano Veloso. [S.l.]: Philips Records, 1977. 1 CD, faixa 7.

UM ÍNDIO. Intérprete: Caetano Veloso. Compositor: Caetano Veloso. In: BICHO. Intérprete: Caetano Veloso. [S.l.]: Philips Records, 1977. 1 CD, faixa 5.

VACA profana. Intérprete: Gal Costa. Compositor: Caetano Veloso. In: PROFANA. Intérprete: Gal Costa. [S.l.]: RCA, 1984. 1 CD, faixa 1.

VELOSO, Caetano. Narciso em férias. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

VELOSO, Caetano. Verdade tropical, Caetano Veloso. 3. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

WALLERSTEIN, Immanuel. The modern world-system. Capitalist agriculture and the origins of the European world-economy itz the 16th. Century. New York: Academic Press, 1974.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.