Banner Portal
USP São Carlos Cultural heritage
Capa: Lygia Eluf (sem título, série Desenhos da Quarentena, técnica: nanquim/papel, 35x15cm, 2020) e Carlos Lamari.
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Heritage education
Cultural heritage
USP São Carlos

How to Cite

FARACO, André Frota Contreras; VIZIOLI, Simone Helena Tanoue. USP São Carlos Cultural heritage: identification and interpretation through Heritage Education. Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura, Campinas, SP, v. 31, n. 00, p. e023023, 2024. DOI: 10.20396/resgate.v31i00.8670963. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8670963. Acesso em: 21 may. 2024.

Abstract

This article presents a Heritage Education action developed with a group of university students from the São Carlos campus of USP in the 2nd semester of 2021. The objective of the action was to develop an educational process to provide students with the opportunity to denaturalize the university's territory from the perspective of Heritage Cultural, in order to identify, interpret and represent it. The action took place in 3 stages: 1) mobilization of students' experiences; 2) interweaving these experiences with knowledge in the field of Cultural Heritage and representation and language; 3) systematization of knowledge in a Participatory Inventory. It is hoped, with this work, to shed light on the Cultural Heritage of university students, in addition to consolidating the theoretical-conceptual framework used as a reference, the action strategies and tools used.

https://doi.org/10.20396/resgate.v31i00.8670963
PDF (Português (Brasil))

References

ARANTES, Antonio Augusto. A salvaguarda do patrimônio cultural imaterial no Brasil. In: BARRIO, Ángel Espina; MOTTA, Antonio; GOMES, Mário Hélio (org.). Inovação Cultural, Patrimônio e Educação. Recife: Fundação Joaquim Nabuco; Editora Massangana, 2009. p. 52-63.

inventario.usp.sc. 2022. Tema: Inventário Participativo de referências culturais dos universitários da USP São Carlos. Disponível em: https://www.instagram.com/inventario.usp.sc/. Acesso em: 23 set. 2022.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 2012. p. 179-212. 8. ed.

CAFFÉ, Carla. Av. Paulista. São Paulo: Cosac Naify; Edições SESC SP, 2009.

CPC. Carta do patrimônio cultural da Universidade de São Paulo. São Paulo: CPC – Centro de Preservação Cultural da Universidade de São Paulo, s.d. Disponível em: https://cpc.webhostusp.sti.usp.br/index.php/patrimonio-da-usp/artigos-da-carta-patrimonial/. Acesso em: 25 jun. 2022.

DEMARCHI, João Lorandi. Referências culturais da escola, na escola: contribuições do Projeto Interação para a educação patrimonial. 2020. Dissertação (Mestrado em Geografia Humana) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2020. p. 83, 127, 128, 129 e 131. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8136/tde-13082020-132634/pt-br.php. Acesso em: 09 nov. 2020.

DIRETÓRIO Central dos Estudantes da USP. DCE Livre Alexandre Vannucchi Leme. Relatório da pesquisa sobre o retorno presencial na USP. 2021. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1_WcDt6pOR2U7B2JEJubgdCtkFVXrcP-B/view?fbclid=IwAR15xfJLA20h8afdoWmzTXMJ8KdvDJQFMdmQ9Ttv1lPWK3l1IAvxOo0LWTk. Acesso em: 15 fev. 2022.

DODEBEI, Vera. Patrimônio e Memória Digital. Revista Morpheus, Rio de Janeiro, v. 5, n. 8, p. 05, 2006. Disponível em: http://seer.unirio.br/index.php/morpheus/article/view/4759. Acesso em: 11 maio 2020.

EPTV 1. Estudantes da USP e da UFSCar movimentam R$ 20 milhões por mês em São Carlos, diz Acisc. Portal G1 São Carlos e Araraquara, São Carlos e Araraquara, 10 de março de 2020. Disponível em: https://g1.globo.com/sp/sao-carlos-regiao/noticia/2020/03/10/estudantes-da-usp-e-da-ufscar-movimentam-r-20-milhoes-por-mes-em-sao-carlos-diz-acisc.ghtml. Acesso em: 15 fev. 2022.

FERRARA, Lucrécia D’Aléssio. Leitura sem palavras. 4. ed. São Paulo: Editora Ática, 1997. p. 7, 35 e 36.

FERRARA, Lucrécia D’Aléssio. Olhar periférico: Informação, Linguagem, Percepção Ambiental. São Paulo: Editora da USP. 2. ed. 1999. p. 21, 71e 72.

FLORÊNCIO, Sônia Rampim. Política de educação patrimonial no Iphan: diretrizes conceituais e ações estratégicas. Revista CPC, [S. l.], v. 14, n. 27 esp., p. 55-89, 2019. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/cpc/article/view/159666. Acesso em: 17 jan. 2022.

FLUSSER, Vilém. O universo das imagens técnicas: elogio da superficialidade. São Paulo: Annablume, 2008. p. 15, 26.

FONSECA, Maria Cecília Londres. Referências Culturais: Base para novas políticas de patrimônio. Políticas Sociais: acompanhamento e análise, Brasília, Rio de Janeiro, n. 2, 2001, p. 111-120. Disponível em: http://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/4175/1/bps_02_completo.pdfhttp://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/4175/1/bps_02_completo.pdf. Acesso em: 03 nov. 2019.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 24. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. ed. 71. Rio de Janeiro; São Paulo: Paz e Terra, 2019. p. 116.

GONÇALVES, José Reginaldo Santos. Monumentalidade e Cotidiano: os patrimônios culturais como gêneros de discurso. In: OLIVEIRA, Lúcia Lippi (org.). Cidade: história e desafios. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2002. p. 108-123.

LE GOFF, Jacques. Memória. In: LE GOFF, Jacques. História e memória. Tradução: Bernardo Leitão et al. Campinas: Editora da Unicamp, 1990. p. 423-484. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4594598/mod_resource/content/1/LE_GOFF_HistoriaEMemoria.pdf. Acesso em: 10 set. 2019.

LONDRES, Cecília. Referências Culturais: Base Para Novas Políticas de Patrimônio. In: INSTITUTO do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional. Inventário Nacional de Referências Culturais: Manual de Aplicação. Brasília: Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, 2000. p. 11-21.

MACIEL, Ana Carolina de Moura Delfim. Memórias colecionáveis: Testemunhos audiovisuais com doadores do Museu Paulista (USP). In: MAUAD, Ana Maria (Org.). História oral e mídia: Memórias em movimento. São Paulo: Letra e Voz, 2016. p. 71-92.

MARTINS, Alice Fátima; TEIXEIRA, João Gabriel L. C.; VIANNA, Leticia C. R. O audiovisual e as políticas de salvaguarda e de proteção da cultura popular. Políticas Culturais em Revista, v. 6, n. 2, p. 28-39, 2013. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/pculturais/article/view/9899. Acesso em: 11 maio 2020.

MASSIRONI, Manfredo. Ver pelo desenho: aspectos técnicos, cognitivos, comunicativos. Tradução: Cidália de Brito. Lisboa: Edições 70, 1982.

NITO, Mariana Kimie da Silva et al. Desenho em camadas como abordagem de Inventário Participativo: as ações educativas em Nova Olinda (CE) e Santa Bárbara d’Oeste (SP). Sillogés, v. 5, n. 1, p. 390-414, 2022. Disponível em: http://historiasocialecomparada.org/revistas/index.php/silloges/article/view/189. Acesso em: 03 ago. 2022.

NOGUEIRA, Antônio Gilberto Ramos. O campo do patrimônio cultural e a história: itinerários conceituais e práticas de preservação. Antíteses, Londrina, v. 7, p. 45-67, 2014. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/19969/15603. Acesso em: 06 ago. 2019.

PALLASMAA, Juhani. Os olhos da pele: a arquitetura e os sentidos. Tradução: Alexandre Salvaterra. Porto Alegre: Bookman, 2011.

PORTAL G1 São Carlos e Araraquara. Com jogos e shows, 40ª Tusca deve atrair 30 mil pessoas por dia e movimentar R$ 20 milhões. Portal G1 São Carlos e Araraquara, São Carlos e Araraquara, 11 de novembro de 2019. Disponível em: https://g1.globo.com/sp/sao-carlos-regiao/noticia/2019/11/11/com-jogos-e-shows-40o-tusca-deve-atrair-30-mil-pessoas-por-dia-e-movimentar-r-20-milhoes.ghtml. Acesso em: 15 fev. 2022.

PORTAL G1 São Carlos e Araraquara. Universitários aquecem a economia de São Carlos. Portal G1 São Carlos e Araraquara, São Carlos e Araraquara, 16 de novembro de 2018. Disponível em: https://g1.globo.com/sp/sao-carlos-regiao/noticia/2018/11/16/universitarios-aquecem-a-economia-de-sao-carlos.ghtml. Acesso em: 15 fev. 2022.

PORTAL USP-SÃO CARLOS. Portal USP-São Carlos, 2022. História e números. Disponível em: http://www.saocarlos.usp.br/creditos/. Acesso em: 15 fev. 2022.

SÃO CARLOS. Prefeitura Municipal de São Carlos, 2022. História de São Carlos. Disponível em: http://www.saocarlos.sp.gov.br/index.php/historia-da-cidade/115269-historia-de-sao-carlos.html. Acesso em: 15 fev. 2022.

SCIFONI, Simone. Interpretar qual patrimônio? A experiência do Inventário Participativo do Minhocão, São Paulo. In: SIMPÓSIO CIENTÍFICO 2019 DO ICOMOS/BRASIL. Autenticidade em risco, 3., Belo Horizonte, 2019. Anais [..]. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/viewer.html?pdfurl=https%3A%2F%2Feven3.blob.core.windows.net%2Fprocessos%2F3e2cd59ec4a14aceba6e.pdf&clen=329119. Acesso: 01 abr. 2022.

SMITH, Laurajane. El “espejo patrimonial”. ¿Ilusión narcisista o reflexiones múltiples?. Antípoda, Revista de Antropología y Arqueología, n. 12, Bogotá, p. 39-63, jan./jun. 2011. Disponível em: https://revistas.uniandes.edu.co/doi/abs/10.7440/antipoda12.2011.04. Acesso em: 22 fev. 2022.

UFSCAR – Universidade Federal de São Carlos. Universidade Federal de São Carlos, 2022. Campus São Carlos. Disponível em: https://www.ufscar.br/a-ufscar/campus-sao-carlos. Acesso em: 15 fev. 2022.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.