Abstract
This article presents the clipping of a long-term research about the educational processes in Baixada Fluminense. The focus is given to the work with the memory and appreciation of the Duque de Caxias’s Historical-Educational Heritage through the analysis of museum practices in the century-old Merity’s Regional School, currently called Doctor Álvaro Alberto Municipal Nursery School, developed throughout its history. The remaining collection of the school under the custody of CEPEMHEd and academic research on the history of the school were consulted. It starts from the understanding of the educational institution as a Memory Place (NORA, 1993); the expanded conception of heritage education (NAJJAR, 2010); and, from the notion of experience (THOMPSON, 2001). It is concluded that both the Regional Museum in its creation and in its current form represents the school projects undertaken in each historical juncture: at the beginning of the 20th century, linked to the regionalist project; and in the 21st century, referring to the right of memory.
References
ALBERTO, Armanda Álvaro Alberto. Relatório Anual: 1924. Duque de Caxias, RJ: CEPEMHEd, 1924. 11 p.
ALBERTO, Armanda Álvaro. Relatório Anual: 1928. Duque de Caxias, RJ: CEPEMHEd, 1928. 9 p.
ALBERTO, Armanda Álvaro. Relatório Anual: 1964. Duque de Caxias, RJ: CEPEMHEd, 1964. 11 p.
ALBERTO, Armanda Álvaro. Uma experiência de Escola Regional. In: ALBERTO, Armanda Álvaro (org.). Escola Regional de Meriti: documentário (1921-1964). Brasília: Inep: CEPEMHEd, 2016.
ALMEIDA, Júlia Lopes de. Um maço de Cartas. In: ALBERTO, Armanda Álvaro (org.). A Escola Regional de Meriti: documentário (1921-1964). Brasília: Inep: CEPEMHEd, 2016.
ARAUJO, Cristiane Dias; ALVES, Luciana Pires; TUÃO, Renata Spadetti. Escola Regional de Merity: memórias e patrimônio. Uma experiência de Educação Patrimonial em Duque de Caxias. In: SEMINÁRIO NACIONAL DO HISTEDBR: 30 anos do Histedbr (1986-1996). Contribuições para a História e Historiografia brasileira, 10., 2016, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: Unicamp, 2016. p. 1-18.
BITTENCOURT, Raul. Empreendimento original no campo da educação. In: ALBERTO, Armanda Álvaro (org.). Escola Regional de Meriti: documentário (1921-1964). Brasília: Inep: CEPEMHEd, 2016.
BRAZ, Antonio Augusto; ALMEIDA, Tania Amaro. De Merity a Duque de Caxias: encontro com a história da cidade. Rio de Janeiro: APPH-CLIO, 2010.
CARVALHO, Orlando Magalhães. Uma experiência de Escola Regional. In: ALBERTO, Armanda Álvaro (org.). Escola Regional de Meriti: documentário (1921-1964). Brasília: Inep: CEPEMHEd, 2016.
CEPEMHEd. Coleção 100 anos de Mate com Angu. Da Escola Proletária de Merity à Creche-Escola Municipal Doutor Álvaro Alberto. 1 ed., n. 1. Duque de Caxias: CEPEMHEd, 2021.
CEPEMHEd. Exposição Sociedade, Trabalho e História: memórias da escola. Curadoria. Duque de Caxias. Duque de Caxias: CEPEMHEd, 2009.
CEPEMHEd. Álbum de postais da Escola Regional de Merity. Duque de Caxias: CEPEMHEd, 2010.
CEPEMHEd. Coleção de conchas. Duque de Caxias: CEPEMHEd, 2010.
CEPEMHEd. Visita à Exposição Comemorativa dos 100 da Escola Regional de Merity. Duque de Caxias: CEPEMHEd, 2021.
COSTA, Márcia Spadetti Tuão da; TUÃO, Renata Spadetti. Relatos de Educadoras da Regional de Merity. In: ENCONTRO REGIONAL SUDESTE DE HISTÓRIA ORAL: narrativas de (re)existências: corpo-oralidades, antirracismo e educação, 13., 2019, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: UFRJ, Faculdade de Educação, ABHO, 2019. p. 505-519.
COSTA, Marcia Spadetti et al. Instituições Escolares Pioneiras em Duque de Caxias: Breves Considerações sobre a História da Educação Municipal. In: SEMINÁRIO NACIONAL DO HISTEDBR; SEMINÁRIO INTERNACIONAL DESAFIOS DO TRABALHO E EDUCAÇÃO NO SÉCULO XXI, 4., E SEMINÁRIO INTERNACIONAL DO HISTEDBR – Educação no Mundo do Trabalho: em defesa da educação pública, 1., 2019, Uberlândia. Anais [...]. Uberlândia: UFU, 2019. 135-150.
DUQUE DE CAXIAS (RJ). Cartório Fausto Vieira 2º Ofício de Notas. Certidão de Doação da Fundação Dr. Álvaro Alberto ao Instituto Central do Povo. Registro em: 16 de dez. 1964.
FELGUEIRAS, Margarida Louro; SOARES, Maria Leonor Barbosa. O projeto “para um museu vivo da escola primária” – concepção e inventário. In: MENEZES, Maria Cristina (org). Educação, Memória, História: possibilidades, leituras. Campinas: Mercado de Letras, 2004.
JEAN, Yvone. Inovações Admiráveis. In: ALBERTO, Armanda Álvaro (org.). Escola Regional de Meriti: documentário (1921-1964). Brasília: Inep: CEPEMHEd, 2016.
LOURENÇO FILHO, Manoel Bergström. Introdução ao Estudo da Nova Escola: bases, sistemas e diretrizes da pedagogia contemporânea. 12 ed. São Paulo: Melhoramentos; Rio de Janeiro: Fundação Nacional de Material Escolar, 1978.
LUSTOSA, José. Cidade de Duque de Caxias. Desenvolvimento Histórico do município. Dados Gerais. Duque de Caxias: Edição do autor, 1958.
NAGLE, Jorge. Educação e Sociedade na Primeira República. São Paulo: EPU; Rio de Janeiro: Fundação Nacional de Material Escolar, 1974.
NAJJAR, Jorge. Educação patrimonial e identidade: algumas questões em debate. In: CARNEIRO, Valdeck et al. Movimentos instituintes em Educação: políticas e práticas. Niterói: Intertexto, 2010. p. 141-153.
NORA, Pierre. Entre memória e história. A problemática dos lugares. Projeto História, São Paulo, v. 10, p.7-28, dez. 1993. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/view/12101/8763. Acesso em: 14 jun. 2023.
NOSELLA, Paolo; BUFFA, Ester. Instituições escolares: por que e como pesquisar. Campinas: Editora Alínea, 2013.
PINTO, Roquete; LIRA, Heitor. Caxias também tem museu! RC. Revista de Caxias, Duque de Caxias, ano 1, n. 4, jul. 1964.
RUFINO, Marcia Montilio. O fazer-se da Educação Patrimonial em Duque de Caxias: o patrimônio e as memórias da Escola Regional de Merity. Revista Pilares da História, Duque de Caxias, ano 15, edição especial, p. 93-101, maio 2016. Disponível em: https://www.cmdc.rj.gov.br/?page_id=1474. Acesso em: 14 jun. 2023.
SANFELICE, José Luís. Introdução. In: SANFELICE, José Luís; JACOMELI, Mara Regina Martins; PENTEADO, Ana Elisa de Aruda. (org.) Histórias de Instituições Escolares: Teoria e Prática. Bragança Paulista: Margem da Palavra, 2016. p. 15-46.
SANTOS, Julio César Paixão. Cuidando do Corpo e do Espírito num Sertão Próximo: a experiência e o exemplo da Escola Regional de Meriti (1921-1932). 2008. Dissertação (Mestrado em História das Ciências) – Casa de Oswaldo Cruz-Fiocruz, Rio de Janeiro, 2008.
SILVA, Vilma Corrêa Amâncio da. A Mate com Angu e suas estratégias contra a evasão escolar (1921-1937): Duque de Caxias na História da Educação Brasileira. Recôncavo: Revista de História da UNIABEU, Belford Roxo, v. 4, n. 6, p. 112-129, jan./jun. 2014. Disponível em: https://revista.uniabeu.edu.br/index.php/reconcavo/article/view/1387. Acesso em: 14 jun. 2023.
SOUZA, Rosa Fátima. História da organização do trabalho escolar do currículo no século XX: ensino primário e secundário. São Paulo: Cortez, 2008.
THOMPSON, Edward Palmer. As peculiaridades dos ingleses e outros artigos. São Paulo: Editora da Unicamp, 2001.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura