Banner Portal
Between affections and mediations
Capa: Lygia Eluf (sem título, série Desenhos da Quarentena, técnica: nanquim/papel, 35x15cm, 2020) e Carlos Lamari.
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Reading club
Harry Potter
Adversity
Mediation
Cultural studies

How to Cite

MENEZES, Victor Henrique da Silva; MARTINS, Vanessa Coutinho. Between affections and mediations: the sociability in Hogwarts, Mil Histórias reading club. Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura, Campinas, SP, v. 32, n. 00, p. e024005, 2024. DOI: 10.20396/resgate.v32i00.8673991. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8673991. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

Based on theories about mediation (Martín-Barbero, 2006), this article analyzes the sociabilities (Forsé, 1981; Rivière, 2004) in Hogwarts, Mil Histórias, an online reading club developed during the Covid-19 pandemic. Due to the context of its creation, we are interested in the approach to coping with periods of adversity (Petit, 2009). Through the thematic content analysis methodology (Bardin, 1979), the aim is to understand how the activities of the reading club contributed to coping with the pandemic situation and what were its impacts on the daily lives of the participants. It is concluded that it contributed (in a non-exclusive way) to overcoming the moment of adversity, affecting the participants in different ways, besides managing daily activities and improving psychological conditions.

https://doi.org/10.20396/resgate.v32i00.8673991
PDF (Português (Brasil))

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1979.

BARROS, Laan Mendes. Recepção, mediação e midiatização: conexões entre teorias europeias e latinoamericanas. In: MATTOS, Maria Ângela; JANOTTI JUNIOR, Jeder; JACKS, Nilda (Org.). Mediação & midiatização. Salvador: EDUFBA, 2012. p. 79-105.

BAUER, Martin. Análise de conteúdo clássica: uma revisão. In: BAUER, Martin; GASKELL, George. (Org.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som. 7ª ed. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 189-217.

BERTH, Joice. Empoderamento. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen Livros, 2019.

CASTRO-DE-ARAÚJO, Luís Fernando; STRINA, Agostino; GRASSI, Maria Fernanda Rios; TEIXEIRA, Maria Glória. Aspectos clínicos e terapêuticos da infecção da COVID-19. Rede CoVida. Ciência, Informação e Solidariedade. Salvador: FIOCRUZ/CIDACS, 2020. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/40662. Acesso em: 04 jul. 2024.

COSTA, Cristina. Ficção, comunicação e mídias. São Paulo: Senac, 2001.

FLORÊNCIO, Felipe Jalison Souza Oliveira. Depois de todo esse tempo? Sempre: um estudo de interações e experiências estéticas de fãs brasileiros e belgas da saga Harry Potter. 2018. Dissertação (Mestrado em Comunicação, Cultura e Amazônia) – Instituto de Letras e Comunicação, Universidade Federal do Pará, Belém, 2018. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/11454. Acesso em: 18 mar. 2023.

FORSÉ, Michel. La sociabilité. Economie et Statistique, Paris, n. 132, p. 39-48, Avril 1981. Disponível em: http://www.persee.fr/doc/estat_0336-1454_1981_num_132_1_4476. Acesso em: 18 mar. 2023.

FRANCISCO, Beatriz Masson. Leitores e leituras de Harry Potter. 2019. Dissertação (Mestrado em Teoria Literária e Literatura Comparada) ‒ Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8151/tde-19112019-171247/pt-br.php. Acesso em: 18 mar. 2023.

GALLIAN, Dante. A Literatura como remédio: os clássicos e a saúde da alma. São Paulo: Martin Claret, 2017.

GARDNER, Sarah. Reading, Sociability, and Warfare. In: DIFFLEY, Kathleen; HUTCHISON, Coleman (Org). The Cambridge Companion to the Literature of the American Civil War and Reconstruction. Cambridge: Cambridge University Press, 2022. p. 29-42.

GOMES, Romeu. Análise e interpretação de dados de pesquisa qualitativa. In. MINAYO, Maria Célia de Souza.; DESLANDES, Suely Ferreira.; GOMES, Romeu (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2016. p. 72-95.

HIRATA, Gisele. O feitiço perdura. Revista Mundo Estranho, p. 16-25, jun. 2017.

HJARVARD, Stig. A midiatização da cultura e da sociedade. São Leopoldo: Ed. Unisinos, 2014.

JOHNS, Adrian. The Nature of the Book: Print and Knowledge in the Making. Chicago: The University of Chicago Press, 1998.

LEÃO, Maria Thereza dos Anjos Carneiro. Identidade e fandom: análise de práticas sociais de fãs de Harry Potter. 2019. Dissertação (Mestrado em Consumo, Cotidiano e Desenvolvimento Social) – Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2019. Disponível em: http://www.tede2.ufrpe.br:8080/tede2/handle/tede2/8278. Acesso em: 18 mar. 2023.

LOPES, Maria Immacolata Vassallo. Mediação e recepção: algumas conexões teóricas e metodológicas nos estudos latino-americanos de comunicação. Matrizes, v. 8, n. 1, p. 65-80, jan./jun. 2014. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/82931 Acesso em: 17 mar. 2023.

LUO, Peihao; LAPALME, Matthew; CIPRIANO, Christina; BRACKETT, Marc. The Association Between Sociability and Covid-19 Pandemic Stress. Sec. Personality and Social Psychology, v. 13, 2022 Disponível em: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2022.828076/full. Acesso em: 18 mar. 2023.

MANGUEL, Alberto. The City of Words. Canada: House of Anansi Press, 2007.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 2006.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Comunicação e mediações culturais, Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, São Paulo: Intercom, v. XXIII, n. 1, p. 151-163, 2000. Disponível em: http://www.portcom.intercom.org.br/revistas/index.php/revistaintercom/article/view/2010/1788. Acesso em: 17 mar. 2023.

MARTINS, Pedro. J. K. Rowling foi a escritora mais vendida do ano mesmo acusada de transfobia. Folha de S. Paulo, 14 de julho de 2021. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2021/07/jk-rowling-foi-a-escritora-mais-vendida-do-ano-mesmo-acusada-de-transfobia.shtml. Acesso em: 18 mar. 2023.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Trabalho de campo: contexto de observação, interação e descoberta. In. MINAYO, Maria Cecília de Souza; DESLANDES, Suely Ferreira.; GOMES, Romeu (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2016. p. 56-71.

ONG, Walter. Oralidade e cultura escrita: a tecnologização da palavra. Campinas: Papirus, 1998.

PETIT, Michèle. A arte de ler. Ou como resistir à adversidade. São Paulo: Editora 34, 2010.

PRICE, Leah. What we talk about when we talk about books. New York: Basic Books, 2019.

RIVIÈRE, Carole Anne. La spécificité française de la construction sociologique du concept

de sociabilité. Réseaux: Communication, Technologie, Société, Paris, v. 123, n. 1, p. 207-231, 2004. Disponível em: https://www.cairn.info/revue-reseaux1-2004-1-page-207.htm. Acesso em: 18 mar. 2023.

SODRÉ, Muniz. Antropologia do espelho: uma teoria da comunicação linear e em rede. 2a ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

SODRÉ, Muniz. As estratégias sensíveis: afeto, mídia e política. Petrópolis: Vozes, 2006.

SUTTON-RAMSPECK, Beth. Harry Potter and Resistance. NY: Routledge, 2023.

VEZZALI, Loris; STATHI, Sofia; GIOVANNINI, Dino; CAPOZZA, Dora; TRIFILETTI, Elena. The greatest magic of Harry Potter: Reducing prejudice. Journal of Applied Social Psychology, 45, p. 105-121, 2015.

WALLON, Henri. Les milieux, les groupes et la psychogenèse de L’enfant. Enfance, Paris, v. 4, n. 3, p. 287-296, mai/oct. 1954. Disponível em: https://www.persee.fr/doc/enfan_0013-7545_1959_num_12_3_1444. Acesso em: 04 jul. 2024.

WELLER, Wivian. Grupos de discussão: aportes teóricos e metodológicos. In: WELLER, Wivian.; PFAFF, Nicolle. Metodologia da pesquisa qualitativa em educação. Petrópolis: Vozes, 2010. p. 54-66.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.