Banner Portal
Project-based learning
Pessoas vestidas com jalecos brancos assistindo uma apresentação de uma pessoa com roupa branca.
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

Keywords

Project-based learning
Higher education
Health
Interdisciplinar education
Interdisciplinary education
Professional skills

How to Cite

PASCON, Daniela Miori; PERES , Heloisa Helena Ciqueto. Project-based learning: pedagogical perspectives for higher education health courses. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 11, n. 00, p. e025048, 2024. DOI: 10.20396/riesup.v11i00.8674623. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8674623. Acesso em: 17 may. 2024.

Abstract

Introduction Project-Based Learning (PBLj) is evident as a promising pedagogy in health training. Objective The purpose of this manuscript is to address the pedagogical foundation and its applicability in health courses, in the promotion, development and acquisition of skills. Method Reflective study method on the teaching-learning process using ABPj. Results Highlights the implementation of this methodology for the effective teaching-learning process in higher education health courses. These are continually challenged to provide qualified professionals to solve complex and multifaceted problems present in society. The job market requires professionals capable of using innovative and technological strategies to solve global health problems. Conclusion The analysis of this study highlighted ABPj as an innovative, dynamic and flexible pedagogical methodology, which provides critical reflection, develops various skills: communication, leadership, management, integration, teamwork and enables constant adjustments during the teaching-learning process, meeting the needs of students and the demands of professional health practice.

https://doi.org/10.20396/riesup.v11i00.8674623
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

References

ANDRADE, Maria Eduarda de; Ariotti, Eduarda Renata; Moretto, Carla; Condessa, Aline Macarevich. Aprendizagem Baseada em Projetos e Gestão da Saúde: aproximando teoria e realidade no Sistema Único de Saúde. Revista da ABENO, Brasília, v. 21, n. 1, p. 858, dez. 2021. Disponível em: https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/858/996. Acesso em: 29 ago. 2023.

AZEVEDO, Yuri Gomes Paiva; ARAUJO, Aneide Oliveira de; MEDEIROS, Vanessa. Câmara de. Conhecimentos, habilidades e atitudes desenvolvidas pelos discentes de contabilidade através da aprendizagem baseada em projetos. Contabilidade, Gestão e Governança, Brasília, v. 20, n. 1, p. 153-174, 2017. Disponível em: https://revistacgg.org/index.php/contabil/article/view/1174. Acesso em: 29 ago. 2023.

BARROS, Matheus César Vieira; MORAIS, Matheus Ladir Pereira Vieira de; LIMA, Lucas Mundim; RIBEIRO, Anna Luiza Guimarães; CUSTÓDIO; HATTORI, Wallisen Tadashi. Aprendizagem baseada em projetos para o ensino-aprendizagem de Saúde Coletiva na Medicina: relato de experiência. Interface (Botucatu), v. 25, p. 1-15, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/jHdFc94Kn8nk6X4RmMY3ftj/. Acesso em: 29 ago. 2023.

BENDER, Willian. Aprendizagem baseada em projetos: educação diferenciada para o século XXI. Porto Alegre: Penso, 2014.

CARNEIRO, Lislayne. Hilton Ferreira Japiassu (1934 – 2015). Revista Interdisciplinar, p. 44-46. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/interdisciplinaridade/article/view/25480. Acesso em: 13 mar. 2024.

CIPOLLA, Luis Eduardo. Aprendizagem baseada em projetos: a educação diferenciada para o século XXI. Administração: Ensino e Pesquisa, Rio de Janeiro, v. 17, n. 3, p. 567-585, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.13058/raep.2016.v17n3.440. Acesso em: 29 ago. 2023.

CORDEIRO, Priscila Aparecida dos Santos; COUTO, Janaína de Albuquerque. Percepções de licenciandos em Ciências Biológicas sobre a aplicação da aprendizagem baseada em projetos (ABP) para a construção de conceitos bioquímicos. In: ARAÚJO, Claudio L. de; MARINHO, Julio C. B.; FERREIRA, Weruska B. (org.). CONAPESC Digital Edition: VI Congresso Nacional de Pesquisa e Ensino em Ciências. Paraíba: Realize, 2022.

CRESTANI, Carlos; MACHADO, Márcio. Aprendizagem baseada em projetos na educação profissional e tecnológica como proposta ao ensino remoto forçado. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 28, 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Y7KhcQCGgcnQVDZjvnrStZq/. Acesso em: 29 ago. 2023.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Integração e Interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia. 6. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2011.

FAZENDA, Ivani. Didática e Interdisciplinaridade. 13. ed. Campinas, SP: Papirus, 2008.

GARCÊS, Bruno Pereira.; SANTOS, Kelly de Oliveira; OLIVEIRA, Carlos Alberto de. Aprendizagem baseada em projetos no ensino de bioquímica metabólica. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. esp. 1, p. 526-533, 2018. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11448. Acesso em: 29 ago. 2023.

GOMES, Vânia Thais Silva; RODRIGUES, Roberto Oliveira; GOMES, Raimundo Nonato Silva; GOMES, Maria Silva; VIANA, Larissa Vanessa Machado; SILVA, Felipe Santana. A pandemia da Covid19: repercussões do ensino remoto na formação médica. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, v. 44, n. 4, p. 14, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/xZjx57LqBz9N6wcLPrTS9fs/. Acesso em: 29 ago. 2023.

GROTTA, Alexandre; PRADO, Edmir Parada Vasques. Um ensaio sobre a experiência educacional na programação de computadores: a abordagem tradicional versus a aprendizagem baseada em projetos. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI), 26., 2018, Natal. Anais do Workshop sobre Educação em Computação. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2018. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/wei/article/view/3496. Acesso em: 29 ago. 2023.

JAPIASSU, Hilton. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.

MACIEL, Tiago Perez Leitão; VASCONCELOS, Maria Viviane Lisboa de; PEIXOTO, Ana Lydia Vasco de Albuquerque; ALMEIDA, Lanusia Nunes; AUTO, Bruna de Sá Duarte; PEDROSA, Célia Maria Silva. Reflections on project-based learning: A case study in formative assessment and feedback in a Pediatric Emergency discipline during the pandemic. New Trends in Qualitative Research, Oliveira de Azeméis, Portugal, v. 13, p. e704, 2022. Disponível em: https://publi.ludomedia.org/index.php/ntqr/article/view/704. Acesso em: 29 ago. 2023.

MOREIRA, Luan Matheus. Aprendizagem Baseada em Projetos (ABPROJ): estudo de caso com foco no desenvolvimento de habilidades socioemocionais. In: REUNIÃO ANUAL DA SBPC, 71., 21 a 27 julho 2019, Campos Grande. Resumos. Campo Grande: UFMS, 2019. Disponível em: http://reunioessbpc.org.br/campogrande/inscritos/resumos/1382_1764f05f334c340fa797485dd6b21716e.pdf. Acesso em: 29 ago. 2023.

OLIVEIRA, João Victor Ataide; SOUZA, Rander Lima de; TEIXEIRA, Antonio Zenon Antunes. Aprendizagem Baseada em Projetos em práticas pedagógicas na educação profissional. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências e Educação, v. 9, n. 6, p. 1715–1731, 2023. Disponível em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/10242. Acesso em: 29 ago. 2023.

OLIVEIRA, Neide Aparecida Arruda de.; MATTAR, João. Folhetim Lorenianas: aprendizagem baseada em projetos, pesquisa e inovação responsáveis na educação. E-Curriculum, São Paulo, v. 16, n. 2, p. 341-363, 2018. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/36767. Acesso em: 29 ago. 2023.

OLIVEIRA, Sebastião Luís; SIQUEIRA, Adriano Francisco; ROMÃO, Estaner Claro. Aprendizagem Baseada em Projetos no Ensino Médio: estudo comparativo entre métodos de ensino. Bolema, Rio Claro, v. 34, n. 67, p. 764-785, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/wySf37fqxQDVHGPdPcCGhHq/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 29 ago. 2023.

PASCON, Daniela. Miori; VAZ, Débora Rodrigues; PERES, Heloís Helena Ciqueto; LEONELLO, Valéria Marli. Aprendizagem baseada em projetos no ensino remoto para estudantes ingressantes da graduação em enfermagem. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 56, p. 1-8, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reeusp/a/pXTkVJBq8XwHPzT7hjcBpgh/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 29 ago. 2023.

PEREIRA, Marcos Vinicius da Silva, MACIEL, Eliel Muniz; BARROSO, Wermerson Assunção; SERRA, Mariana Barreto. (2024). Metodologias ativas na educação médica no Brasil. Revista Eletrônica Acervo Saúde, 24. Disponível em: https://acervomais.com.br/index.php/saude/article/view/15032. Acesso em: 13 mar. 2024.

PEREIRA, Silvia; CAPELLI, Jane Carlos Santana; ABRAHÃO, Ana Lucia; ANASTACIO, Alexandra. A experiência do uso da aprendizagem baseada em projetos como metodologia ativa no programa de educação pelo trabalho para a saúde na aprendizagem da prática profissional. DEMETRA: Alimentação, Nutrição & Saúde, v. 12, n. 4, p. 881-898, 2017. Disponível em: https://www.epublicacoes.uerj.br/index.php/demetra/article/view/28092. Acesso em: 29 ago. 2023.

SALES, André Barros de; SERRANO, Maurício; SERRANO, Milene. Aprendizagem Baseada em Projetos na Disciplina de Interação Humano-Computador. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, v. 37, p. 49-64, 2020. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7871592. Acesso em: 29 ago. 2023.

SANTOS, Aaron Pedro Santana Santos; MEDEIROS, Francisco Petrônio Alencar de; ALBER, Paz; JUNIOR, Josivaldo Gomes Rodrigues. Uso de projetos em salas de aula dos Institutos Federais: uma análise sob a ótica da Aprendizagem Baseada em Projetos e das competências do século 21. Revista Principia, João Pessoa, n. 44, p. 113-121, 2019a. Disponível em: https://periodicos.ifpb.edu.br/index.php/principia/article/view/2090. Acesso em: 29 ago. 2023.

SANTOS, Ana Clarissa Matte Zanardo dos. Contribuições da Aprendizagem baseada em Projetos: análise da utilização do método em disciplina do Curso de Administração. Revista Thema, Pelotas, v. 17, n. 1, p. 124–134, 2020. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/1493. Acesso em: 29 ago. 2023.

SANTOS, Danielle Moura; NASCIMENTO, Raphaela Delmondes do; AQUINO, Jael Maria de; JUNIOR, Walmir Soares da Silva; LIMA, Marize Conceição Ventin; LISBÔA, Gabrielle Leite Pacheco; ALMEIDA, Isabella. Tecnologia Digital na Aprendizagem Baseada em Projetos em Curso de Graduação em Enfermagem. In: CONGRESSO SOBRE TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO, 4., 2019, Recife. Anais do IV Congresso sobre Tecnologias na Educação. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019b. p. 359-366. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/ctrle/article/view/8907. Acesso em: 29 ago. 2023.

SANTOS, Lidiany Cerqueira; NEVES, Danilo Ferreira; FILHO, Hélio Cardoso de Moura; MENEZES, Fabrício dos Santos. Aprendizagem Baseada em Projetos na Informática em Saúde: Desenvolvendo Aplicativos com App Inventor. Revista Renote, Porto Alegre, v. 17, n. 1, p. 42-51, 2019c. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/95703. Acesso em: 29 ago. 2023.

SEVERO, Carlos Emilio Padilla. Aprendizagem baseada em projetos: uma experiência educativa na educação profissional e tecnológica. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, v. 2, n. 19, 2020. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/6717. Acesso em: 29 ago. 2023.

SILVA, Diego de Oliveira; CASTRO, Juscileide Braga; SALES, Gilvandenis. Leite. Aprendizagem baseada em projetos: contribuições das tecnologias digitais. Tear Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, Porto Alegre, v. 7, n. 1, 2018. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/2763. Acesso em: 29 ago. 2023.

SILVA, Diego Salvador Muniz da Silva; SÉ, Elisandra Villela Gasparetto; LIMA, Valéria Vernaschi; BORIM, Flávia Silva Arbex; OLIVEIRA, Marilda Siriani de; PADILHA, Roberto de Queiroz. Metodologias ativas e tecnologias digitais na educação médica: novos desafios em tempos de pandemia. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, v. 46, n. 2, p. e058, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/fyC3cYbkkxKNDQWbFRxGsnG/?lang=pt#. Acesso em: 29 ago. 2023.

SILVA, Luciana Pereira da; TAVARES, Helenice Maria. Pedagogia de projetos: inovação no campo educacional. Revista da Católica, Uberlândia, v. 2, n. 3, p. 236- 245, 2010.

SILVA, Taís Duarte; LEAL, Edvalda Araújo. Aprendizagem baseada em projetos na pós-graduação em Ciências Contábeis. RCCC Revista Catarinense da Ciência Contábil, v. 20, 2021. Disponível em: https://revista.crcsc.org.br/index.php/CRCSC/article/view/3175. Acesso em: 29 ago. 2023.

THIESEN, Juares da Silva. A interdisciplinaridade como um movimento articulador no processo ensino-aprendizagem. Rev. Bras. Educ. 2008, Sep; 13(39).

VALENGA, Francine; RAIMONDI, Angela; COLOMBO, Kamila; BORDIN, Kellani. Uso de aprendizagem baseada em projetos com apoio de outras metodologias ativas para promover aprendizagem ativa no ensino de biotecnologia. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Ponta Grossa, v. 12, n. 2, p. 148-163, maio/ago. 2019. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/8096/pdf. Acesso em: 29 ago. 2023.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Daniela Miori Pascon, Heloisa Helena Ciqueto Peres

Downloads

Download data is not yet available.